Inlägg från: Fidelis ad urnam |Visa alla inlägg
  • Fidelis ad urnam

34 000kr i lön. Lite?

När jag satt och skummade igenom trådarna här på Familjeliv snubblade jag över en tråd rörande studielån.
    I den tråden skrivet TS att hennes man tjänar 34 000kr och vill veta om medlemmarna på Familjeliv tycker att de klarar sig på enbart hans lön när hon ska studera.
    Vissa medlemmar skriver i den tråden att de tycker att hennes man inte tjänar så jäkla bra och att hon borde ta lån.

Jag skulle personligen vara överlycklig om jag tjänade 34 000kr

Nu vet jag iof inte vad hennes man jobbade med, om han jobbade skift eller endast dagtid osv osv.

Men ponera att en person jobbar endast dagtid, måndag-fredag och inga röda dagar eller helger,  och har en lön på 34 000kr, är det lite?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-18 09:54
    Nu pratar vi bruttolön.
    34 000kr brutto är ungefär 25 000kr netto.

Brutto = Innan skatt
    Netto = Efter skatt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-18 09:54
    Nu pratar vi bruttolön.
    34 000kr brutto är ungefär 25 000kr netto.

Brutto = Innan skatt
    Netto = Efter skatt

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 34 000kr i lön. Lite?
  • Fidelis ad urnam

Min man är ekonom och han tjänar strax över 35 000 kr.
    I hans bekantskapskrets är han den som tjänar mest.
    Han har fyra kompisar som han pluggade ihop med och den som har högst lön under min man har 31 000kr. Efter honom ligger de övriga på 25 000kr +- någon tusenlapp.

Dessa fyra män är alla civilekonomer och de har alla jobbat sedan 2005.
    De bor alla i Örsköldsvik/Sundsvallstraketerna.

Sedan har jag en kompis vart brors tjej har fått ett jobb som förskollärare på Lidingö i Sthlm och hon gick in på 27 000kr.

• Fidelis ad urnam
    Pejgan skrev 2010-04-18 09:48:42 följande:
    Men nu börjar folk blanda netto och bruttolöner.... vilket pratar vi om?
    Uppdaterade trådstarten.
  • Fidelis ad urnam
    Anna Paulita skrev 2010-04-18 10:06:32 följande:
    Det beror väl på vilket jobb man har, tänker jag. Skulle jag få 34 000 på mitt första jobb efter min utbildning skulle jag vara världens gladaste. :D Men skulle min man bli erbjuden 34 000 på sitt nästa jobb skulle han inte bli nöjd då den då ligger en hel del under hans nuvarande lön. Jag har läst tråden du skriver om i TS och det paret skulle ju uppenbarligen klara sig på hans lön och studiebidrag samt bb, så om 34 000 då är mycket eller lite känns ju oviktigt, i deras fall räcker det ju gott och väl. Min man tjänar som sagt en hel del mer, och vi skulle inte klara oss på hans lön, studiebidrag och bb när jag pluggar. Det har ju som sagt med utgifterna att göra.
    Jag är fullt medveten om att de i just den tråden skulle klara sig två personer på den lönen, men det är några som har skrivit saker i stil med "han har inte direkt en bra lön" och inte syftat till för dem båda att leva på utan enbart syftat till hans lön.
    Därför jag blev nyfiken.
  • Fidelis ad urnam
    DropDeadUgly skrev 2010-04-18 11:18:32 följande:
    Helt ok lön, men det är ju utgifterna som avgör om de klarar sig på det eller inte. Vad har de för utgifter för sitt boende och övrigt? Tänker hon ta studiemedel eller ska de leva på hans lön enbart? Hur ser det ut med ev. oförutsedda utgifter (bor de i BR-lgh eller villa eller HR-lgh). Hur ser sparande ut? Osv, osv...
    Du får väl läsa den tråden.
    Ligger under kr och eko.
  • Fidelis ad urnam
    Malonole skrev 2010-04-18 11:59:26 följande:
    Tycker inte det borde vara några problem för henne att plugga utan att ta lån. Hon kan väl ta bidragsdelen och jobba helg annars????Då slipper hon ju själva lånet. Min man får allt mellan 36 och 55 tusen kronor/månaden. I norska kronor efter skatt. Det gör att jag kan gå hemma utan att ta ut mina mammadagar alls. Innan han fick detta jobb levde vi på mitt timvik i vården (6000/mån) och hans jobb som gav 12000 e skatt /mån. Då hade vi två barn och en ganska dyr lägenhet ändå...vi fixade det utan problem. Allt handlar om vad man är van för standard i livet. Man får anpassa sig... För oss är det väldigt svårt att fatta att vi har massor av pengar och KAN köpa nästan vad vi vill utan att räkna kronorna. Förr var 3000:- för en TV dyrt för oss..och samma tänk har vi även nu... Man får chocken när man kollar på prislappar och man mår illa om man köpt en lampa för 500:- även om man kan.. Allt handlar om vad man är van, men såklart att det¨går!
    Du kanske ska svara om den tråden i den tråden. Inte samma TS.
  • Fidelis ad urnam
    natural skrev 2010-04-18 15:51:20 följande:
    om man tjänar 34k brutto så fick jag det till 23780 netto, räknade jag fel?
    Inte vet jag hur du har räknat, jag utgift efter en skattetabell på skatteverkets hemsida, skattetabell 33 (för att jag kände för att ta just den tabellen) och då blev det 24 502 kr efter skatt.
  • Fidelis ad urnam
    Thursday skrev 2010-04-18 18:10:47 följande:
    Det är inte lite, men jag hade varit rätt missnöjd med den lönen för egen del. Allt är relativt.
    Att du inte skulle vara nöjd är inte likställt med att summan är liten, eller hur?
  • Fidelis ad urnam
    anne h skrev 2010-04-18 18:53:39 följande:
    21.ooo efter 5 års studier? Varför accepterar man en så låg lön? Man har ju en hög utbildning då (förutsätter att det inte är inkl gymnasiestudier nu, såklart)
    Man kanske inte är pengakåt utan vill arbeta med någonting man brinner för.
    Bara en tanke.
  • Fidelis ad urnam
    Primrose skrev 2010-04-18 22:09:52 följande:
    Ja, precis. 34 000 i månaden är inte vad de flesta Stockholmare tjänar. Lärare, butiksbiträden, receptionister, sjuksköterskor, bibliotekarier, busschaufförer, försäkringstjänstemän, skådespelare mm. listan är lång på yrkesgrupper där man, vanligen, inte tjänar över 30 000 (ibland under 20 000) - inte ens i Stockholm.
    En jobbarkompis till min man blev sektionschef i Stockholm, på skatteverket, och han fick en ingångslön på 34 000kr.
    Denna kille har jobbar många år, fyra av dessa på skatteverket, och är civilekonom.
    Det är absolut inte höga löner bara för att man bor i Stockholm.
  • Fidelis ad urnam
    AstraTrillian skrev 2010-04-18 22:19:57 följande:
    Nope, bara svindyrt att leva så vi blir lite fattigare i slutändan
    Stackare

På skatteverket verkar de ha liknande ingångslöner för samma tjäner oavsett vart det är som det verkar.
    Min man fick en tjänst som sektionschef i Sundsvall, vi är på väg att flytta dit, och han fick 35 000kr i ingångslön.
    Hans kollega i Sundsvall, som har varit VD på ett stort företag men vantrivdes och valde att gå ner i lön för ett jobb på skatteverket som sektionschef, fick 37 000kr i ingångslön och hon är mycket äldre och erfaren än min man.

En annan kollega till min man, på kontoret i Karlstad, fick 34 000kr i ingångslön.
Svar på tråden 34 000kr i lön. Lite?