• Fidelis ad urnam

34 000kr i lön. Lite?

När jag satt och skummade igenom trådarna här på Familjeliv snubblade jag över en tråd rörande studielån.
    I den tråden skrivet TS att hennes man tjänar 34 000kr och vill veta om medlemmarna på Familjeliv tycker att de klarar sig på enbart hans lön när hon ska studera.
    Vissa medlemmar skriver i den tråden att de tycker att hennes man inte tjänar så jäkla bra och att hon borde ta lån.

Jag skulle personligen vara överlycklig om jag tjänade 34 000kr

Nu vet jag iof inte vad hennes man jobbade med, om han jobbade skift eller endast dagtid osv osv.

Men ponera att en person jobbar endast dagtid, måndag-fredag och inga röda dagar eller helger,  och har en lön på 34 000kr, är det lite?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-18 09:54
    Nu pratar vi bruttolön.
    34 000kr brutto är ungefär 25 000kr netto.

Brutto = Innan skatt
    Netto = Efter skatt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-18 09:54
    Nu pratar vi bruttolön.
    34 000kr brutto är ungefär 25 000kr netto.

Brutto = Innan skatt
    Netto = Efter skatt

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 34 000kr i lön. Lite?
  • dessan59

jag hade varit glad om jag tjänade 34000, det har jag och min man att röra oss med på 2 månader!

• Bling1975

Nej, det är väl ganska ok. Det är ju ett antal tusen över snittet även om man inte direkt är rik med den lönen.

Stitch längtar efter Lilo
  • Tingeling83

Helt okej lön ju!

Kärlek
  • puss

beror på befattning och kompetens. dessutom ang tråden så har man ofta högre fasta utgifter om man har hög lön.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Tecken

Beror ju på hur mycket utbildning och erfarenhet personen har? Det beror ju också på hur krävade jobbet är.

• Anova

Det är ju en tämligen normal lön för en akademiker.

Sen beror det ju på vilka utgifter man har om de räcker till eller inte.

• Liba

Det beror på vart man bor i landet. I kungsör är det nog mycket i lön , medan i Stockholm är det en medellön.

• Manchester

Svårt att svara på. Beror på vad det är för jobb. Det är inte bara obekväm arbetstid som brukar ge hög lön, det kan också vara stort ansvar eller helt enkelt att man har kunskaper/färdigheter/kontakter/idéer som andra är villiga att betala mycket för.

Men huvudfrågan var väl ändå om 34 000 kr per månad räcker för att frun ska kunna plugga utan att ta lån. Det kanske kan funka om de bor billigt, men med normala boendekostnader och kanske ett par barn att försörja skulle jag inte försöka om jag inte vore tvungen.

• Epeemaster

34000 är inte lite, men det är långt ifrån mycket.

• Sencha
    Anova skrev 2010-04-17 17:35:35 följande:
    Det är ju en tämligen normal lön för en akademiker.
    Jag som akademiker tycker det är en hög lön
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
Svar på tråden 34 000kr i lön. Lite?