Inlägg från: jojjo113 |Visa alla inlägg
  • jojjo113

alkohol i maten?

Det är inte säkert att alkohol försvinner bara för att man kokar det! Det finns ingen forskning som är säker... Så är du gravid ska du inte ha det i maten ens!

• jojjo113

lindab -- LÄS länken jag skickade dig!

• jojjo113

lindab -- Dricka alkohol som har kokts, vad är skillnaden? Koka det med annat eller själv? Det borde väl i så fall försvinna ändå??

• jojjo113

Filippinan -- Fast frågan var ju om man kokade glöggen! Det står ganska tydligt

mammacatta -- Och att det finns alkohol i svensktillverkad fil är bara myt.. Har själv varit i kontakt med arla för jag var väldigt intresserad över hur det låg till...

• jojjo113

Nu har jag fått svar från systembolaget och det lyder:

Hej

Tack för ditt mejl.

Vi har haft kontakt med vårt laboratorium och de säger att det är mycket svårt
    att säga hur lång tid och vid vilken temperatur alkoholen helt försvinner. Du
    får undvika att använda sprit i maten under din graviditet och under amningen.

Med vänlig hälsning

Lennarth Thalén
    Kundtjänst
    Marknad & Kommunikation

Systembolaget AB, 103 84 Stockholm
    Besökare Kungträdgårdsgatan 14
    Telefon Vxl 08-503 300 00, Direkt 020-85 85 00
    Fax 08-503 327 41
    www.systembolaget.se

• jojjo113

Filippinan -- Ni får göra som ni vill...
    MEN det är inte 100% att alkoholen försvinner vid matlagning och det var allt jag ville komma fram till och det stämmer ju!! Ang amning och alkohol så var tv4 test gjort på EN mamma.. Testerna kan skilja sig mellan olika människor och de tester de har gjort är inte tillförlitliga!! Därför är det fortfarande rekommendationer för 0 gräns gällande alkohol...

Och vem skrämmer jag? Jag skriver bara fakta... Klarar ni inte av det?

• jojjo113

Filippinan -- Har du själv någon fakta som säger motsattsen då?

Och SLV komer KANSKE ändra sina råd vid amning.. Efter deras egna forskning!

• jojjo113

PamPam --- Men hur vet du att det inte är mer kvar? Är det lönt att chansa när det finns källor som säger att man ska undvika det?

Men i och för sig, det finns ju de som inte tror att rökning är farligt för barnet i magen heller....

• jojjo113

Filippinan --- Men har du fakta själv att visa som säger motsattsen? Eftersom du tydligen bara tror på "riktig" fakta så måste du ju ha någon själv?

För övrigt så var kalla faktas dokumentär den sämsta jag sett på läng och tv4 är inte direkt tillförlitliga källor heller

Svar på tråden alkohol i maten?