• lindab

alkohol i maten?

hejsan! innan jag blev gravid var jag i italien o handlade vissa gosaker m mig hem...som jag tyvärr aldrig hann smaka på... men vissa av dem passar utmärkt att ha i tex chokladkaka(en marsala), nu undrar jag... kan man ha alkohol i mat? vist är det väl så att den lilla mängd ändå dunstar av i ugnsvärmen o sen är det väl inget som går ut i blodet iaf om det är i mat... blev lite fundersam här ett tag o "kalla fakta" fick en att bli ännu mera osäker på vissa grejer, nu säger ju alla olika om allt. tacksam för svar, tänkte nämligen baka en supersmarrig chokladkaka snart...mmmmmums! ha det bra all där ute i cyberrymden! =)

• Svar på tråden alkohol i maten?
  • mammacatta

alkohol i maten går alldeles utmärkt - under förutsättning att den hettats upp. spriten dunstar direkt vid hög värme.
    jag har vin i maten då och då - det är ju SÅÅÅ GOTT!!!

• jojjo113

Det är inte säkert att alkohol försvinner bara för att man kokar det! Det finns ingen forskning som är säker... Så är du gravid ska du inte ha det i maten ens!

• mammacatta

jo, det är säkert...
    sprit dunstar tom i rumstemp - alkohol är en flyktig substans som d heter.

• lindab

det är väl konstaterat att alkohol dunstar vid en speciell värmegrad? o det gäller då all alkohol,inte bara i sprit.. rengöringsmedel osv.

• slainte

Alkohol omvandlas till gas vid 78 grader, om man använder vin i en sås behöver man inte vara det minsta orolig om man bara kokar såsen.

• lindab

näe precis,det var väl det jag trodde.. =) skoj! då kan man laborera m lite m goda smaksättningar i mat =)

• jojjo113

lindab -- LÄS länken jag skickade dig!

• mammacatta

slainte: exakt vad jag menade med flyktig - den har låg "koktemp" - mycket lägre än vatten-> flyktig.

• lindab

ja,men då i den lämken stod det ju om att dricka alkoholen...här är den så väldigt utspädd m allt det andra i maten o det är ju ingen mängd. jag jobbar på systembolaget, o det är alldeles ok att dricka våra alkoholfria drycker(även om tjejen i insändaren vägrade dricka våra glögg,det är mindre än 0.5 alkohol i faskorna)

Svar på tråden alkohol i maten?