Inlägg från: Sorbus |Visa alla inlägg
  • Sorbus

Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!

Jag blev glad när jag såg artikeln. Jag tycker det är positivt när man får utmanas i tanken om "hur det ska vara".

Varför det inte skulle vara "rätt" förstår jag ärligt talat inte. Det enda som kan vara viktigt är väl ändå att ett barn får engagerade och goda föräldrar som vill ha barnet och  tar väl  hand om det, och att människor som vill bli de engagerade och goda föräldrarna också kan få bli det. Och det goda föräldraskapet sitter defintivt inte i om man är man eller kvinna, eller om det är konstellationen man+ kvinna som får barn.

• Sorbus
    Tottelina skrev 2010-04-18 20:13:56 följande:
    Det här argumentet dyker alltid upp. Nej jag förstår inte hur man kan få det till nåt snarlikt överhuvudtaget.
     Och jag förstår inte hur man inte kan se likheten.
  • Sorbus
    Tottelina skrev 2010-04-18 20:17:06 följande:
    Det finns inget svar på det, som du själv säkert vet. Världen är inte svart och vit, alla möjliga uppfattningar cirkulerar. Det är inte bara EN som gäller. Såklart. Nej jag tror inte det. Jag fick inte bilden klar för mig men det handlar inte om man och kvinna har sex- barn blir naturligt eller ej utan det handlar om att stoppa in rent krasst en graviditet i organen. Personen har alltså styrt det själv. Och nej, det är inte samma sak som att en mentalt frisk människa tar hjälp av läkare för att IVF.
    Vad menar du med "det handlar om att stoppa in rent krasst en graviditet i organen"?

"Och nej, det är inte samma sak som att en mentalt frisk människa tar hjälp av läkare för att IVF."
    Menar du att du tror att personeni artikeln inte är mentalt frisk?
  • Sorbus
    Tottelina skrev 2010-04-18 20:22:56 följande:
    Mm jag är lite upptagen så jag skriver hastigt, det blir som det blir. Nej jag tror inte man är riktigt som man ska om man går igenom ett könsbyte men sen ändå ska bli gravid och föda barn, något som är så otroligt kvinnligt. Jag tror det är nåt som inte stämmer då. Visst, mina ordval var säkert provocerande men som sagt, inte menat som en provokation.
    Att du har ett inskränkt synsätt betyder inte att du kan ställa en medicinsk diagnos.
  • Sorbus
    Tottelina skrev 2010-04-18 20:23:26 följande:
    Absolut, men detta är ingen man vi talar om ju.
    Men om det inte är en man så är det ju en kvinna. Och kvinnor får barn . Så vad är då problemet?
  • Sorbus
    Tottelina skrev 2010-04-18 20:27:20 följande:
    Tycker inte du ska tala för den här personen,
    Men du har däremot rätt att tala för samma person?
  • Sorbus
    Tottelina skrev 2010-04-18 20:28:36 följande:
    När gjorde jag det då menar du? Och återigen, försök låta bli tarvliga personangrepp, jag kommer inte bemöta sånt.
    När du uttalar dig om den mentala hälsan hos personerna som diskuteras givetvis.

Och jag tycker det är verkligt lågt och tarvligt att påstå att andra människor inte är mentalt friska bara för att de gör livsval som du inte förstår.
  • Sorbus
    Tottelina skrev 2010-04-18 20:30:04 följande:
    Att h*n aktivt valt att könsoperera sig såklart. Man KAN inte ha kakan och äta den. Jag kan också bjuda på klyschor ;)
    ja, klyschorna tvivlar jag inte på. Och jag förstår fortfarande inte vad det är du försöker säga. Du konstaterar själv att det inte är en man. Men sedan så är det inte en kvinna för han/hon har genomgått en könsoperation. Så vad menar du att hon/han är då? En "det"?
  • Sorbus
    Tottelina skrev 2010-04-18 20:32:23 följande:
    Nu har jag redan förklarat för dig att jag valde ett par olämpliga ord, det är inget mer att dividera om.
     Det anser inte jag att är enbart ditt val att avgöra, om det är något att dividera om.
  • Sorbus
    Tottelina skrev 2010-04-18 20:36:45 följande:
    Bra fråga du. Tycker själv att folk alltid ändrar sig som bara den i de här diskussionerna. Ena stunden är det en kvinna, sen en man. Själv väljer jag att inte benämna med nåt kön alls för enkelhetens skull.

Eh? Det är ju du själv som gjort könstillhörigheten till ett hinder i denna fråga?
  • Sorbus
    Tottelina skrev 2010-04-18 20:39:34 följande:
    Jag börjar snart ge upp om att diskutera mer med dig. Läs om?
    Så bra. Och jag HAR läst det du skriver. har du gjort det själv?
  • Sorbus
    Mad as snow skrev 2010-04-19 12:53:57 följande:
    Ytterst märkligt att läsa i den här tråden, där somliga uppfattningar verkar vara att nu när den här mannen har bestämt sig för att vara man så får han stå sitt kast. Män föder inte barn och så är det med det. Man kan inte ha kakan och äta den. Right.  Vadan denna ihärdiga längtan efter att just den här mannen ska foga sig efter sitt val så till den grad att han hellre adopterar än att han föder en biologisk avkomma? Ska han personligen göra sina val så att Naturen (detta magiska trumfkort att alltid dra upp ur rockärmen i diskussioner som dessa) blir nöjd? Han är väl i sin fulla rätt att skita fullständigt i vad Naturen hade för avsikter och inte, eller vad resten av världens medborgare tycker om hans genitalier. Det är inte hans personliga ansvar att göra oss nöjda. Han känner sig som en man, men sparade sina kvinnliga fortplantingsorgan (likt väldigt många andra transsexuella gör), blev gravid och får därmed ett barn. Det är bara för resten av världen, Naturen inkluderat, att hacka i sig.
    Jag förstår inte heller antingen-eller-tänket. Här är någon som fått möjligheten att kombinera det bästa av två världar, varför inte göra det då?
Svar på tråden Vad tycker ni om detta? "Man" föder barn!