• Forsythia

Härligt att vara hemmamamma!

Våren är här!
    Vilken underbar tid att vara hemmaförälder!

Att få njuta av att sitta i parken i solskenet och se barnet leka. Ta en kaffe, känna solens strålar och höra de här härliga vårljuden: fågelsång, propelllerflygplan, barnskratt.

Kommer så en pausdag med regn och rusk. Då gör man fint hemma. Plockar undan alla saker som dräller, damsuger, byter rent i sängar, städar fram ett gnistrande fräsch toalett-rum. Eller går man och spontanbokar tvättstugan och gör rent hus på tvätten. Tar en extra fika och ser ut genom fönstret.

Mulet men plusgrader: Putsar fönstren och njuter av hur fantastiskt rena de blir och så skimrande vacker himmelen blir nästa dag det är sol. Man mår gott av att ha rent och fint runt sig.

Gör lite som man vill varje dag.
    Lekland, utflykt till 4H-gård, ny parklek eller favoriten. Eller bara ta "en dag av" hemma.

Man har gott om tid för allt extrajobb det innebär att vara förälder - de vanliga sysslorna i vardagen. Inga problem att vara hemma när ett barn är sjukt. Tid och ork för varandra.

Njuter av att finnas Mitt i Livet. Ägna sig åt det man tycker är viktigt och betydelsefullt: få vara med sina barn och ändock ha den tid man behöver åt sig själv. Ha tid för storasyskon. Närvarande förälder. Är utomhus så mycket man vill.

En fri själ i en fri kropp. Njutbart.

• Svar på tråden Härligt att vara hemmamamma!
  • Saaaraa

Håller med dig till fullo! Det är toppen att ha möjligheten att vara hemmaförälder. Skulle inte vilja byta med någon.

• La Lola

Underbart skrivet!

Tänk om man kunde känna så där.
    Jag är bara mammaledig, alltså ingen hemmaförälder.
    Men jag tycker det är långtråkigt o ensamt.......

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • sys

Jag har det ungefär så!

Pluggar, men har bara skola en dag i veckan, resten av dagarna är jag och min lilla hemma med varandra. Ingen annan att bry sig om (nästan). Önskar dock att jag sluppit tänka på plugget också och bara fått en tid att bara vara med liten.
    odi et amo
  • lövet2

Mmmm ...
    Vi har just kommit hem efter att ha tagit en skön promenad i solen för att posta ett brev och kasta lite på Återvinningen. Har kokat kaffe och funderar på att dricka det ute, om jag kan övertyga dottern om att det är en bra idé. Hon hann nämligen börja fixa med sitt postkontor, så jag vet inte om hon har lust att gå ut igen just nu ...

• Makadam

Hmm...
    Det är solsken och varmt ute, men det struntar vi i!
    Det är varmt och soligt andra dagar också.
    Att bara göra precis som jag/vi vill.

...är dock ingen hemmamamma. Än. Föräldraledig. (Konstigt ord egentligen)

...men så jag njuter!

• sys

Ni som är hemmaföräldrar, vad jobbar era partners med? Eller försörjer ni er på något annat sätt? Hade tyckt att det hade varit underbart att kunna vara hemma med dottern ett bra tag framöver, så att hon får lära sig att världen kan vara lugn och skön också!

Och hur många barn har ni?
    odi et amo
  • lövet2
    sys skrev 2010-04-20 18:31:17 följande:
    Ni som är hemmaföräldrar, vad jobbar era partners med? Eller försörjer ni er på något annat sätt? Hade tyckt att det hade varit underbart att kunna vara hemma med dottern ett bra tag framöver, så att hon får lära sig att världen kan vara lugn och skön också! Och hur många barn har ni?
    Han är byggnadsarbetare. Vi har 7 barn, men jag har varit hemmamamma på heltid från 2:a barnet.
    Om man inte har en hög lön att leva på, så gäller i stället att dra ner på utgifterna. Vi bor skapligt billigt, reser aldrig och har ingen sommarstuga eller husvagn ...

• Lejoninna77

Låter underbart!! Och så har jag det också,har varit hemma sedan 2:an kom 03,förutom att jag ryckt in som vikarie på dagis ibland,men de dagarna har min man varit hemma med barnen.....skönt både för mig och barnen att slippa all dagisstress!

Svar på tråden Härligt att vara hemmamamma!