• Anonym

Jag trivs jättebra som arbetslös

En tråd för mig{#lang_emotions_sealed} Jag har aldrig jobbat i mitt liv 23år snart eller ja jag har jobbat som hotell städning i ca 6mån .. Så jag tror de e därför ja inte vill ens jobba för jag har aldrig gjort de..JAg har ett barn på 2år hemma som ja vill förbli hemma me h"n ,,men min man tvingar mig nästan o börja söka eller ja göra nåt ,,men ja känner sån ångest inför de ,,hur ska de gå till liksom?? HAr ett jättebra hemma liv ,,går ut me barnet leker träffar vänner o massa annat vilket e jätte kul ,, känner mig jätte tvingad o börja göra nåt me mitt liv,,men ja tvirs jätte bra såhär..Till o me svärisarna klagar

• Anonym

Jag läste TS och log brett. Själv har jag aldrig provat att vara arbetslös, jag har jobbat sen jag var sexton år med vissa avbrott för studier. Jag har inte haft några bidrag överhuvudtaget.
    Men jag är inte alls irriterad på TS som så många andra i tråden. TS söker arbete under tiden som hen uppbär A-kassa. Varför all aggression? Det är visst skönt att gå hemma (jag har varit barnledig), inget att skämmas över. Men det är bara skönt en begränsad tid, sen blir man rastlös. Människan är inte skapt att göra ingenting. Jag har inget emot att TS "tar mina pengar", går hemma och trivs med det. TS verkar fullt på det klara med att det gäller inte för alltid.

• Anonym

Det är OK att vara arbetslös om man har råd med det, men få bidrag och vara hemma bara för att man tycker det är härligt är fult.
    Skaffa ett jobb som du trivs med istället och livet är inte alltid roligt.

• Anonym
    Anonym (Arbetslös) skrev 2010-04-20 09:22:49 följande:
    Vad får dig att tro att jag inte söker jobb? Skaffa dig ett jobb som du trivs med säger du, ska du få arbetsgivaren på just det företaget att anställa mig eller?Jag är inte hemma FÖR ATT jag tycker att det är härligt.Jag tycker det är härligt att vara hemma.En stor skillnad.Jag är inte medvetet arbetslös om du tror det.
    Du skriver ju att du älskar och vara arbetslös och inte saknar ett jobb, så det är ju den instälningen du har.
    Och man får inte alltid DET jobbet man vill ha, men många nöjer sig med det man får för alla har utgifer. Varför ska någon annan betala dina utgifter för att du inte har det jobbet du vill ha? 
    Sen om du bor på en liten ort är det ju förståligt att det inte är lätt och få jobb.
  • Anonym

Enbart läst TS, du måste nog vara rätt "nykläckt" som arbetslös, för det suger i längden.. men njut så länge du kan om du känner så!

• Anonym
    Anonym (Arbetslös) skrev 2010-04-20 09:47:28 följande:
    Jag söker jobb under min yrkesnivå och en del över min yrkesnivå. Jag söker jobb inom min yrkesnivå och jag söker inom helt andra yrken.Varför ska jag gå runt och känna att jag verkligen saknar att ha ett jobb att gå till och må dåligt? Jag mår bättre av att njuta i min nutid.Skulle aldrig tacka nej till ett jobb och väntar inte på DET jobbet, du verkar tro att jag är en korkad person som tror att det bara är att välja och vraka Men jag lyckades med mitt syfte med denna tråd, få folk att visa sina fördomar mot arbetslösa.Jag skriver att jag älskar att gå hemma, trivs som arbetslös och inte saknar att ha ett jobb att gå till och vips så missköter jag mitt arbetssökande, jag ser medvetet till att jag inte får jobb, jag är lat, en parasit.Tack för att ni bevisar MINA fördomar
    Varför ska man bevisa att det finns fördomar mot arbetslösa? Vi vet ju att det är många som fuskar med bidrag idag så det är ju inge nytt.
    Men eftersom du är arbetslös så har du ju tid och skriva trådar som du bara vill ha  reaktioner på, kanske ska skriva om religion nästa gång? det brukar också brusa upp.
  • Anonym

Det uppfattas så provokativt och omoraliskt att stå för att man tycker livet som arbetslös är skönt och helt okej tills man får ett jobb igen. Som arbetslös SKA man känna sig som en parasit då man inte är en produktiv medborgare utan ligger andra till lags. För er som kan få akassa är nog andras fördömande lindrigare då man har jobbat ihop sina rättigheter till ersättning. För oss som är hänvisade till soc uppfattas man som en parasit av betydligt högre grad. Jag är arbetslös sedan 3 månader men vill absolut jobba om någon funderar över det.

• Anonym
    Anonym (borgerlig) skrev 2010-04-20 10:27:45 följande:
    En annan grej bland många arbetslösa är att spara pengar verkar så omöjligt. Om man väl får ett jobb i några månader, så måste man väl förstå själv att det gäller att spara så mycket man kan eftersom man snart står arbetslös igen och utan pengar. Jag har flera exempel på folk i min omgivning som passat på att spendera sin lön direkt, istället för att ha framförhållning nog att inse att när sommarjobbet är slut så är pengarna det också. Men då har samhället fått gå in istället. Klart det är bättre att både få kakan och äta den ...
    Men dina bekanta är väl inte representativa för "många" arbetslösa hur de hanterar sina pengar. Hur tänker du?
  • Anonym

Well.. Jag pluggar och vill absolut INTE ha sommarjobb. Har sparat pengar så jag klarar mig över sommaren. Är bara inskriven på AMS för att behålla min SGI....

• Anonym
    Anonym (jag med) skrev 2010-04-20 11:26:24 följande:
    Ts, jag förstår din känsla. Jag jobbar deltid, 86%. (fast tjänst) Jag trivs med det, och älskar att vara hemma och ledig. Ändå slåss jag för mina rättigheter att få jobba upp till heltid om möjligheten finns, och tackar inte nej till att förlänga dagar eller komma in extra om det behövs. MEN, får jag bara mina 86% så gör det inget, för jag trivs bra med att vara hemma.
    Kan tillägga att jag inte har nån akassa. Men i ts fall så spelar det ju ingen roll, eftersom det är en känsla och inget aktivt val hon gör. Liksom mig.
Svar på tråden Jag trivs jättebra som arbetslös