-
där blir t.o.m. jag grön av avund. vilken dröm att jobba 50% och få betalt för 100%. Då kan man ha energi kvar till både sig själv, barnen och hemmet.Anonym (Me 2) skrev 2010-04-20 18:56:52 följande:Nu har jag förvissao jobbat i 3 mån 50% och stämplar 50% så jag får ut i lön som en heltid.
-
Du kan ju inte rå för att du blev arbetslös. Du gör din plikt som arbetslös och njuter av att inte jobba. Att du njuter av arbetslösheten och inte gör ditt yttersta för att söka jobb tror jag retar folk. Själv har jag en kronisk sjukdom och har flera ggr tackat nej till min läkares erbjudande om sjukskrivning för jag vill jobba och göra rätt för mig så långt det bara är möjligt. Men visst, det hade varit jätteskönt med en hel dag i veckan med sonen på dagis, bara för mig själv.
-
Slutsats av vad skrivits i tråden samt att det retar mig att du inte gör ditt yttersta. Att du njuter skrev du själv, eller trivs jättebra rättare sagt.
-
Åh jag hade älskat att vara arbetslös om man inte hade varit så fattig under tiden. Men jag har inte varit arbetslös längre än nån vecka i mitt liv. Senast jag skrev in mig på arbetsförmedlingen fick jag 7 jobberbjudanden på en vecka, utan att ens hinna söka några jobb. Och man kan ju inte tacka nej, då får man ju inga pengar.
-
Jag ser det så här. Du nämner att du genomför dina skyldigheter som arbetssökande och då tycker jag att du har rätt att vara nöjd men din situation, ha ett positivt perspektiv till din livssituation som den är nu, se det som en annan väg till utveckling där du får tid att reflektera och göra vardagliga saker, hitta mening i det som man annars tar för givet.
Jag var arbetslös förra året en tid och det var oerhört svårt för mig, det är inte direkt hälsosamt att vara missnöjd, känna att man är misslyckad som person bara för att man saknar arbete och såga ner sig. Jag tycker det är helt okej att du inte har en negativ synvinkel så förmodligen för den psykiska hälsan bättre än att vara deppig. -
För 1 år sedan hade jag samma attityd. Var höggravid och blev arbetslös 2 månader innan bf. Hann gå på 2 möten i uppdrag av arbetsförmedlingen och jag sökte så många jobb som behövdes för uppfylla kraven. Men det var grymt skönt att bara gå hemma, pyssla med babygrejerna och titta på filmer till sent på nätterna. Numera har man fullt upp med ett barn på dagarna och extra jobb på helgerna
.
A-kassan är ju inget bidrag utan det är mer som en försäkring. Man betalar varje månad för att ha den försäkringen. Därför har man rätt till pengar om man blir arbetslös. -
Sen får jag nämna att jag är ung därmed har inte så värst mycket arbetserfarenhet så det var sårbart att vara arbetslös. Sen när jag hade arbete var det inte alltid så bra heller, det hände att lönen av inte tillräcklig och man fick söka bistånd . Jag är student, nu. Det är svårt att bli oberoende när man av allt vill ha just det! Hoppas att studierna gör något gott till slut.Anonym skrev 2010-04-21 00:02:47 följande:Jag ser det så här. Du nämner att du genomför dina skyldigheter som arbetssökande och då tycker jag att du har rätt att vara nöjd men din situation, ha ett positivt perspektiv till din livssituation som den är nu, se det som en annan väg till utveckling där du får tid att reflektera och göra vardagliga saker, hitta mening i det som man annars tar för givet.Jag var arbetslös förra året en tid och det var oerhört svårt för mig, det är inte direkt hälsosamt att vara missnöjd, känna att man är misslyckad som person bara för att man saknar arbete och såga ner sig. Jag tycker det är helt okej att du inte har en negativ synvinkel så förmodligen för den psykiska hälsan bättre än att vara deppig.
Du arbetade i 20 år då är det inte konstigt eftersom du har upplevt det i många år som vissa av oss helst av allt vill ha, så nu kanske det är skönt att vara den som är "ledig" även om ofrivilligt men ändå. Vi måste alla uppleva båda sidorna av livet. -
woooow, tänk om man var lika eftertraktad som du.....Anonym skrev 2010-04-20 23:56:45 följande:Åh jag hade älskat att vara arbetslös om man inte hade varit så fattig under tiden. Men jag har inte varit arbetslös längre än nån vecka i mitt liv. Senast jag skrev in mig på arbetsförmedlingen fick jag 7 jobberbjudanden på en vecka, utan att ens hinna söka några jobb. Och man kan ju inte tacka nej, då får man ju inga pengar.
-
typiskt svensk inställning.Anonym (arbetslös) skrev 2010-04-21 08:24:28 följande:Det är ju omoraliskt att vara arbetslös och må bra, må bra "får" man göra när man har jobb.
Tycker man ska nyttja tiden "mellan jobb" att tänka igenom vad det är man verkligen vill arbeta med och var man kan utvecklas och göra riktigt bra från sig.
Det är så himla lätt att man fastnar på ett jobb för att man...blir bekväm och slutar ifrågasätta.
För att man verkligen ska få ut mesta möjliga av tiden mellan jobb tror jag det är viktigt att man, samtidigt som man söker jobb, kan njuta lite av ledigheten och ge sig en chans att tänka.
Vem har inte under en semester tänk att "nej, nu ska jag börja söka lite andra jobb" och sen när man varit tillbaka på jobbet en si så där...två månader slutar man söka.
Nej "trådstartaren" - hoppas du inte börjar ifrågasätta dig själv och grubbla utan fortsätt njut av din "extra tid" och vad för jobb du verkligen önskar. -
Jo visst det är ju kul på sitt sätt, men det var bara telefontjänstjobb jag blev erbjuden. Som jag hatar något fruktansvärt. Sitta och bli utskälld 8 timmar om dagen är inte drömmen direkt. Då är jag hellre arbetslös.Anonym skrev 2010-04-21 09:02:13 följande:woooow, tänk om man var lika eftertraktad som du.....