• ÖrebroMalin

min 7 månaders vägrar välling =(

Har en dotter på 7 månader som jag hel ammade fram tills hon var 5-6 månader.. Nu äter hon gröt på morgonen och sen amningen imellan innan lunchen som består av "Barnmatsburk" sedan blir de amning på eftermiddagen innan kvällsgröten vid halv sju och efter det så blir de amning. Hon äter fortfarande på nätterna.

Nu till min fråga, Jag villsluta amma helt men hon vägrar äta välling. Har försökt flera gånger med två olika flaskor men hon vägrar. Hon förstår hur hon ska suga på flaskan eftersom hon dricker vatten till gröt m.m Hur gör man ??

Mjölken börjar också sinna.

Har ni några tips om hur ja får henne att dricka välling och hur jag får henne att inte vakna och äta under natten ?

Tacksam för svar och tips =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-19 17:13
    P.s skulle också vara glad om ni hade lite tips hur man slutar att amma.

• Svar på tråden min 7 månaders vägrar välling =(
  • Höst flickan

Min dotter har aldrig ätit välling....
    bara här i sverige typ vi har denna vällinghysteri.

ge lite gröt som kvällsmål istället.

Nedräkningen har börjat....nu vecka 34...
  • sweet saint

precis.. håller med förra inlägget..
    ge nåt annat istället... 
    Min tös slutade också helt plötsligt. Paniiiiik typ. Men barnen visar tydligt om de tröttnar. Gröt funkar utmärkt och du kan ju blanda välling i gröten om man känner för det.

• hejlis

Prova ersättning ist. Eftersom du vill sluta amma kan det ju vara bra att ge ersättning ett tag till. Blanda med bröstmjölk de första gångerna. Annars kan du ju ge gröt ist för välling. Verkar ju vara det absolut enklaste eftersom hon redan äter det.

• ÖrebroMalin

Ok, så hon klarar sig enbart på att äta gröt sista målet vid sju på kvällen ?? Eller menar ni att hon ska äta gröt ytterligare en gång ..

Skulle bara tycka att det vart mindre oro hos en själv om hon åt välling. då kan man ju ge henne en flaska när hon vaknar framåt elva på kvällen istället för att amma.
     Sen är de ju lättare att ha barnvakt, känns de som ..om hon tar välling.

tack för alla tips.

Tycker inte att mán får ut så mycket av att fråga BVC.

• Doodies

Tog ett tag för min dotter att fatta grejen med välling. Hon drack kanske 20-30 ml och efter 1 månad hade det ökat och sen var hon uppe i 200 ml vid kanske 7-8 månader.
    Jag testade med tetravällingen i början (sempers). Den är lite mjukare och inte så grynig som man skakar själv.
    Sen blandade jag bara och gick över till pulver till slut.

• Sol09

Min dotter vägrar havrevälling men tycker att majsvälling är jättegott =)

• lightfish
    ÖrebroMalin skrev 2010-04-19 17:24:34 följande:
    Ok, så hon klarar sig enbart på att äta gröt sista målet vid sju på kvällen ?? Eller menar ni att hon ska äta gröt ytterligare en gång .. Skulle bara tycka att det vart mindre oro hos en själv om hon åt välling. då kan man ju ge henne en flaska när hon vaknar framåt elva på kvällen istället för att amma.  Sen är de ju lättare att ha barnvakt, känns de som ..om hon tar välling. tack för alla tips. Tycker inte att mán får ut så mycket av att fråga BVC.
    Ja då, det gör hon. Min son får gröt och en flaska havredryck (mjölk) vid 19-20 och sen får han inget annat förrän 06 på morgonen .

Om du ger henne mat/mellanmål med 2,5 timmars mellanrum dagtid (alltså från det att hon vaknar på morgonen tills dess att hon somnar för natten) så bör hon inte behöva något vid 23-tiden.

Min son avskyr varm välling och tycker att den tjockleken som man ska ha är för tjock så vi kör kall välling och mindre mängd pulver, prova alla tricks!
  • Greger

Klart ungen inte gillar välling. Det smakar ju skit!
    Nej, skämt åsido. Jag har aldrig druckit välling och har överlevt hittills. Ni kommer nog på något bra!

gundel.blogg.se -Ur löjlig synvinkel.
  • pp08

Det är inget "måste" att dricka välling. Men om du vill ge henne en drickbar måltid istället för amning kan du välja ersättning (tex Babysemp2) eller så kan du börja med att göra gröten (som du skriver att hon äter) mycket tunnare så att hon kan dricka den (använd en "vällingnapp" eller napp med stort hål).

Gröt och välling är egentligen samma, men vällingen är finare fördelat och därför lättare löslig i vatten.

De små ska ha max 3 måltider gröt/välling per dag (sammanlagd).

Jag började ge min tjej en blandning av ersättning och välling och så småningom började jag öka mängden välling; nu dricker hon enbart välling eller enbart ersättning; jag behöver inte blanda mer.

• Elias Emil

blanda bröstmjölk med majsvälling, mycke bröstmjölk i början o sen mindre o mindre

Svar på tråden min 7 månaders vägrar välling =(