• ÖrebroMalin

min 7 månaders vägrar välling =(

Har en dotter på 7 månader som jag hel ammade fram tills hon var 5-6 månader.. Nu äter hon gröt på morgonen och sen amningen imellan innan lunchen som består av "Barnmatsburk" sedan blir de amning på eftermiddagen innan kvällsgröten vid halv sju och efter det så blir de amning. Hon äter fortfarande på nätterna.

Nu till min fråga, Jag villsluta amma helt men hon vägrar äta välling. Har försökt flera gånger med två olika flaskor men hon vägrar. Hon förstår hur hon ska suga på flaskan eftersom hon dricker vatten till gröt m.m Hur gör man ??

Mjölken börjar också sinna.

Har ni några tips om hur ja får henne att dricka välling och hur jag får henne att inte vakna och äta under natten ?

Tacksam för svar och tips =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-19 17:13
    P.s skulle också vara glad om ni hade lite tips hur man slutar att amma.

• Svar på tråden min 7 månaders vägrar välling =(
  • pp08
    ÖrebroMalin skrev 2010-04-19 17:24:34 följande:
    Ok, så hon klarar sig enbart på att äta gröt sista målet vid sju på kvällen ?? Eller menar ni att hon ska äta gröt ytterligare en gång ..Skulle bara tycka att det vart mindre oro hos en själv om hon åt välling. då kan man ju ge henne en flaska när hon vaknar framåt elva på kvällen istället för att amma.  Sen är de ju lättare att ha barnvakt, känns de som ..om hon tar välling. tack för alla tips.Tycker inte att mán får ut så mycket av att fråga BVC.
    Det kanske blir dags att införa kvällsmat (hemlagad eller burkmat), sedan kan du ge gröt (ätbar eller drickbar) eller ersättning innan läggdags; då kommer hon kanske att sova hela natten. Du skulle även kunna testa drickfärdiga sma tetraförpackningar med mild havrevälling eller majsvälling. Vissa barn accepterar denna välling bättre än pulver välling.
  • Babiedoll

När jag sa på bvc att min dotter inte gillar välling, så tittade bvctanten på mig som om jag vore dum i huvvet. "Varför ger du henne välling då?"
    Ja, det kan man ju undra. Men jag trodde att det var tvunget att vara så, för att alla andra gav sina barn välling eller nått, jag vet inte...
    Men när jag blandade vällingen 50/50 med ersättning så gick hon med på det. Nu älskar hon sin välling. Vi kör på nestles fullkornsvälling, den med päronsmak. (Jag har provat, den är god)

• ÖrebroMalin

Tack för alla tips {#lang_emotions_smile} Ska prova om de kan funka med nån annan välling sort. Annars så får ja ge ett mål mat mer innan kvälls gröten.

Barbiedoll - Har aldrig provat nestle fullkornsgröt med smak, Värt ett försök att testa. =)

• karinmamma

har du provat bode majs välling och vanlig havre välling min son på 7 månader åt modermjölksersättning men sen blev vi sjuka och han slutade äta vi fick prova med allt han vägrade allt tills vi gav honom majsvälling  det åt han men nu har han börjat krångla ign och man får truga i honom vällingen

• Rockan

Om du vill sluta amma innan 1 år så är det nog ersättning du borde testa att införa istället, inte välling. Ersättning är fullvärdig näring.

Mitt barn har aldrig ätit välling, vi testade nån gång & hon tvärvägrade. Gröt går däremot bra & de två är ju i princip samma sak, bara olika konsistens. Hon är nu 16 månader & får fortfarande ersättning en gång om dan, & gröt en gång om dan.

• nettiz74

Min son gillar bara en sorts välling.. Muksu majsvälling på tetra. Den är faktiskt god( har smakat på den) All annan välling jag provat ratar han direkt. Så prova den vettja.. Finns på tex Maxi och Hemköp..

• Linn

Hur går det för dig? Känns som min snart 7 månaders ALDRIG kommer sluta att amma. På dagarna är jag tuff så då är det gröt osv som gäller, men på natten så vaknar han och vill snutta och trött som man är ger man honom bröstet. Ska prova ikväll igen och ge honom flaska, men han blir oftast förbannad när man trycker in en platsnapp i munnen på honom :)

• vinny
    Linn skrev 2010-04-22 20:23:22 följande:
    Hur går det för dig? Känns som min snart 7 månaders ALDRIG kommer sluta att amma. På dagarna är jag tuff så då är det gröt osv som gäller, men på natten så vaknar han och vill snutta och trött som man är ger man honom bröstet. Ska prova ikväll igen och ge honom flaska, men han blir oftast förbannad när man trycker in en platsnapp i munnen på honom :)
    Jag har precis samma problem med min snart 7 månder gamla dotter. På dagarna är det inga problem att ge mat och gröt men på natten är det jättesvårt att inte ge bröstet eftersom hon inte tar flaskan alls. JAg menar ska man då laga gröt och ge med sked klockan 4 på morgonen?? Egentligen borde jag stålsätta mig och får henne att inse att man inte äter på nätterna och bara vänjer henne av med det men det är inte så himla lätt när man är skittrött och inte får nåt stöd från pappan..
  • Ankissen

Ella gillade inte välling heller, men då tipsade min kusin mig om att hälla i en tsk socker i vällingen. Bröstmjölk är ju väldigt söt, det är inte välling. Sen dagen efter halverar man teskeden och sen fasar man ut den helt och håller på nån vecka. Det funkade på Ella och det kändes inte så illa att göra eftersom hon inga tänder hande än...

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • Småstadsbönan

Gillar hon ersättnig?? jag blandade vällingen med ersättning och ökade sucsesivt och tillslut drack han välling, men det tog sin lilla tid. 

Svar på tråden min 7 månaders vägrar välling =(