• ÖrebroMalin

min 7 månaders vägrar välling =(

Har en dotter på 7 månader som jag hel ammade fram tills hon var 5-6 månader.. Nu äter hon gröt på morgonen och sen amningen imellan innan lunchen som består av "Barnmatsburk" sedan blir de amning på eftermiddagen innan kvällsgröten vid halv sju och efter det så blir de amning. Hon äter fortfarande på nätterna.

Nu till min fråga, Jag villsluta amma helt men hon vägrar äta välling. Har försökt flera gånger med två olika flaskor men hon vägrar. Hon förstår hur hon ska suga på flaskan eftersom hon dricker vatten till gröt m.m Hur gör man ??

Mjölken börjar också sinna.

Har ni några tips om hur ja får henne att dricka välling och hur jag får henne att inte vakna och äta under natten ?

Tacksam för svar och tips =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-19 17:13
    P.s skulle också vara glad om ni hade lite tips hur man slutar att amma.

• Svar på tråden min 7 månaders vägrar välling =(
  • Hirundinidae

Hade också velat att min son drack välling, det är ju himla smidigt!
    Men dessvärre vägrar han flaksa och napp, så det går verkligen inte. Han dricker vatten ur flaska till maten, men verkar inte ha fått knep på det än hur man gör med flaska (snart 7 mån)
    Någon som har haft lika? Haft någon som vägrat flaska/napp länge men som sedan tagit den?
    Han äter ju nu bara tutte på kvällen och så ligger han ju i vår säng på natten...
    Skrev ett nytt inlägg alldeles nyss som handlade om det.

Men jag ville bara svara att jag också känner igen det där ifrån bvc, och ofta har fått svaret; Jamen ge mer gröt eller något istället, men det är ju inte det det handlar om. Förmodligen är det ju just närheten och det som är den stora "boven" i dramat, och det är bara de senaste kvällarna som sonen gått med på lite annat mys än "tutte-mys"...
    Hoppas iallafall kunna sluta med amningen snart, vill ha mina bröst ifred nu!

• ÖrebroMalin

Igår efter alla försök så åt hon upp 90 ml välling. Tack för alla tips och skönt att man orka hålla ut och fortsätta envisas. Nu får vi se om de slinker i ikväll igen =)

• Ankissen
    ÖrebroMalin skrev 2010-05-08 12:01:03 följande:
    Igår efter alla försök så åt hon upp 90 ml välling. Tack för alla tips och skönt att man orka hålla ut och fortsätta envisas. Nu får vi se om de slinker i ikväll igen =)
    Så bra! :) Skönt när det funkar till slut!
    Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • ploten

Vi har haft samma problem med vår tjej, som nu är 8½ månad. Alla säger (precis som i den här tråden): "Men ge gröt istället, man måste inte ge barn välling" och liknande kommentarer. Jag säger: "Nej, men det är så himla mycket smidigare att inte behöva ge varje mål mat med sked, särskilt om man är ute mycket, och framför allt på nätterna - vem kliver upp 3 på morgonen och gör gröt?" Och ja, jag VET att en 8-månaders egentligen inte behöver äta på natten, men alla har inte turen att ha barn som sover hela natten. Vår tjej sover väldigt oroligt, och ska vi få någon som helst sömn måste man ibland välja den (kortsiktigt) lätta vägen.

Vi ville gärna att hon skulle ta ersättning, eftersom jag hittills ammat väldigt mycket (helammade 6 månader, sen var det trögt att få igång maten, och nu har jag precis börjat jobba heltid och mannen är hemma istället). Vi trodde nog att det var kört med flaska, men nu efter hur många försök som helst har det "lossnat". Den här veckan har mannen fått i henne både ersättning, majsvälling och vanlig välling.

(Och alla som tror att vi är lata föräldrar som vill slippa mata och bara ger vårt barn flytande föda kan jag lugna er med att hon äter "vanlig" mat också. Och gröt.)

• strawberrygirl

Min 7 månaders vägrar ALLT utom bröstet

• alexs mamma

Tyvärr är det så enkelt fast väldigt jobbigt att sluta ge bröstet även på natten. Vi gjorde så att Alwins pappa tog honom när han vaknade på natten och ville ha mat. Jag sov i gästrummet och han tog hela ansvaret under natten det tog ca 8 dagar innan lilleman förstog att det var vatten som gällde i flaskan om han ville ha något att dricka nattetid.
    Vi ville inte ge honomvälling under natten med tanke på det besväret det kan vara att vänja den av med det. Dessutom är det ju inte alls bra at ge något att äta under natten varken tutte eller välling om man vill skona tänderna....

Bit  ihop och se till att få hjälp av barnets pappa så tar det inte så lång tid som man kan tro...
    stort lycka tll!!

• M 1985

Våran tjej stenvägrade välling ända till hon fyllt ett år, då började hon helt plötsligt älska välling.
    Hon skulle helt enkelt bestämma sej själv för vad hon ville äta!

• ÖrebroMalin
    strawberrygirl skrev 2010-05-08 20:29:51 följande:
    Min 7 månaders vägrar ALLT utom bröstet
    Det vänder. Trodde aldrig att min dotter skulle sluta amma. men lyckades till slut. Har inte ammat på 2 veckor nu:D
  • Hilles

Känner så väl igen mig. vår son är 6 mån och jag försöker trappa ner på amningen. Dagtid fungerar det med smakisar, gröt, puréer (och lite amning däremellan ibland) men på natten så ammar jag fortfarande då sonen inte vill ha napp, ersättning eller välling. Har läst hela tråden och "skummat lite". Men för att sammanfatta är det dessa tips som framkommit som ni testat och som fungerat för er?

- Prova flera sorters välling ex. färdigblandad på tetra (Vi har själva bara provat Sempers mild havrevälling och Nestlés majsvälling. Ska prova andra sorter...)

- Blanda i lite socker i vällingen och minska successivt (ska jag prova!)

- Att pappan tar barnet på natten och försöker under flera nätter i sträck, Att hålla ut (har vi provat både kortare och längre stunder under en och samma kväll/natt men blir mkt skrik och då har vi brutit för amning. Men kanske ska prova igen under flera kvällar/nätter i sträck. Men gillar eg inte det här med att skrika sig till sömns...)

- Att ge vatten istället (har vi försökt med men inte provat konsekvent under flera kvällar/nätter pga skrik. Men kanske får prova igen och hålla ut)

Ska prova. Fler tips mottages tacksamt=)

• Dripknot

Hur man slutar amma?

Det är väl bara att sluta? Eh fattar inte vad som ska va så svårt med det?????

Ge henne ersättning istället. Nestle NAN funkar utmärkt sålänge bebisen inte är mjölkproteinallergiker. Ersättning och välling är två helt olika saker.

Min lilla tös vägrade också all sorts välling vid 6 månaders ålder. Vid magsjuka funkar majsvälling och det är det enda. Hon fick nestle NAN till cirka 7 månaders ålder och efter det blev det gröt och mer inslag av barnmatsburkar anpassade för hennes ålder. Ersättningen slutade jag med när hon var cirka 9 månader gammal. Sista veckorna fick hon det bara som kompliment och när det sen tog slut och jag upptäckte det flera timmar efter att hon egentligen skulle ha fått så bestämde jag mig för att inte köpa hem mer sånt.

Nu är hon snart 3 år och äter det jag lagar hemma. Najsigt :)

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Hilles

Nä det var inte så lätt att sluta amma och bara sluta!! För lillen tog varken välling eller ersättning eller flaska...

Men vid 7 månaders ålder så drack han välling när vi provade kall på tetra. Det funkade. Sen efter ett tag fungerade annan välling också, och varm. Så nu går det bra! Skönt!

Så det finns hopp men kan ta tid och värt att läsa lite tips och prova olika sorters välling.

Svar på tråden min 7 månaders vägrar välling =(