• V2009

    BVC

    Mitt barn är nu 18 månader och nu anser vår bvc-sköterska att vi inte längre behöver ha kontakt. Nästa "möte" är 2-års kontrollen. Om jag har förstått det rätt så brukar det vara så med bio-barn. För mig låter det konstigt att man från bvc:s håll "släpper" en förstagångsmamma redan efter 7 månader oavsett ålder på barnet. 
    Innan RB ringde jag till bvc och ville redan då skapa en kontakt men fick svaret att de inte gjorde så. Ringde även när RB hade kommit och ville boka in en tid men fick då svaret att jag absolut inte fick komma dit innan den obligatoriska läkarundersökningen hade gjorts och provsvaren hade kommit. 
    Även soc. skickade meddelande till bvc om att ett adoptivbarn var på väg till Sverige. 
    När proverna togs under den obligatoriska läkarundersökningen pratade jag med sköterskorna om detta och de tyckte att jag skulle ringa och KRÄVA att få komma till bvc. Vilket jag gjorde. När jag ringde och sa att jag ville ha ett hembesök eftersom jag inte fick komma till dem innan provsvaren hade kommit var de mycket frågande. De undrade om jag verkligen hade ringt till rätt bvc. Jag fick också reda på att jag hade fått en tid inbokad. Brevet kom med posten samma dag. 
    Jag är inte heller nöjd med vår bvc-sköterska. Hon beter sig konstigt och har flera gånger kommit med konstiga kommentarer och frågor som bla gjort mig orolig över barnet, helt i onödan. Redan vid hembesöket sa hon att barnet var tvåspråkigt (jag hade haft barnet i över 1 månad). Jag svarade bara att jag endast talar svenska med barnet.

    Hur har det fungerat för er andra? Har ni några tips coh råd att ge?

  • Svar på tråden BVC
  • Thi 08

    Min dotter är 18 månader och jag ska inte heller till BVC förrän hon är 2 eller 2,5 år (kommer ej riktigt ihåg) men min sköterska sa att jag gärna får komma dit och väga och mäta henne ändå om jag ville samt ringa om det är något jag undrar. Min BVC sköterska har strulat till allt ang vaccinationerna så jag har fått vara en sväng på barnmedicin och reda ut allt. Jag kan störa mig på att de har svårt att hantera allt som inte är rutinuppdrag....

  • en glad

    Bvc har (sedan 2009) riktlinjer för hur adopterade barn skall tas mot. Frågan är om ditt bvc känner till dessa? Bla sägs att adopterade barn skall tas emot, inte efter biologisk ålder utan utifrån tid i sin nya familj ....

  • V2009

    Nä läkarrapporten kom till bvc hade läkaren använt sig av en gammal benämning av vaccinationen. Sköterksna talade om att man använde sig av en anna nu för tiden. Detta förklarade hon fram och tilbaka i en kvart. Slutade fatiskt lyssna efter 1 minut. För mig kvittade det faktiskt vad vaccinet hette, bara mitt barn fick den. Dessutom är hon så nervös över att ge vaccination så jag skulle inte bli förvånad om mitt barn kommer att bli spruträdd. Själv är jag jätte känslig för sprutor. Svimmar nästan bara jag ser en på tv. Men jag stålsätter mig varje gång för att inte föra över min räddsla.

  • Maisie

    Efter jag läst här så ville jag ta reda på hur det fungerar där jag bor. Det verkar som vi kommer att slippa de problem som ni haft eftersom det står på deras sida om det basprogram de följer och första punkten är ett hembesök en vecka efter hemkomst och poängterar att det gäller både nyfödda och adopterade. Jag har förstått att det inte är helt ovanligt med problem med kontakten när det gäller bvc och adopterade barn så att vi tillhör ett bvc som faktiskt verkar veta att adopterade finns till gjorde mig väldigt glad. 

  • en glad
    V2009 skrev 2010-04-19 22:04:16 följande:
    Vart hittar man de riktlinjerna?
    Riktlinjerna finns på sajten Growingpeople men spärrad för åtkomst bara för fackfolk ... men det skall alla bvc veta! 

    Du hittar en del om basprogrammet om du googlar på bvc + adoptivbarn ...
  • en glad
    en glad skrev 2010-04-19 22:38:53 följande:
    Tack själv - och tack Stockholms läns landsting som tydligen, i mars -10, lagt ut basprogrammet på öppen sida!
    Men detta är en betydligt förkortad version av det basprogram som ligger på growingpeople (vilket man också kan ana av texten längst ner på sid 6)!
  • mammamys06

    Håller tummarna för dig ts! Stå på dig!  Jag har också blivit fel bemött när vi kom hem me vår son 2007  men vi fick en bra kontakt med vår bvcsköterska innan vi åkte. Vi var där innan vi åkte till sonen i Vietnam och diskuterade praktiska råd på resan (sonen var vid hämtningen 13 mån), vilka mediciner och liknande man skulle ha med, första tiden tillsammans både där och väl hemma. Hon gjorde också ett hembesök med våg och allt som man gör vid en biologisk nyfödd fast utifrån en ettåring så klart. Så på den punkten så var det kanon. Sedan slutade hon och vi flyttade och fick träffa en bvc-sköterska som inte på något sätt hade erfarenhet om adopterade barn. Hon hittade fel på vår son som ADHD, anknytningsproblem etc för att han vid tre års ålder inte ville sitta på en stol och svara på vad det kallas som dockan hon visar har på sig utan han ville hellre ut i väntrummet och åka bobbycar. Då frågade hon om vi hade ögonkontakt och hur anknytningen var och att hon misstänkte att han har adhd eftersom han inte gör som hon säger och eftersom han inte kan sitta still! För som hon uttryckte det: Många adopterade barn har ju ADHD. Och så frågade hon om vi känner till om hans föräldrar är alkoholister för det är ju en vanlig anledning till att barn med glasögon och som är prematur faktiskt har alkoholskador.

    När jag sedan blev gravid bytte jag bvc-sköterska och fick då samma till båda barnen. Jag gick dit innan jag födde och berättade om sonen som också var med. Hon hade ingen som helst oro för vare sig alkoholskador eller ADHD utan tyckte att han var som vilken underbar treåring som helst med egen vilja. Och när hon var på hembesöket efter lillasysters ankomst så var det första hon frågade när hon kom in genom dörren hur storebror mådde. Det känns fantastiskt. Nu ska vi flytta igen och byta kommun och vi kommer ha kvar den BVC där vi bor nu för att de är så fantastiska där.

    Så det finns bra bvc-sköterskor också så ge inte upp! Man har rätt att byta sköterska. Prata med chefen så är det inga problem.


    Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
Svar på tråden BVC