• V2009

BVC

Mitt barn är nu 18 månader och nu anser vår bvc-sköterska att vi inte längre behöver ha kontakt. Nästa "möte" är 2-års kontrollen. Om jag har förstått det rätt så brukar det vara så med bio-barn. För mig låter det konstigt att man från bvc:s håll "släpper" en förstagångsmamma redan efter 7 månader oavsett ålder på barnet. 
    Innan RB ringde jag till bvc och ville redan då skapa en kontakt men fick svaret att de inte gjorde så. Ringde även när RB hade kommit och ville boka in en tid men fick då svaret att jag absolut inte fick komma dit innan den obligatoriska läkarundersökningen hade gjorts och provsvaren hade kommit. 
    Även soc. skickade meddelande till bvc om att ett adoptivbarn var på väg till Sverige. 
    När proverna togs under den obligatoriska läkarundersökningen pratade jag med sköterskorna om detta och de tyckte att jag skulle ringa och KRÄVA att få komma till bvc. Vilket jag gjorde. När jag ringde och sa att jag ville ha ett hembesök eftersom jag inte fick komma till dem innan provsvaren hade kommit var de mycket frågande. De undrade om jag verkligen hade ringt till rätt bvc. Jag fick också reda på att jag hade fått en tid inbokad. Brevet kom med posten samma dag. 
    Jag är inte heller nöjd med vår bvc-sköterska. Hon beter sig konstigt och har flera gånger kommit med konstiga kommentarer och frågor som bla gjort mig orolig över barnet, helt i onödan. Redan vid hembesöket sa hon att barnet var tvåspråkigt (jag hade haft barnet i över 1 månad). Jag svarade bara att jag endast talar svenska med barnet.

Hur har det fungerat för er andra? Har ni några tips coh råd att ge?

• Svar på tråden BVC
  • V2009

Nä läkarrapporten kom till bvc hade läkaren använt sig av en gammal benämning av vaccinationen. Sköterksna talade om att man använde sig av en anna nu för tiden. Detta förklarade hon fram och tilbaka i en kvart. Slutade fatiskt lyssna efter 1 minut. För mig kvittade det faktiskt vad vaccinet hette, bara mitt barn fick den. Dessutom är hon så nervös över att ge vaccination så jag skulle inte bli förvånad om mitt barn kommer att bli spruträdd. Själv är jag jätte känslig för sprutor. Svimmar nästan bara jag ser en på tv. Men jag stålsätter mig varje gång för att inte föra över min räddsla.

• V2009

Vart hittar man de riktlinjerna?

• V2009

Jag är ny på det här och vet inte hur ni får den där skuggningen när man svarar. Så jag gör så här,  VNmamma:

adopterade blir inte tvåspråkiga de lär sig ett nytt modersmål. Så vad menade bvc-sköterskan med att ditt barn är tvåspråkigt? Hur kom frågan upp?
    Frågan kom inte upp, hon bara sa det. Och ja, man kan undra vad hon menade med att barnet är tvåspråkigt. Antagligen för att h*n kommer från ett annat land. 

Har idag varit på bvc för vaccination. Jag tog aldrig upp frågan om basprogram eller att jag vill byta sköterska pga att hon kom med nya underliga frågor och kommentarer och helt plötsligt var tiden slut. Idag fick jag också veta att mitt barn har krympt en halv cm på en månad. {#lang_emotions_surprised} När jag påpekade dettta mätte hon om och helt plötsligt hade han växt en halv cm på en månad, istället.
    Har fått reda på en annan bvc i samma kommun, som går efter basprogramet för adopterade. Ska ta kontakt med dem.
  • V2009

Håller med Mamma till V 08. Visst ska man säga till men i mitt fall kände jag att jag inte hade den energin. Är inne i en period där mitt barn behöver min energi bättre.

Kan tala om att det också finns direktiv även för socaltjänsten att de ska skicka meddelande till bvc vid rb. Se länken.

Svar på tråden BVC