Inlägg från: mammamys06 |Visa alla inlägg
  • mammamys06

BVC

Håller tummarna för dig ts! Stå på dig!  Jag har också blivit fel bemött när vi kom hem me vår son 2007  men vi fick en bra kontakt med vår bvcsköterska innan vi åkte. Vi var där innan vi åkte till sonen i Vietnam och diskuterade praktiska råd på resan (sonen var vid hämtningen 13 mån), vilka mediciner och liknande man skulle ha med, första tiden tillsammans både där och väl hemma. Hon gjorde också ett hembesök med våg och allt som man gör vid en biologisk nyfödd fast utifrån en ettåring så klart. Så på den punkten så var det kanon. Sedan slutade hon och vi flyttade och fick träffa en bvc-sköterska som inte på något sätt hade erfarenhet om adopterade barn. Hon hittade fel på vår son som ADHD, anknytningsproblem etc för att han vid tre års ålder inte ville sitta på en stol och svara på vad det kallas som dockan hon visar har på sig utan han ville hellre ut i väntrummet och åka bobbycar. Då frågade hon om vi hade ögonkontakt och hur anknytningen var och att hon misstänkte att han har adhd eftersom han inte gör som hon säger och eftersom han inte kan sitta still! För som hon uttryckte det: Många adopterade barn har ju ADHD. Och så frågade hon om vi känner till om hans föräldrar är alkoholister för det är ju en vanlig anledning till att barn med glasögon och som är prematur faktiskt har alkoholskador.

När jag sedan blev gravid bytte jag bvc-sköterska och fick då samma till båda barnen. Jag gick dit innan jag födde och berättade om sonen som också var med. Hon hade ingen som helst oro för vare sig alkoholskador eller ADHD utan tyckte att han var som vilken underbar treåring som helst med egen vilja. Och när hon var på hembesöket efter lillasysters ankomst så var det första hon frågade när hon kom in genom dörren hur storebror mådde. Det känns fantastiskt. Nu ska vi flytta igen och byta kommun och vi kommer ha kvar den BVC där vi bor nu för att de är så fantastiska där.

Så det finns bra bvc-sköterskor också så ge inte upp! Man har rätt att byta sköterska. Prata med chefen så är det inga problem.

Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
Svar på tråden BVC