mandelblomma skrev 2010-04-26 13:56:18 följande:
tro mig massor...:)Nej det goda beetendet försvinner _inte_ när du sluta belöna, då är det något som gått snett.Har fungerat på mina nu stora barn ...mina andra två är så små ännu att jag inte kan utvärdera det ännu ;)Men att få en trotsig tre åring eller för all del en trulig 13 åring att alltid göra rätt för att han följer sitt hjärta och VET att det är rätt tror jag itne ett skvatt på för majoriteten av barn!
Då beror nog det på att du i processen också lyckats förmedla varför - annars har du bara pavlovskt betingat dina barn till att göra B på signalen A -vilket också är tragiskt och det är inte så jag tror det har gått till
Faktum är att ALLA människor fungerar som så att om det finns en belöning för ett visst beteende så gör vi det för belöningen, inte för att vi i hjärtat vet att det är det rätta - det händer ju att vi får en belöning för det vi OCKSÅ vet är det rätta (t.ex. om man vinner något på en lott man köpt för att stödja en välgörenhetsorganisation) .
Så, jo, har du belönat fram ett beteende har du inte åstadkommit varaktig och förankrad förändring, du har fått ett önskat beteende genom att använda urgamla psykolgiska mekanismer som i grund och botten spelar på allas vår önskan att vara del av ett sammanhang och barnens inneboende vilja att samarbeta med vuxenvärlden, dock utan den viktigaste delen - FÖRSTÅELSEN