• Pebblas

"Nanny metoden"

Fick höra av en fröken idag på förskolan att de använder sig utav sk. nannymetod. Om barnet gjort något dumt medvetet, så får han / hon sitta på en stol och tänka över vad de gjort.
    Dessa metoder (finns ju många varianter) är något som jag och min sambo är väldigt emot och vill absolut inte att någon annan ska utöva på våra barn.

Vi hann inte pratat klart men på torsdag är det utvecklingssamtal så då ska jag tala med henne om det.

Vill gärna höra vad ni andra anser om metoderna, bra och dåligt.

• Svar på tråden "Nanny metoden"
  • SaramedM

Jag hade inte lämnat mitt barn på en förskola som använder såna metoder

• Pebblas

Tänkte uppdatera hru det gick på utvecklingssamtalet.

Jag berättade på förskolan vad vi tyckte om denna metod, att vi inte violl att den ska användas.
    Hon frågade om vi hade något annat förslag, och så skulle hon prata med sina kolleger om dom hade något förslag.
    Jag känner att jag inte har något jätte super bra förslag. Förutom kommunikation, men på vår son fungerar det oftast inte. 
    Oftast säger vi ifrån och hjälper inte det tar vi honom ifårn den situation som är stökig.  

• Brunello
    mandelblomma skrev 2010-04-26 13:56:18 följande:
    tro  mig massor...:)Nej det goda beetendet försvinner _inte_ när du sluta belöna, då är det något som gått snett.Har fungerat på mina nu stora barn ...mina andra två är så små ännu att jag inte kan utvärdera det ännu ;)Men att få en trotsig tre åring eller för all del en trulig 13 åring att alltid göra rätt för att han följer sitt hjärta och VET att det är rätt tror jag itne ett skvatt på för majoriteten av barn!
    Då beror nog det på att du i processen också lyckats förmedla varför - annars har du bara pavlovskt betingat dina barn till att göra B på signalen A -vilket också är tragiskt och det är inte så jag tror det har gått till

Faktum är att ALLA människor fungerar som så att om det finns en belöning för ett visst beteende så gör vi det för belöningen, inte för att vi i hjärtat vet att det är det rätta - det händer ju att vi får en belöning för det vi OCKSÅ vet är det rätta (t.ex. om man vinner något på en lott man köpt för att stödja en välgörenhetsorganisation) .

Så, jo, har du belönat fram ett beteende har du inte åstadkommit varaktig och förankrad förändring, du har fått ett önskat beteende genom att använda urgamla psykolgiska mekanismer som i grund och botten spelar på allas vår önskan att vara del av ett sammanhang och barnens inneboende vilja att samarbeta med vuxenvärlden, dock utan den viktigaste delen - FÖRSTÅELSEN
  • Brunello
    Pebblas skrev 2010-04-26 14:06:09 följande:
    Tänkte uppdatera hru det gick på utvecklingssamtalet.Jag berättade på förskolan vad vi tyckte om denna metod, att vi inte violl att den ska användas.Hon frågade om vi hade något annat förslag, och så skulle hon prata med sina kolleger om dom hade något förslag.Jag känner att jag inte har något jätte super bra förslag. Förutom kommunikation, men på vår son fungerar det oftast inte. Oftast säger vi ifrån och hjälper inte det tar vi honom ifårn den situation som är stökig.  
    Den enklaste metoden är ju den som de flesta förskolor använder.... att man med ord och kroppshållning markerar att det inte är okej, hjälper inte det går en pedagog OCH barnet TILLSAMMANS undan och lugnar ner sig och avleder och gör något annat. Är barnet stort nog kan man efteråt prata om det som hände och vad som hade varit en bättre utväg, ett litet barn diskuterar man inte med, man bara säger hur det är "vi slåss inte".
  • mandelblomma
    Brunello skrev 2010-04-26 14:20:22 följande:
    Då beror nog det på att du i processen också lyckats förmedla varför - annars har du bara pavlovskt betingat dina barn till att göra B på signalen A -vilket också är tragiskt och det är inte så jag tror det har gått till Faktum är att ALLA människor fungerar som så att om det finns en belöning för ett visst beteende så gör vi det för belöningen, inte för att vi i hjärtat vet att det är det rätta - det händer ju att vi får en belöning för det vi OCKSÅ vet är det rätta (t.ex. om man vinner något på en lott man köpt för att stödja en välgörenhetsorganisation) . Så, jo, har du belönat fram ett beteende har du inte åstadkommit varaktig och förankrad förändring, du har fått ett önskat beteende genom att använda urgamla psykolgiska mekanismer som i grund och botten spelar på allas vår önskan att vara del av ett sammanhang och barnens inneboende vilja att samarbeta med vuxenvärlden, dock utan den viktigaste delen - FÖRSTÅELSEN
    ja sa jag ---eller metoden- att man inte samtidigt inte inte förklarat varför eller varför inte!?
    Positiv förstärkning / belöning av ett önskvärt bettende utesluter såklart inte det...det står också i metoderna eller tas upp på föräldrarkurserna om du läser lite noggrannare ;)
  • Brunello
    mandelblomma skrev 2010-04-26 14:32:45 följande:
    ja sa jag ---eller metoden- att man inte samtidigt inte inte förklarat varför eller varför inte!?Positiv förstärkning / belöning av ett önskvärt bettende utesluter såklart inte det...det står också i metoderna eller tas upp på föräldrarkurserna om du läser lite noggrannare ;)
    det är inte så metoderna beskrivs . tyvärr. På sin höjd ska barnet avtvingas en ursäkt eller att föräldern enväldigt och auktoritärt bestämmer - utan dialog och respekt för barnet.

Jag har noga studrat dessa metoder och de kan ha sin poäng i  kulturer där aga är ett vanligt inslag i uppfostran - då som ett mildare alternativ till föräldrar som anser att de har all makt och som inte vågar lita på barnets kompetens och inbyggda vilja att göra det rätta.

Nej, dessa metoder är - tack och lov - på vä bort och jag tror att vi om några år skäms ögonen ur oss att vi ens funderade på att använda dresseringsmetoder på våra barn.
  • mandelblomma
    Brunello skrev 2010-04-26 15:30:49 följande:
    det är inte så metoderna beskrivs . tyvärr. På sin höjd ska barnet avtvingas en ursäkt eller att föräldern enväldigt och auktoritärt bestämmer - utan dialog och respekt för barnet. Jag har noga studrat dessa metoder och de kan ha sin poäng i  kulturer där aga är ett vanligt inslag i uppfostran - då som ett mildare alternativ till föräldrar som anser att de har all makt och som inte vågar lita på barnets kompetens och inbyggda vilja att göra det rätta.Nej, dessa metoder är - tack och lov - på vä bort och jag tror att vi om några år skäms ögonen ur oss att vi ens funderade på att använda dresseringsmetoder på våra barn.
    då tror vi olika baserat på olika erfarneheter igen :)
    Jag har god erfarnehet av dem, men känner å andra sidan inte igen allt det du beskriver...som enväldig auktoritär  eller mild aga ex!

Jag måste bara nyfiket fråga, hur gamla barn har du?
    Mina barn har haft inslag av ex Komet metoden på skolorna och jag vet att de kör det i dag med.
  • Brunello
    mandelblomma skrev 2010-04-26 15:39:17 följande:
    då tror vi olika baserat på olika erfarneheter igen :)Jag har god erfarnehet av dem, men känner å andra sidan inte igen allt det du beskriver...som enväldig auktoritär  eller mild aga ex!Jag måste bara nyfiket fråga, hur gamla barn har du?Mina barn har haft inslag av ex Komet metoden på skolorna och jag vet att de kör det i dag med.
    denna tråd handlar om förskolebarn och det är det jag har.
  • mandelblomma
    Brunello skrev 2010-04-26 15:43:48 följande:
    denna tråd handlar om förskolebarn och det är det jag har.
    mina bar har alltså haft inslag av denna metod både i förskolaoc  skolan, MEN inte bestraffningsdelen!
  • Brunello

Jag hade inte accepterat att mina barns förskola använde den här typen av gammeldags auktoritära metoder, de är utbildade pedagoger / barnskötare de ska kunna klara av situationen utan att behöva ta till genvägar och "trix".

Respektern för barnet måste leda vägen och det gör den inte om man tycker det är okej att använda belönings/bestraffningsmetoder.

Jag rekommenderar alla som också tycker så att leta efter en Reggio Emilia-inspirerad förskola.

Svar på tråden "Nanny metoden"