Inlägg från: Marie IE B |Visa alla inlägg
  • Marie IE B

Behöver hjälp att ge råd

Detta har inte ett dugg med adoption att göra men jag vet att det kryllar av kloka människor här så därför lägger jag frågan här:

En bekant till oss har en dotter (bio) som är 2 år i höst. Nu har vi fått veta att hon vaknar 3 ggr/natt och att de då ger henne en flaska med "Sagolika nyponsoppa" varje gång. Vid vår fråga om varför söt nyponsoppa som snarare ger en kick än lugn och ro, och inte välling blev svaret att hon ju är gluten-och laktosintolerant. Men sa vi, majsvälling borde ju funka liksom mild välling havre (enligt vad jag vet så är det gluten i råg, vete och korn). Jaha... sa hon då precis som om vi kommit med en världsnyhet. Idag frågade vi igen om de bytt till välling och fick då svaret att njaa... majsvälling fanns ju bara upp till 6 mån. Nej sa vi, det är FRÅN 6 månader och strunt samma, det viktigaste är väl att barnet blir nöjt och att ni alla får sova. Vi har inte gett Alice något annat än mild välling havre, från 6 mån, och hon är ju snart 18 mån. Däremot gör vi den kanske lite kraftigare och ökar upp mängden.

Hur skulle ni råda?
    Det verkar inte som att de konsulterat bvc vilket jag tycker borde vara steg ett. Det är alltid svårt och ibland känsligt att tala om för eller råda andra föräldrar hur de ska göra men samtidigt vill man ju hjälpa.

• Svar på tråden Behöver hjälp att ge råd
  • Marie IE B
    Kajsa 72 skrev 2010-04-20 09:21:03 följande:
    Jag skulle passa mig för att ge oombedda råd generellt vad det gäller barn.
    I det här fallet så är råden inte helt o-ombedda. Personen i fråga säger nästan varje dag att "nu måste jag få sova en hel natt snart!!!!!" och att de inte vet hur de ska få ordning på problemet.
    Men jag förstår hur du menar och det är därför jag själv skrev att det kan vara både svårt och känsligt.
  • Marie IE B
    morgonsolan skrev 2010-04-20 18:57:09 följande:
    TS: Om mamman har sömnbrist - tipsa henne om att be om avlastning ibland dagtid! Finns det en pappa med i bilden? Kan de inte ta varannan natt? Kan de ta hjälp ibland av morföräldrar på helgerna för att få sova ut? Småbarnsåren är en kort tid i våra liv. Ibland är det tufft, men barnens behov måste få gå före.
    Det finns en pappa, som dessutom håller mamman vaken med sina snarkningar! Barnet går på dagis och båda föräldrarna jobbar.
    Ethi skrev 2010-04-20 18:08:10 följande:
     Eftersom hon även är laktosintolerant så fungerar varken majsvälling eller mild havrevälling. Möjligen att låglaktosvällingen skulle fungera eller koka egen då, men frågan är väl om hon tar det när hon inte alls är van vid välling...
    OK
  • Marie IE B
    Emeli skrev 2010-04-20 23:31:49 följande:
    Har de försökt med soja-välling? Den är glutenfri och laktosfri. Finns på apoteket, men är ganska dyr. Om barnet är både gluten- och laktosintolerant kan de få sojaprodukter utskrivna på livsmedelsrekvisition. Jag tycker att dina vänner ska kontakta BVC, eller ännu hellre en barnläkarmottagning för att få professionell hjälp, kontakt med dietist osv. Allt efter det barnet växer kommer de att behöva specialanpassa hennes mat. För att det ska gå bra behöver de stöd och utbildning. Om de får tid hos en bra barnläkare kan de bli lotsade rätt. Är de säkra på att flickan är både laktos- och glutenintolerant? Vem har ställt diagnosen? Har de inte någon kontakt med läkare och dietist? *Undrande och lite nyfiken* Mitt ena barn var mjölkallergiskt som liten och det andra var både mjölk- och äggallergiskt, och vi fick väldigt bra hjälp av både barnläkare och dietist. De informerade väldigt noga på dagis och sedan på skolan bl.a. Nyponsoppa på natten låter inte bra. Det ger snabbt förhöjt blodsocker vilket leder till ökad insulininsöndring. Det snabba sockret förbränns snabbt men insulinnivån är fortfarande hög, vilket leder till snabbt insättande hungerkänslor. Självklart att barnet vaknar då! All denna nyponsoppa innebär att de har hamnat i en ond cirkel. De behöver hjälp att bryta mönstret och hitta bättre alternativ att ge flickan. Nyponsoppan innehåller förvisso mycket C-vitamin, men också stora mängder socker vilket kan vara förödande för tänderna och leda till fetma. Majsvällingen är glutenfri men innehåller laktos. Havre innehåller gluten och ska undvikas. Man ska aldrig överdosera välling, göra den tjockare. Det ska vara strukna mått, inte rågade. Ge hellre lite större mängd men med rätt koncentration om barnet inte tycks bli mätt.
    Åh tack för tipset om sojaprodukter! Barnet ska vara utrett och allergierna konstaterade vilket gör mig än mer fundersam till varför de inte får/ber om mer stöd och hjälp från bvc.
Svar på tråden Behöver hjälp att ge råd