• Marie IE B

Behöver hjälp att ge råd

Detta har inte ett dugg med adoption att göra men jag vet att det kryllar av kloka människor här så därför lägger jag frågan här:

En bekant till oss har en dotter (bio) som är 2 år i höst. Nu har vi fått veta att hon vaknar 3 ggr/natt och att de då ger henne en flaska med "Sagolika nyponsoppa" varje gång. Vid vår fråga om varför söt nyponsoppa som snarare ger en kick än lugn och ro, och inte välling blev svaret att hon ju är gluten-och laktosintolerant. Men sa vi, majsvälling borde ju funka liksom mild välling havre (enligt vad jag vet så är det gluten i råg, vete och korn). Jaha... sa hon då precis som om vi kommit med en världsnyhet. Idag frågade vi igen om de bytt till välling och fick då svaret att njaa... majsvälling fanns ju bara upp till 6 mån. Nej sa vi, det är FRÅN 6 månader och strunt samma, det viktigaste är väl att barnet blir nöjt och att ni alla får sova. Vi har inte gett Alice något annat än mild välling havre, från 6 mån, och hon är ju snart 18 mån. Däremot gör vi den kanske lite kraftigare och ökar upp mängden.

Hur skulle ni råda?
    Det verkar inte som att de konsulterat bvc vilket jag tycker borde vara steg ett. Det är alltid svårt och ibland känsligt att tala om för eller råda andra föräldrar hur de ska göra men samtidigt vill man ju hjälpa.

• Svar på tråden Behöver hjälp att ge råd
  • Jamieolivia

För att vara en besserwisser så är socker lugnande egentligen. Förut trodde man att man blev sk hyperaktiv med socker, men det har snarare en dåsande effekt. Dock vet jag inte om det är så bra att ge nyponsoppa med tanke på att socker skadar tänderna. Jag tror inte att det är barmisshandel iaf :) Det är deras barn. Först tolkade jag "Sagolik nyponsoppa" som nyponsoppa spetsad med nåt :p Hehehe. Då hade det varit barnmisshandel!

• Maja T

Jag skulle säga åt dem att sluta ge barnet mat på natten. Barn över 4 mån behöver inte äta nattetid. Så snart man slutar ge dem mat på natten börjar de sova hela nätterna, blir galda och pigga dagtod och äter som hästar. En tvååring behöver varken välling eller saftsoppa. En smörgås, en fil eller en tallrik gröt på kvällen räcker gott.

Tänk bara på vad det gör för tänderna att ständigt få nåt i munnen.

• Kajsa 72

Jag skulle passa mig för att ge oombedda råd generellt vad det gäller barn. Exempelvis skulle nog många säga till er att 1) man ska inte ge barn i den åldern som erat barn har mat på natten 2) man ska absolut inte göra vällingen tjockare än vad det står på paketet.

Men det är väldigt irriterande med den typen av råd när man inte bett om dem. Så länge inte barnet far illa tycker jag inte man ska börja peta så mkt i hur folk tar hand om sina barn. Det finns kanske en anledning ´som ni inte känner till att barnet vaknar på nätterna.

• M2003
    Maja T skrev 2010-04-20 09:01:09 följande:
    Jag skulle säga åt dem att sluta ge barnet mat på natten. Barn över 4 mån behöver inte äta nattetid. Så snart man slutar ge dem mat på natten börjar de sova hela nätterna, blir galda och pigga dagtod och äter som hästar. En tvååring behöver varken välling eller saftsoppa. En smörgås, en fil eller en tallrik gröt på kvällen räcker gott. Tänk bara på vad det gör för tänderna att ständigt få nåt i munnen.
    Mycket bra inlägg!

Deras beteende kommer att ge dottern hål i tänderna och en dålig ovana.

Mina barn är laktosintoleranta men jag byter ju ändå inte ut något dåligt mot något ännu sämre. Varför inte göra vällingen själv i så fall på laktosfrimjölk om hon måste ha det!
    Det bästa är dock att hon lär sig äta sig mätt på kvällen på riktig mat och sedan sova hela natten igenom.
  • Kajsa 72

Han inte skriva klart fö så ska man inte äta havre heller om man är glutenalergisk så vitt jag har fårstått då det innehåller små mångder gluten.
    Så mitt råd är att låta dem pröva sig fram om det inte ber er om råd. Möjligen kan ni ju förslå att de ska prata med BVC om de vill få råd om hur de ska få henne att sova bättre om nätterna.

• Marie IE B
    Kajsa 72 skrev 2010-04-20 09:21:03 följande:
    Jag skulle passa mig för att ge oombedda råd generellt vad det gäller barn.
    I det här fallet så är råden inte helt o-ombedda. Personen i fråga säger nästan varje dag att "nu måste jag få sova en hel natt snart!!!!!" och att de inte vet hur de ska få ordning på problemet.
    Men jag förstår hur du menar och det är därför jag själv skrev att det kan vara både svårt och känsligt.
  • Kajsa 72

Ok men då tycker jag att du för att slippa att hon/han blir störd över vad du säger ska rekommendera dem att ringa BVC och prata om det. De kan kanske få hjälp av en dietist via dem ex för att få rätt mat till ett barn med så mkt allergier. Sen kan de få råd om hur man avnänjer barn att äta på natten. Men om barnet nu äter tre ggr per natt lär det ta ett tag att gå från tre mål till noll gissar jag. Tre-fyra mål per natt var max vad våran åt som nyfödd.

• Maja T
    Kajsa 72 skrev 2010-04-20 10:30:50 följande:
    Men om barnet nu äter tre ggr per natt lär det ta ett tag att gå från tre mål till noll gissar jag. .
    Det tar tre nätter, sedan sover barnen hela nätterna.

Uppmuntra dina vänner att ta tag i problemen. nattmaten bort, punkt och slut.
  • Kajsa 72
    Maja T skrev 2010-04-20 10:58:42 följande:
    Det tar tre nätter, sedan sover barnen hela nätterna. Uppmuntra dina vänner att ta tag i problemen. nattmaten bort, punkt och slut.
    Nja det är nog inte en regel som gäller ALLA barn.
  • morgonsolan

Fast detta är väl en grov generalisering? Barn är indivinder - precis som vuxna. Min dotter är 4 år, och har aldrig sovit en hel natt i sträck (hon får självklart inte mat på natten). Jag har aldrig sovit en hel natt i sträck heller.. vaknar ofta en gång för att t, ex gå på toaletten eller dricka vatten. Inget konstigt med det!

"Det tar tre nätter". Låter som om barnen är små robotar som kan drillas som maskiner... Tror man att barn fungerar så, så borde man nog ta och läsa på lite för sina barns bästa!

Maja T skrev 2010-04-20 10:58:42 följande:
    Det tar tre nätter, sedan sover barnen hela nätterna. Uppmuntra dina vänner att ta tag i problemen. nattmaten bort, punkt och slut.
Svar på tråden Behöver hjälp att ge råd