• M2003

Behöver hjälp att ge råd

Maja T skrev 2010-04-20 09:01:09 följande:
    Jag skulle säga åt dem att sluta ge barnet mat på natten. Barn över 4 mån behöver inte äta nattetid. Så snart man slutar ge dem mat på natten börjar de sova hela nätterna, blir galda och pigga dagtod och äter som hästar. En tvååring behöver varken välling eller saftsoppa. En smörgås, en fil eller en tallrik gröt på kvällen räcker gott. Tänk bara på vad det gör för tänderna att ständigt få nåt i munnen.
    Mycket bra inlägg!

Deras beteende kommer att ge dottern hål i tänderna och en dålig ovana.

Mina barn är laktosintoleranta men jag byter ju ändå inte ut något dåligt mot något ännu sämre. Varför inte göra vällingen själv i så fall på laktosfrimjölk om hon måste ha det!
    Det bästa är dock att hon lär sig äta sig mätt på kvällen på riktig mat och sedan sova hela natten igenom.
  • M2003
    VNmamma skrev 2010-04-20 15:13:13 följande:
    Varför behöver nattmat vara så hemskt? Det kanske är ett nödvändigt sätt för barnet att "tanka" trygghet och närhet?  Vän av ordning invänder förstås att det kan man göra på andra sätt eller andra tider på dygnet.  Kanske. Kanske inte. Om det här är barnets sätt att under en tid få viktig känslomässig näring tycker jag det är viktigare än att skydda tänderna. Välling är att föredra framför nyponsoppa eftersom sockret i nyponsoppan sannolikt "piggar upp".  Men när det gäller tänderna är väl välling lika skadligt som nyponsoppa?
    Jag tycker inte man skall sammankoppla mat med tröst och trygghet. Det kan bli ett övervktsproblem för barnet i framtiden. Många vuxna, feta äter nattetid och gillar sött. Matvanorna och vad man kommer att gilla i framtiden grundläggs i ungefär den åldern. En 2-åring behöver definitivt ingen mat på natten, men däremot kanske lite kel och kramning!
    Så ovanpå kariesrisken finns även mer djuplodande risker med övervikt som kan bli ett reellt problem i framtiden.

Tre nappflaskor nyponsoppa  (250 ml) ger ca ca 375 kcal vilket motsvarar ca 1/3 av dygnets totala kaloribehov för en 2-åring och ca 45 gram socker - vilket är jätte mycket socker och motsvarar nästan ½ dl (Deciliter!) strösocker i vikt.

Det är ju helt galet, så även om de tänker väl och försöker vara "snälla" och goa föräldrar så gör de barnet en riktig björntjänst!
  • M2003
    mammamys06 skrev 2010-04-21 07:01:39 följande:
    Barn är individer och vi är alla olika. Jag hade också gett rådet att ta upp detta med BVC eftersom de är väldigt bra på just kost och mattider. Vår dotter har nu slutat äta på natten (hon är endast 4 månader). Sonen kom till oss vid 13 mån ålder och han åt inte heller på natten men han fick sista flaskan välling vid 23-tiden och sedan vid 05-tiden. Det har varit välling för det är mer mättande och han sov så gott på det. Nyponsoppa tycker jag är fel, men jag gav inte sonen saft eller nyponsoppa dagtid heller för vi ville vänta med socker och sånt så länge det gick. Jag tycker inte att det är bra att tänka i överviktstankar när det gäller barn!!! Barn behöver mjölk, kolhydrater, smör osv osv och det är också BVC noga med att poängtera. Vår dotter åt och äter rätt mycket mjölkersättning och hon är en mullig bebis på 4 mån. Det är verkligen inget som påverkar henne senare i livet - tvärtom! Även sonen som var 13 mån när han kom var mullig och hade gott hull, han är en smal och normalviktig 3,5 åring nu.
    Jag tycker att det är viktigt att tänka på att ge barnen rätt mat från början så man slipper banta det senare i livet. Personligen tycker jag att det är barnmisshandel att banta barn men det motsatta är det också. För mycket socker i maten är ett stort problem och i samband med att barnen börjar smaka av olika rätter börjar deras smak för mat anläggas, ett för stort sockerintag i småbarnsåren kan alltså medföra att barnet väljer sötare produkter som stora eller faktiskt redan blir överviktiga som bäbisar, vilket så klart är en tragedi. I det stora landet i väster (USA) har man nu en epidemi av spädbarnsfetma se detta om du är intresserad av mat och fetma och barnfetma!

• M2003
    M2003 skrev 2010-04-21 23:29:10 följande:
    Jag tycker att det är viktigt att tänka på att ge barnen rätt mat från början så man slipper banta det senare i livet. Personligen tycker jag att det är barnmisshandel att banta barn men det motsatta är det också. För mycket socker i maten är ett stort problem och i samband med att barnen börjar smaka av olika rätter börjar deras smak för mat anläggas, ett för stort sockerintag i småbarnsåren kan alltså medföra att barnet väljer sötare produkter som stora eller faktiskt redan blir överviktiga som bäbisar, vilket så klart är en tragedi. I det stora landet i väster (USA) har man nu en epidemi av spädbarnsfetma se detta om du är intresserad av mat och fetma och barnfetma!
    " target="_blank">

Om man inte orkar titta på allt kan man köra fram till 1:19 i filmen, där tar man upp spädbarnsfetma och varför!
    Men hela föreläsningen är värd att titta på!
  • M2003
    mammamys06 skrev 2010-04-22 06:33:35 följande:
    Men var har jag skrivit att det är bra att ge barn socker och för mycket mat???? Jag har aldrig tyckt eller gjort det! Jag tycker det är vansinne att ge barn nyponsoppa och jag har som jag skrivit tidigare inte velat ge mina barn socker, godis eller dricka som är sockrad så länge det går att hålla dem ifrån det! Sonen upptäckte godis vid 3,5 års ålder och fick då smaka godis för första gången. Och jag fick jättemycket stöd och råd när vår dotter föddes och när barnen är så små kan maninte prata eller förebygga någon fetma!!! De behöver få bli lite rultiga. Även barn som är så små som inte visar några tendenser till fetma ska inte bantas eller dras in på vare sig mjölk, kolhydrater eller liknande. Men det räcker ju med det sockret som mjölk, smör och liknande. Jag håller inte med angående barnmaten. Morötter är bra för barn, vad ska man annars ge dem i puréform? Potatis ger jag, jag gjorde mycket egen barnmat till sonen och kommer även göra det till dottern när hon ska börja äta mer mat. Mina barn har aldrig varit överviktiga vare sig som bebisar eller som barn. Men hull är inte lika med övervikt, fruktansvärt att tänka så! Min barnläkare är så trött på föräldrar som klagar över att bebisarna och barn under 2 år klagar och oroar sig över att de har hull och väck i låren exempelvis!
    Men kolhydrater är socker!  Det finns även en hel del socker i välling.
    Barn skall ha riktig vanlig mat när det är 1½-2 år. Hull är inte övervikt och som förälder tycker jag man inte ens skall behöva oroa sig för en sådan sak, men det klart då måste man också vara medvetande gjord som förälder hur mycket socker (nästan 50 gram!) som det finns i 3 nappflaskor med nyponsoppa som man ger barnet varje natt, som i frågan ovan samt också förstå hur mycket dolt socker som dessutom finns i vår industrialiserade mat,  som småbarnen ofta är storkonsumenter av. Att det står "osötat" på betyder inte att det inte innehåller socker. Summa sumarum kan väl sägas att barnen idag och feta vuxna inte lider brist på kolhydrater, tvärt om skulle det göra dem gott att satsa lite mer på riktig mat som äggrätter istället för mjölmat.
    Ett barn med glutenallergi och laktosintolerans bör få råd och hjälp från sjukhusets dietist.
  • M2003
    morgonsolan skrev 2010-04-22 09:28:13 följande:
    Men.. jag håller med om att barn inte ska ha för mkt socker, men menar du verkligen att de ska ha värsta atkinson GI- utan kolhydrater-kosten? Jag var på ett väldigt intressant föredrag om barn och godis för ca 2 år sedan. Flera dietister, både sådana som hjälper överviktiga barn och barn med diabetes, pratade ihop med andra kostrådgivare. De hävdar att många föräldrar går lite för långt med den här sockerrädslan i dag. De barn, som ALDRIG få smaka något sött, det är de barnen som häver sig iväg till kiosken och köpper FÖR mycket godis sedan när de får veckopeng! De barnen som fårr lagom mängd, har fått sunda värderingar runt det. Det är helt avdramatiserat med godis och snacks för dem, och de kan hantera det. Min dotter får lördagsgodis, och vi kan ta en kaka till fikat mitt i veckan när det kommer gäster. Det är ingen grej här.. min dotter bryr sig inte så mycket om godis för att det aldrig har varit "förbjudet". Min dotter är 107 cm lång och väger 17 kg.. vilket jag tror är helt normalt (ialafall enligt bvc).    När jag växte upp på 80-talet så fick vi bullar säkert varje dag. Det var Oboy till frukost och sötade flingor`till sötad yoghhurt. Visst var det dumt, visst hade mina föräldrar tänkt annorlunda i dag.. men jag är en människa som har ett BMI på 19,1och min uppväxt har alltså inte påverkat mig ett dugg, viktmässigt.
    Jag är lite sockerrädd, men undanhåller inte lördagsgodis och godis på semestern och vid kalas till barnen. Kan tillochmed ta en bit själv, men de kunskaper vi har haft fram tills nu har bara klassat ut fettet som den stora faran och kolhydrater är OK. Oavsett om man ör liten eller stor är socker farligt.
    Läs gärna den här artkleln ny i Dagens medicin : www.dagensmedicin.se/nyheter/2010/04/20/socker-i-maten-kopplas-til/index.xml  nyskriven, och för oss allra flesta och för de allra flesta dietiser något som är omvälvande med tanke på att det "dyra" fettet lyfts ut från vår industriprosessade mat. För att få smak och konsistens och rätt textur (även om det nte smakar sött) tillsätts istället olika sockerblandningar /kolhydrater och vi tror oss vara sunda eftersom vi som vi blivit itutade under 30 års tid att vi är det om vi drar ner på fettet!
    Barn skall inte bantas och hade vi inte blivit ilurade så mycket socker av industrin hade inte vuxna heller behövt att banta i den omfattningen som vi ser idag.
  • M2003

Och ett tillägg, ungarna på fritids  får fortfarande Oboy, sötlimpa med kaviar till frukost på många skolor, bland annat den skolan våra barn går på. Det är en tragedi!

• M2003
    morgonsolan skrev 2010-04-22 12:17:55 följande:
    Tragedi, är för mig jordbävningen på Haiti, eller massmord på krigsoffer. Knappast kaviar på en macka!
    Nej du förstod inte undertonen och hade kanske inte läst artikeln, men det spelar ingen roll!
  • M2003
    Ethi skrev 2010-04-23 08:45:01 följande:
    Fast det tycker inte jag... Lagom tror jag ändå är bäst. Lite gömt socker i kaviar, en matsked O'boy eller lite extra socker i limpan må väl så vara... Och ja, jag läste artikeln men äter man mer än 1/4 av det dagliga kaloriintaget som tillsatt socker så har man väl troligen större problem med matvalet än en klick kaviar och en mugg O'boy? Det blir en sådan hysteri i allt. Jag (och de flesta här inne antar jag) är uppvuxen med att fett är den stora boven och skulle skäras bort och undvikas och micklas till så att man slapp varje litet gram. Man slängde upp enorma fettberg på TV-program och FÖRFASADES över att en vuxen människa smällde i sig allt det där under en 10-årsperiod. Som att inte det mesta man samlar från en tioårsperiod ser groteskt mycket ut. Det värsta av allt var naturligt animaliskt fett och smör - det förlovade landet allt äckligt jox man lyckas framställa och/eller rena eller denaturera med hjälp av kemikalier. Sen vips är fett bra och rent av nödvändigt och SOCKER är den stora boven, och det förlovade landet fortfarande allt äckligt jox som man lyckas framställa och/eller rena eller denaturera med hjälp av kemikalier... Själv är jag mer bekymrad över allt äckligt jox och vad det gör med våra barn. Det är inte klokt vad märkliga saker bara en vanlig limpa eller ett paket skinka på ICA kan innehålla nuförtiden Och det är närmast lögn att komma runt det och köpa något som inte innehåller det. Man kan nästan bara välja mellan mer eller mindre... *ryser*
    Instämmer i det sista om de äckliga tillsatserna som finns i mycket. Det tror jag är skadande i längden. Mat skall vara riktig och äkta.
    Jag tror att maten påverkar mycket mer än vad vi är medvetana om.
    Jag tror att den sockerkonsumtion som vi ser idag kommer att få mycket stora hälsorisker i framtiden. Hjärt och kärlsjukdomar och till och med typ 2 diabetes kryper ner i åldrarna redan nu, fetma, värksjukdomar av olika former som vi inte ens vet namnen på än och som på mormors tid inte existerade. Tillsatser som kan ge cancer och mycket vet vi än så länge inte!
    Det jag menar med "tragedi" är att vi fortsätter trots att fler och fler protesterar mot den här matförvanskningen och sockerboomen att ge barnen oboy och sötlimpa i skolorna och vi är inte ensamma om det halva västvärldens befolkning  håller på att gå under i sjukdomar som fetma, diabetes, hjärt-kärlsjukdom, reumatiska sjukdomar, cancer sannolikt  relaterade till den sockriga och förvanskade maten som vi äter.
    Se Dagens medicin artikel Socker ger höga blodfetter.- Höga blodfetter är sammankopplade med hjärt och kärlsjukdom, Socker är också sammankopplat med fetma (och den syns inte alltid utanpå, vissa paddar de inre organen medan andra paddar sig runt kroppen) så även smala kan vara feta fast det inte syns och bära runt på den livsfarliga viscerala fetman. Fetma är sammankopplad till cancer och diabetes typ 2, som i sin tur är sammankopplad med stor sjuklighet och för tidig död.
    Oboyen på dagis eller nyponsoppan i nappflaskan är bara en av snökornen i en lavin där miljontals människor håller på att gå under i sjukdom.

Se gärna denna länk, en superbra föreläsning från California University
  • M2003
    mammamys06 skrev 2010-04-23 14:52:30 följande:
    jag´är fullt medveten om att kolhydrater är socker! är inte helt bakom flötet, faktiskt! Och ja, visst finns det socker i välling, mjölk också! Och i frukt! Men barn bör verkligen få i sig både välling, pasta,potatis,ris, välling, mjölk (om de tål det) i normala mängder. Det var därför vi ville undvika godis så länge som möjligt och äta frukt mer te x. Jag tycker det låter fruktansvärt att tänka GI på barn, rent av misshandel! De barn som inte tidigt har tydlig fetma ska inte behöva tänka på att banta! Jag menar, är man så fixerad som du verkar vara är det stor risk att barnet tar efter och får ätstörningar. Hemskt! Håller dock med dig att barn som har allergier bör få råd av dietist fast det är nog bra för alla föräldrar att få det å andra sidan! jag anser att kolhydrater är riktig mat i kombination av grönsaker och fisk och kött. Tallriksmodellen kör vi  med för vår son och han mår toppen.
    mammamys06, du har fått allt om bakfoten här. Nummer ett jag skulle aldrig kunna tänka mig att banta mina barn, att svälta dom - aldrig!
    Här hemma bantar vi inte. Middagen bestod av ris, köttfärs och broccoli i går. Däremot finns det inte några essentiella kolhydrater, inte ens för barn, eftersom vi människor kan tillverka dem själv i kroppen. Mina barn gillar inte OBoy och jag är inte ett dugg oroad för att de inte får isig Oboykolhydrater, mina barn gillar inte sötlimpa och jag är inte ett dugg orolig för att de inte får i sig de kolhydraterna från sötlimpa. Naturligtvis har deras smak grundlagt när de var små och eftersom maken och jag gillar riktig mat ( husmanskost och riktiga biffar, fisk och skaldjur) och är väldigt försiktiga med bröd, bakverk, flingor och mjölmat, har vi haft det så lite på menyn att barnen inte precis har fått smak för den typen av mat.  Med tanke på deras smak idag är ganska hälsosam (bortsett från att den allra äldsta älskar godis) så kommer de sannolikt aldrig att få problem med vikten, de får bättre tandstatus, mindre hjärtsjukdom som äldre och sannolikt också mindre risk för tumörer och inflammatorisk sjukdom, tarmproblem än deras kamrater som  som proppas fulla med  mjölmat, nyponsoppa och andra kraftigt  sockerinnehållande så kallade livsmedel om än det sker i tallriksmodellform.
Svar på tråden Behöver hjälp att ge råd