Ethi skrev 2010-04-23 08:45:01 följande:
Fast det tycker inte jag... Lagom tror jag ändå är bäst. Lite gömt socker i kaviar, en matsked O'boy eller lite extra socker i limpan må väl så vara... Och ja, jag läste artikeln men äter man mer än 1/4 av det dagliga kaloriintaget som tillsatt socker så har man väl troligen större problem med matvalet än en klick kaviar och en mugg O'boy? Det blir en sådan hysteri i allt. Jag (och de flesta här inne antar jag) är uppvuxen med att fett är den stora boven och skulle skäras bort och undvikas och micklas till så att man slapp varje litet gram. Man slängde upp enorma fettberg på TV-program och FÖRFASADES över att en vuxen människa smällde i sig allt det där under en 10-årsperiod. Som att inte det mesta man samlar från en tioårsperiod ser groteskt mycket ut. Det värsta av allt var naturligt animaliskt fett och smör - det förlovade landet allt äckligt jox man lyckas framställa och/eller rena eller denaturera med hjälp av kemikalier. Sen vips är fett bra och rent av nödvändigt och SOCKER är den stora boven, och det förlovade landet fortfarande allt äckligt jox som man lyckas framställa och/eller rena eller denaturera med hjälp av kemikalier... Själv är jag mer bekymrad över allt äckligt jox och vad det gör med våra barn. Det är inte klokt vad märkliga saker bara en vanlig limpa eller ett paket skinka på ICA kan innehålla nuförtiden Och det är närmast lögn att komma runt det och köpa något som inte innehåller det. Man kan nästan bara välja mellan mer eller mindre... *ryser*
Instämmer i det sista om de äckliga tillsatserna som finns i mycket. Det tror jag är skadande i längden. Mat skall vara riktig och äkta.
Jag tror att maten påverkar mycket mer än vad vi är medvetana om.
Jag tror att den sockerkonsumtion som vi ser idag kommer att få mycket stora hälsorisker i framtiden. Hjärt och kärlsjukdomar och till och med typ 2 diabetes kryper ner i åldrarna redan nu, fetma, värksjukdomar av olika former som vi inte ens vet namnen på än och som på mormors tid inte existerade. Tillsatser som kan ge cancer och mycket vet vi än så länge inte!
Det jag menar med "tragedi" är att vi fortsätter trots att fler och fler protesterar mot den här matförvanskningen och sockerboomen att ge barnen oboy och sötlimpa i skolorna och vi är inte ensamma om det halva västvärldens befolkning håller på att gå under i sjukdomar som fetma, diabetes, hjärt-kärlsjukdom, reumatiska sjukdomar, cancer sannolikt relaterade till den sockriga och förvanskade maten som vi äter.
Se Dagens medicin artikel Socker ger höga blodfetter.- Höga blodfetter är sammankopplade med hjärt och kärlsjukdom, Socker är också sammankopplat med fetma (och den syns inte alltid utanpå, vissa paddar de inre organen medan andra paddar sig runt kroppen) så även smala kan vara feta fast det inte syns och bära runt på den livsfarliga viscerala fetman. Fetma är sammankopplad till cancer och diabetes typ 2, som i sin tur är sammankopplad med stor sjuklighet och för tidig död.
Oboyen på dagis eller nyponsoppan i nappflaskan är bara en av snökornen i en lavin där miljontals människor håller på att gå under i sjukdom.
Se gärna denna länk, en superbra föreläsning från California University