• Ethi

Behöver hjälp att ge råd

Tösen är alltså bara 1,5 år än så länge? Att 1,5-åringar fortfarande behöver äta lite på natten är väl inte helt ovanligt... Våra har slutat med sitt nattmål ungefär där men har fortsatt att äta en flaska välling vid 22-tiden ett bra tag. Så, räknar man även det som "nattmål" (eftersom de gått och lagt sig vid 19), så har de ätit i alla fall ett nattmål en bra bit över tvåårsfödelsedagen. Storebror åt så tills han var 3,5 och jag skulle tro att lillebror kommer att göra samma sak.

Eftersom hon även är laktosintolerant så fungerar varken majsvälling eller mild havrevälling. Möjligen att låglaktosvällingen skulle fungera eller koka egen då, men frågan är väl om hon tar det när hon inte alls är van vid välling... Fördelen med nyponsoppa är i alla fall att den är full med C-vitamin, så hon kanske håller sig ovanligt frisk trots allt? 

Att man skulle grunda för tröstätning och övervikt för att man låter barn flaskäta på natten låter faktiskt rätt nysigt i mina öron... Är inte människan snarare tvärt om gjord för att stödammas ända upp till femårsåldern? Så varför skulle det vara galet om en 1,5-åring har det behovet?

• Ethi
    Marie IE B skrev 2010-04-20 20:03:35 följande:
    Det finns en pappa, som dessutom håller mamman vaken med sina snarkningar! Barnet går på dagis och båda föräldrarna jobbar. OK
    Ah, då finns det nog i alla fall tre anledningar till att hon vaknar och vill äta. Pappa väcker henne med snarkningarna, hon har ganska nyligen börjat förskolan och har fullt upp med att bearbeta allt som händer med det på nätterna och hon kanske inte riktigt har tid/ork/smak att äta lika mycket dagtid som hon skulle behöva. Och så förstås den fjärde anledningen, vanan.
  • Ethi

Fast numera är man väl inte så sugen på att ge små barn sojaprodukter eftersom soja är mycket allergent?

• Ethi
    M2003 skrev 2010-04-22 12:02:07 följande:
    Och ett tillägg, ungarna på fritids  får fortfarande Oboy, sötlimpa med kaviar till frukost på många skolor, bland annat den skolan våra barn går på. Det är en tragedi!
    Fast det tycker inte jag... Lagom tror jag ändå är bäst. Lite gömt socker i kaviar, en matsked O'boy eller lite extra socker i limpan må väl så vara... Och ja, jag läste artikeln men äter man mer än 1/4 av det dagliga kaloriintaget som tillsatt socker så har man väl troligen större problem med matvalet än en klick kaviar och en mugg O'boy?

Det blir en sådan hysteri i allt. Jag (och de flesta här inne antar jag) är uppvuxen med att fett är den stora boven och skulle skäras bort och undvikas och micklas till så att man slapp varje litet gram. Man slängde upp enorma fettberg på TV-program och FÖRFASADES över att en vuxen människa smällde i sig allt det där under en 10-årsperiod. Som att inte det mesta man samlar från en tioårsperiod ser groteskt mycket ut. Det värsta av allt var naturligt animaliskt fett och smör - det förlovade landet allt äckligt jox man lyckas framställa och/eller rena eller denaturera med hjälp av kemikalier.

Sen vips är fett bra och rent av nödvändigt och SOCKER är den stora boven, och det förlovade landet fortfarande allt äckligt jox som man lyckas framställa och/eller rena eller denaturera med hjälp av kemikalier...

Själv är jag mer bekymrad över allt äckligt jox och vad det gör med våra barn. Det är inte klokt vad märkliga saker bara en vanlig limpa eller ett paket skinka på ICA kan innehålla nuförtiden Och det är närmast lögn att komma runt det och köpa något som inte innehåller det. Man kan nästan bara välja mellan mer eller mindre... *ryser*
  • Ethi

Ja, visst är det äckligt med alla tillsatser! Och processad mat, jag blir bekymrad bara av att läsa på vällingpaketen... Är det bra det där, att ge småttingar? Egentligen? Jag vet inte... Min pappa ifrågasatte hos tillverkaren av fryst(!) kyckling varför de proppat den med konserveringsmedel. Att frysa är ju en konserveringsmetod i sig! "Ja" svarade tillverkaren. "Men med konserveringsmedel håller den ännu längre i frysen och det är ju praktiskt". Hm...

Jag tror inte att socker är bra att äta heller och definitivt inte i de mängder som vi äter, men jag tror kanske inte att det skulle vara just limpan och O'boyens "fel"? Eller ketchupens, som var så populärt att muttra över när jag var liten  Just de tycker jag inte är så förskräckliga och de har väl sätt rätt likadana ut sockermässigt sen vi var små? Eller har de ändrats och blivit sötare? Men jag värjer mig mot allt annat sockerproppande av produkter som faktiskt inte alls behöver socker i sig ens. Inte om råvarorna hade varit av bra kvalitet från första början. Kaviar behöver socker, det är kombination salt och socker som man är ute efter (precis som när man t ex gravar lax). Limpa gör det, även om tanken är att allt sockrer ska ätas upp av jästen då... O'boy gör det eftersom choklad utan socker smakar päckel. Fast proportionerna i O'boy är ju fåniga... Men varför stoppar man socker i mat som man egentligen inte brukar använda socker i och varför så mycket? Det tycker jag är galenskap!

Nej, nu ska jag baka bröd. Med sirap men utan äckelsaker

Svar på tråden Behöver hjälp att ge råd