Men.. jag håller med om att barn inte ska ha för mkt socker, men menar du verkligen att de ska ha värsta atkinson GI- utan kolhydrater-kosten?
Jag var på ett väldigt intressant föredrag om barn och godis för ca 2 år sedan. Flera dietister, både sådana som hjälper överviktiga barn och barn med diabetes, pratade ihop med andra kostrådgivare. De hävdar att många föräldrar går lite för långt med den här sockerrädslan i dag. De barn, som ALDRIG få smaka något sött, det är de barnen som häver sig iväg till kiosken och köpper FÖR mycket godis sedan när de får veckopeng! De barnen som fårr lagom mängd, har fått sunda värderingar runt det. Det är helt avdramatiserat med godis och snacks för dem, och de kan hantera det.
Min dotter får lördagsgodis, och vi kan ta en kaka till fikat mitt i veckan när det kommer gäster. Det är ingen grej här.. min dotter bryr sig inte så mycket om godis för att det aldrig har varit "förbjudet". Min dotter är 107 cm lång och väger 17 kg.. vilket jag tror är helt normalt (ialafall enligt bvc).
När jag växte upp på 80-talet så fick vi bullar säkert varje dag. Det var Oboy till frukost och sötade flingor`till sötad yoghhurt. Visst var det dumt, visst hade mina föräldrar tänkt annorlunda i dag.. men jag är en människa som har ett BMI på 19,1och min uppväxt har alltså inte påverkat mig ett dugg, viktmässigt.
M2003 skrev 2010-04-22 09:16:13 följande:
Men kolhydrater är socker! Det finns även en hel del socker i välling.Barn skall ha riktig vanlig mat när det är 1½-2 år. Hull är inte övervikt och som förälder tycker jag man inte ens skall behöva oroa sig för en sådan sak, men det klart då måste man också vara medvetande gjord som förälder hur mycket socker (nästan 50 gram!) som det finns i 3 nappflaskor med nyponsoppa som man ger barnet varje natt, som i frågan ovan samt också förstå hur mycket dolt socker som dessutom finns i vår industrialiserade mat, som småbarnen ofta är storkonsumenter av. Att det står "osötat" på betyder inte att det inte innehåller socker. Summa sumarum kan väl sägas att barnen idag och feta vuxna inte lider brist på kolhydrater, tvärt om skulle det göra dem gott att satsa lite mer på riktig mat som äggrätter istället för mjölmat.Ett barn med glutenallergi och laktosintolerans bör få råd och hjälp