• Emeli

Behöver hjälp att ge råd

Har de försökt med soja-välling? Den är glutenfri och laktosfri. Finns på apoteket, men är ganska dyr. Om barnet är både gluten- och laktosintolerant kan de få sojaprodukter utskrivna på livsmedelsrekvisition. Jag tycker att dina vänner ska kontakta BVC, eller ännu hellre en barnläkarmottagning för att få professionell hjälp, kontakt med dietist osv. Allt efter det barnet växer kommer de att behöva specialanpassa hennes mat. För att det ska gå bra behöver de stöd och utbildning. Om de får tid hos en bra barnläkare kan de bli lotsade rätt.

Är de säkra på att flickan är både laktos- och glutenintolerant? Vem har ställt diagnosen? Har de inte någon kontakt med läkare och dietist? *Undrande och lite nyfiken* Mitt ena barn var mjölkallergiskt som liten och det andra var både mjölk- och äggallergiskt, och vi fick väldigt bra hjälp av både barnläkare och dietist. De informerade väldigt noga på dagis och sedan på skolan bl.a.

Nyponsoppa på natten låter inte bra. Det ger snabbt förhöjt blodsocker vilket leder till ökad insulininsöndring. Det snabba sockret förbränns snabbt men insulinnivån är fortfarande hög, vilket leder till snabbt insättande hungerkänslor. Självklart att barnet vaknar då! All denna nyponsoppa innebär att de har hamnat i en ond cirkel. De behöver hjälp att bryta mönstret och hitta bättre alternativ att ge flickan.

Nyponsoppan innehåller förvisso mycket C-vitamin, men också stora mängder socker vilket kan vara förödande för tänderna och leda till fetma.

Majsvällingen är glutenfri men innehåller laktos. Havre innehåller gluten och ska undvikas. Man ska aldrig överdosera välling, göra den tjockare. Det ska vara strukna mått, inte rågade. Ge hellre lite större mängd men med rätt koncentration om barnet inte tycks bli mätt.

• Emeli
    Marie IE B skrev 2010-04-21 08:01:32 följande:
    Åh tack för tipset om sojaprodukter! Barnet ska vara utrett och allergierna konstaterade vilket gör mig än mer fundersam till varför de inte får/ber om mer stöd och hjälp från bvc.
    BVC är inte den rätta instansen. De ägnar sig åt barnhälsovård, inte sjukvård. Det är inte säkert att de kan detta så bra eftersom det faller lite utanför deras område. 

Om allergierna är konstaterade borde familjen redan ha en bra barnläkarkontakt som de borde kunna ringa och beställa tid hos för rådgivning, livsmedelsrekvisition och för att få remiss till dietist.
    Ethi skrev 2010-04-21 08:31:51 följande:
    Fast numera är man väl inte så sugen på att ge små barn sojaprodukter eftersom soja är mycket allergent?
    Det är tänkbart att det är så. Det kommer ju hela tiden fram nya rön. När mina barn var små fick de sojaprodukter och det gick alldeles utmärkt. Vet inte hur jag skulle ha klarat småbarnsåren utan dem. I så fall är det kanske ännu mer angeläget att få hjälp av dietist och barnläkare.

Om det lilla barnet "bara" är laktosintolerant och inte mjölkallergisk (allergisk mot komjölksprotein) kan man kanske ge henne laktosfri majsvälling.
    mammamys06 skrev 2010-04-21 07:01:39 följande:
    Jag tycker inte att det är bra att tänka i överviktstankar när det gäller barn!!! Barn behöver mjölk, kolhydrater, smör osv osv och det är också BVC noga med att poängtera. Vår dotter åt och äter rätt mycket mjölkersättning och hon är en mullig bebis på 4 mån. Det är verkligen inget som påverkar henne senare i livet - tvärtom! Även sonen som var 13 mån när han kom var mullig och hade gott hull, han är en smal och normalviktig 3,5 åring nu.
    Det är skillnad på friska och sjuka barn. Återigen, BVC ägnar sig åt hälsovård. När det gäller friska barn gäller oftast vad de säger. Absolut. Så behöver dock inte alltid vara fallet, i synnerhet inte när det gäller mer komplicerade fall. Det finns tillstånd när man t.o.m. talar om skadlig fetma redan från tidig ålder, t.ex. http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/prader-willissyndrom . OBS att jag inte misstänker pws i just det fall ts talar om.

Om ett litet barn får på tok för mycket socker, som i det här fallet med den stora dagliga mängden nyponsoppa, kan det mycket väl leda till osund fetma. Detta ska naturligtvis inte jämföras med det normala babyhullet. Stort intag av socker kan också innebära att barnet blir mer "speedat" än vanligt. Sockret piggar ju upp. Och de söta små tänderna, som alldeles nyss har kommit, riskerar att förstöras.
Svar på tråden Behöver hjälp att ge råd