Inlägg från: morgonsolan |Visa alla inlägg
  • morgonsolan

Behöver hjälp att ge råd

Fast detta är väl en grov generalisering? Barn är indivinder - precis som vuxna. Min dotter är 4 år, och har aldrig sovit en hel natt i sträck (hon får självklart inte mat på natten). Jag har aldrig sovit en hel natt i sträck heller.. vaknar ofta en gång för att t, ex gå på toaletten eller dricka vatten. Inget konstigt med det!

"Det tar tre nätter". Låter som om barnen är små robotar som kan drillas som maskiner... Tror man att barn fungerar så, så borde man nog ta och läsa på lite för sina barns bästa!

Maja T skrev 2010-04-20 10:58:42 följande:
    Det tar tre nätter, sedan sover barnen hela nätterna. Uppmuntra dina vänner att ta tag i problemen. nattmaten bort, punkt och slut.
  • morgonsolan

Men är hon bara 1,5 år?? Sorry, då misade jag het en del i TS! Självklart ska barnet själv få visa vad hon behöver - gällande trygghet och tröst, vid den åldern! Tycker inte det finns något relevant i att neka henne det hon mår bra av. Som förälder bör man där vara lyhörd.

TS: Om mamman har sömnbrist - tipsa henne om att be om avlastning ibland dagtid! Finns det en pappa med i bilden? Kan de inte ta varannan natt? Kan de ta hjälp ibland av morföräldrar på helgerna för att få sova ut? Småbarnsåren är en kort tid i våra liv. Ibland är det tufft, men barnens behov måste få gå före.

Ethi skrev 2010-04-20 18:08:10 följande:
    Tösen är alltså bara 1,5 år än så länge? Att 1,5-åringar fortfarande behöver äta lite på natten är väl inte helt ovanligt... Våra har slutat med sitt nattmål ungefär där men har fortsatt att äta en flaska välling vid 22-tiden ett bra tag. Så, räknar man även det som "nattmål" (eftersom de gått och lagt sig vid 19), så har de ätit i alla fall ett nattmål en bra bit över tvåårsfödelsedagen. Storebror åt så tills han var 3,5 och jag skulle tro att lillebror kommer att göra samma sak. Eftersom hon även är laktosintolerant så fungerar varken majsvälling eller mild havrevälling. Möjligen att låglaktosvällingen skulle fungera eller koka egen då, men frågan är väl om hon tar det när hon inte alls är van vid välling... Fördelen med nyponsoppa är i alla fall att den är full med C-vitamin, så hon kanske håller sig ovanligt frisk trots allt?  Att man skulle grunda för tröstätning och övervikt för att man låter barn flaskäta på natten låter faktiskt rätt nysigt i mina öron... Är inte människan snarare tvärt om gjord för att stödammas ända upp till femårsåldern? Så varför skulle det vara galet om en 1,5-åring har det behovet?
  • morgonsolan

Men fy vilken osis med snarkningarna! Hon får helt enkelt skaffa ett gästrum till fadern, ställa in en spjälsäng där och själv vila ut i vuxensovrummet, då och då .

Marie IE B skrev 2010-04-20 20:03:35 följande:
    Det finns en pappa, som dessutom håller mamman vaken med sina snarkningar! Barnet går på dagis och båda föräldrarna jobbar. OK
  • morgonsolan

Jo, det är självklart en tragedi när någon låter sitt väldigt llilla barn bli överviktigt.. men det har väl inte diskuterats här? Jag trodde tråden hadlade om sömn, och en mamma som höll på att bli galen av att inte få sova hela nätter! Självklart ska barn ha sund kost, och så lite socker som möjligt. Men självklart ska ett barn ha rätt att visa sina behov och bli lyssnad till också. Det är lilla barnet som tråden handlar om har ju ett tröstbehov, nattetid, som jag ser det. Det gäller ju för mamman (och pappan, när han inte snarkar ) att hitta ett sätt att hjälpa henne på. Ersättning nattetid har jag mycket svårt att se som "överviktsgrundande" för en 1,5-åring. Hon skulle behöva dricka flera liter om natter UTÖVER sitt vanliga intag för att drabbas av fetma. Ärligt talat så har jag enbart hört om barnfetma när det gäller läsk, chips, skräpmat osv.. a lá USA-style.. att få en flaska som tröst på natten är en helt annan grej.

M2003 skrev 2010-04-21 23:29:10 följande:
    Jag tycker att det är viktigt att tänka på att ge barnen rätt mat från början så man slipper banta det senare i livet. Personligen tycker jag att det är barnmisshandel att banta barn men det motsatta är det också. För mycket socker i maten är ett stort problem och i samband med att barnen börjar smaka av olika rätter börjar deras smak för mat anläggas, ett för stort sockerintag i småbarnsåren kan alltså medföra att barnet väljer sötare produkter som stora eller faktiskt redan blir överviktiga som bäbisar, vilket så klart är en tragedi. I det stora landet i väster (USA) har man nu en epidemi av spädbarnsfetma se detta om du är intresserad av mat och fetma och barnfetma!
    " target="_blank">

• morgonsolan

Men.. jag håller med om att barn inte ska ha för mkt socker, men menar du verkligen att de ska ha värsta atkinson GI- utan kolhydrater-kosten?

Jag var på ett väldigt intressant föredrag om barn och godis för ca 2 år sedan. Flera dietister, både sådana som hjälper överviktiga barn och barn med diabetes, pratade ihop med andra kostrådgivare. De hävdar att många föräldrar går lite för långt med den här sockerrädslan i dag. De barn, som ALDRIG få smaka något sött, det är de barnen som häver sig iväg till kiosken och köpper FÖR mycket godis sedan när de får veckopeng! De barnen som fårr lagom mängd, har fått sunda värderingar runt det. Det är helt avdramatiserat med godis och snacks för dem, och de kan hantera det.

Min dotter får lördagsgodis, och vi kan ta en kaka till fikat mitt i veckan när det kommer gäster. Det är ingen grej här.. min dotter bryr sig inte så mycket om godis för att det aldrig har varit "förbjudet". Min dotter är 107 cm lång och väger 17 kg.. vilket jag tror är helt normalt (ialafall enligt bvc). 

När jag växte upp på 80-talet så fick vi bullar säkert varje dag. Det var Oboy till frukost och sötade flingor`till sötad yoghhurt. Visst var det dumt, visst hade mina föräldrar tänkt annorlunda i dag.. men jag är en människa som har ett BMI på 19,1och min uppväxt har alltså inte påverkat mig ett dugg, viktmässigt.

M2003 skrev 2010-04-22 09:16:13 följande:
    Men kolhydrater är socker!  Det finns även en hel del socker i välling.Barn skall ha riktig vanlig mat när det är 1½-2 år. Hull är inte övervikt och som förälder tycker jag man inte ens skall behöva oroa sig för en sådan sak, men det klart då måste man också vara medvetande gjord som förälder hur mycket socker (nästan 50 gram!) som det finns i 3 nappflaskor med nyponsoppa som man ger barnet varje natt, som i frågan ovan samt också förstå hur mycket dolt socker som dessutom finns i vår industrialiserade mat,  som småbarnen ofta är storkonsumenter av. Att det står "osötat" på betyder inte att det inte innehåller socker. Summa sumarum kan väl sägas att barnen idag och feta vuxna inte lider brist på kolhydrater, tvärt om skulle det göra dem gott att satsa lite mer på riktig mat som äggrätter istället för mjölmat.Ett barn med glutenallergi och laktosintolerans bör få råd och hjälp
  • morgonsolan

Ja, det känns att du är lite sockerrädd , bra bara att du inte överför rädsaln på dina barn. Det kan sätta dem i ätstörningar och annat senare i livet. Jag tror personligen inte på att socker är "farligt". Jag tror på ett sunt ätande, med balans och goda vanor. Om ett par år är säkert den här trenden över också.. precis som "salt", som var så farligt för 10 år sedan.

De vuxna som behöver barnta pga kraftig fetma, har nog knappast "industrin" att skylla på. Äter man lagom, rör på sig ordentligt, så blir man knappast överviktig av att industrin "lurar dit" socker utan att det står på paketet.

M2003 skrev 2010-04-22 12:00:00 följande:
    Jag är lite sockerrädd, men undanhåller inte lördagsgodis och godis på semestern och vid kalas till barnen. Kan tillochmed ta en bit själv, men de kunskaper vi har haft fram tills nu har bara klassat ut fettet som den stora faran och kolhydrater är OK. Oavsett om man ör liten eller stor är socker farligt. Läs gärna den här artkleln ny i Dagens medicin : www.dagensmedicin.se/nyheter/2010/04/20/socke...  nyskriven, och för oss allra flesta och för de allra flesta dietiser något som är omvälvande med tanke på att det "dyra" fettet lyfts ut från vår industriprosessade mat. För att få smak och konsistens och rätt textur (även om det nte smakar sött) tillsätts istället olika sockerblandningar /kolhydrater och vi tror oss vara sunda eftersom vi som vi blivit itutade under 30 års tid att vi är det om vi drar ner på fettet!Barn skall inte bantas och hade vi inte blivit ilurade så mycket socker av industrin hade inte vuxna heller behövt att banta i den omfattningen som vi ser idag.
  • morgonsolan

Tragedi, är för mig jordbävningen på Haiti, eller massmord på krigsoffer. Knappast kaviar på en macka! {#lang_emotions_surprised}

M2003 skrev 2010-04-22 12:02:07 följande:
    Och ett tillägg, ungarna på fritids  får fortfarande Oboy, sötlimpa med kaviar till frukost på många skolor, bland annat den skolan våra barn går på. Det är en tragedi!
Svar på tråden Behöver hjälp att ge råd