Inlägg från: mammamys06 |Visa alla inlägg
  • mammamys06

Behöver hjälp att ge råd

Barn är individer och vi är alla olika. Jag hade också gett rådet att ta upp detta med BVC eftersom de är väldigt bra på just kost och mattider. Vår dotter har nu slutat äta på natten (hon är endast 4 månader). Sonen kom till oss vid 13 mån ålder och han åt inte heller på natten men han fick sista flaskan välling vid 23-tiden och sedan vid 05-tiden. Det har varit välling för det är mer mättande och han sov så gott på det. Nyponsoppa tycker jag är fel, men jag gav inte sonen saft eller nyponsoppa dagtid heller för vi ville vänta med socker och sånt så länge det gick.

Jag tycker inte att det är bra att tänka i överviktstankar när det gäller barn!!! Barn behöver mjölk, kolhydrater, smör osv osv och det är också BVC noga med att poängtera. Vår dotter åt och äter rätt mycket mjölkersättning och hon är en mullig bebis på 4 mån. Det är verkligen inget som påverkar henne senare i livet - tvärtom! Även sonen som var 13 mån när han kom var mullig och hade gott hull, han är en smal och normalviktig 3,5 åring nu.

Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • mammamys06
    M2003 skrev 2010-04-21 23:29:10 följande:
    Jag tycker att det är viktigt att tänka på att ge barnen rätt mat från början så man slipper banta det senare i livet. Personligen tycker jag att det är barnmisshandel att banta barn men det motsatta är det också. För mycket socker i maten är ett stort problem och i samband med att barnen börjar smaka av olika rätter börjar deras smak för mat anläggas, ett för stort sockerintag i småbarnsåren kan alltså medföra att barnet väljer sötare produkter som stora eller faktiskt redan blir överviktiga som bäbisar, vilket så klart är en tragedi. I det stora landet i väster (USA) har man nu en epidemi av spädbarnsfetma se detta om du är intresserad av mat och fetma och barnfetma!
    " target="_blank">

Men var har jag skrivit att det är bra att ge barn socker och för mycket mat???? Jag har aldrig tyckt eller gjort det! Jag tycker det är vansinne att ge barn nyponsoppa och jag har som jag skrivit tidigare inte velat ge mina barn socker, godis eller dricka som är sockrad så länge det går att hålla dem ifrån det! Sonen upptäckte godis vid 3,5 års ålder och fick då smaka godis för första gången. Och jag fick jättemycket stöd och råd när vår dotter föddes och när barnen är så små kan maninte prata eller förebygga någon fetma!!! De behöver få bli lite rultiga. Även barn som är så små som inte visar några tendenser till fetma ska inte bantas eller dras in på vare sig mjölk, kolhydrater eller liknande. Men det räcker ju med det sockret som mjölk, smör och liknande. Jag håller inte med angående barnmaten. Morötter är bra för barn, vad ska man annars ge dem i puréform? Potatis ger jag, jag gjorde mycket egen barnmat till sonen och kommer även göra det till dottern när hon ska börja äta mer mat. Mina barn har aldrig varit överviktiga vare sig som bebisar eller som barn. Men hull är inte lika med övervikt, fruktansvärt att tänka så! Min barnläkare är så trött på föräldrar som klagar över att bebisarna och barn under 2 år klagar och oroar sig över att de har hull och väck i låren exempelvis!
  • mammamys06
    M2003 skrev 2010-04-22 09:16:13 följande:
    Men kolhydrater är socker!  Det finns även en hel del socker i välling.Barn skall ha riktig vanlig mat när det är 1½-2 år. Hull är inte övervikt och som förälder tycker jag man inte ens skall behöva oroa sig för en sådan sak, men det klart då måste man också vara medvetande gjord som förälder hur mycket socker (nästan 50 gram!) som det finns i 3 nappflaskor med nyponsoppa som man ger barnet varje natt, som i frågan ovan samt också förstå hur mycket dolt socker som dessutom finns i vår industrialiserade mat,  som småbarnen ofta är storkonsumenter av. Att det står "osötat" på betyder inte att det inte innehåller socker. Summa sumarum kan väl sägas att barnen idag och feta vuxna inte lider brist på kolhydrater, tvärt om skulle det göra dem gott att satsa lite mer på riktig mat som äggrätter istället för mjölmat.Ett barn med glutenallergi och laktosintolerans bör få råd och hjälp från sjukhusets dietist.
    jag´är fullt medveten om att kolhydrater är socker! är inte helt bakom flötet, faktiskt! Och ja, visst finns det socker i välling, mjölk också! Och i frukt! Men barn bör verkligen få i sig både välling, pasta,potatis,ris, välling, mjölk (om de tål det) i normala mängder. Det var därför vi ville undvika godis så länge som möjligt och äta frukt mer te x. Jag tycker det låter fruktansvärt att tänka GI på barn, rent av misshandel! De barn som inte tidigt har tydlig fetma ska inte behöva tänka på att banta! Jag menar, är man så fixerad som du verkar vara är det stor risk att barnet tar efter och får ätstörningar. Hemskt! Håller dock med dig att barn som har allergier bör få råd av dietist fast det är nog bra för alla föräldrar att få det å andra sidan! jag anser att kolhydrater är riktig mat i kombination av grönsaker och fisk och kött. Tallriksmodellen kör vi  med för vår son och han mår toppen.
  • mammamys06

Ethi: Håller med dig!

• mammamys06

Dina barn har specialkost om de går på dagis då eller? För de äter ju ingen mat som serveras där i så fall, eller du kanske är hemma med dem?

Svar på tråden Behöver hjälp att ge råd