• Marie IE B

Behöver hjälp att ge råd

Detta har inte ett dugg med adoption att göra men jag vet att det kryllar av kloka människor här så därför lägger jag frågan här:

En bekant till oss har en dotter (bio) som är 2 år i höst. Nu har vi fått veta att hon vaknar 3 ggr/natt och att de då ger henne en flaska med "Sagolika nyponsoppa" varje gång. Vid vår fråga om varför söt nyponsoppa som snarare ger en kick än lugn och ro, och inte välling blev svaret att hon ju är gluten-och laktosintolerant. Men sa vi, majsvälling borde ju funka liksom mild välling havre (enligt vad jag vet så är det gluten i råg, vete och korn). Jaha... sa hon då precis som om vi kommit med en världsnyhet. Idag frågade vi igen om de bytt till välling och fick då svaret att njaa... majsvälling fanns ju bara upp till 6 mån. Nej sa vi, det är FRÅN 6 månader och strunt samma, det viktigaste är väl att barnet blir nöjt och att ni alla får sova. Vi har inte gett Alice något annat än mild välling havre, från 6 mån, och hon är ju snart 18 mån. Däremot gör vi den kanske lite kraftigare och ökar upp mängden.

Hur skulle ni råda?
    Det verkar inte som att de konsulterat bvc vilket jag tycker borde vara steg ett. Det är alltid svårt och ibland känsligt att tala om för eller råda andra föräldrar hur de ska göra men samtidigt vill man ju hjälpa.

• Svar på tråden Behöver hjälp att ge råd
  • Ethi

Fast numera är man väl inte så sugen på att ge små barn sojaprodukter eftersom soja är mycket allergent?

• Emeli
    Marie IE B skrev 2010-04-21 08:01:32 följande:
    Åh tack för tipset om sojaprodukter! Barnet ska vara utrett och allergierna konstaterade vilket gör mig än mer fundersam till varför de inte får/ber om mer stöd och hjälp från bvc.
    BVC är inte den rätta instansen. De ägnar sig åt barnhälsovård, inte sjukvård. Det är inte säkert att de kan detta så bra eftersom det faller lite utanför deras område. 

Om allergierna är konstaterade borde familjen redan ha en bra barnläkarkontakt som de borde kunna ringa och beställa tid hos för rådgivning, livsmedelsrekvisition och för att få remiss till dietist.
    Ethi skrev 2010-04-21 08:31:51 följande:
    Fast numera är man väl inte så sugen på att ge små barn sojaprodukter eftersom soja är mycket allergent?
    Det är tänkbart att det är så. Det kommer ju hela tiden fram nya rön. När mina barn var små fick de sojaprodukter och det gick alldeles utmärkt. Vet inte hur jag skulle ha klarat småbarnsåren utan dem. I så fall är det kanske ännu mer angeläget att få hjälp av dietist och barnläkare.

Om det lilla barnet "bara" är laktosintolerant och inte mjölkallergisk (allergisk mot komjölksprotein) kan man kanske ge henne laktosfri majsvälling.
    mammamys06 skrev 2010-04-21 07:01:39 följande:
    Jag tycker inte att det är bra att tänka i överviktstankar när det gäller barn!!! Barn behöver mjölk, kolhydrater, smör osv osv och det är också BVC noga med att poängtera. Vår dotter åt och äter rätt mycket mjölkersättning och hon är en mullig bebis på 4 mån. Det är verkligen inget som påverkar henne senare i livet - tvärtom! Även sonen som var 13 mån när han kom var mullig och hade gott hull, han är en smal och normalviktig 3,5 åring nu.
    Det är skillnad på friska och sjuka barn. Återigen, BVC ägnar sig åt hälsovård. När det gäller friska barn gäller oftast vad de säger. Absolut. Så behöver dock inte alltid vara fallet, i synnerhet inte när det gäller mer komplicerade fall. Det finns tillstånd när man t.o.m. talar om skadlig fetma redan från tidig ålder, t.ex. http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/prader-willissyndrom . OBS att jag inte misstänker pws i just det fall ts talar om.

Om ett litet barn får på tok för mycket socker, som i det här fallet med den stora dagliga mängden nyponsoppa, kan det mycket väl leda till osund fetma. Detta ska naturligtvis inte jämföras med det normala babyhullet. Stort intag av socker kan också innebära att barnet blir mer "speedat" än vanligt. Sockret piggar ju upp. Och de söta små tänderna, som alldeles nyss har kommit, riskerar att förstöras.
  • M2003
    mammamys06 skrev 2010-04-21 07:01:39 följande:
    Barn är individer och vi är alla olika. Jag hade också gett rådet att ta upp detta med BVC eftersom de är väldigt bra på just kost och mattider. Vår dotter har nu slutat äta på natten (hon är endast 4 månader). Sonen kom till oss vid 13 mån ålder och han åt inte heller på natten men han fick sista flaskan välling vid 23-tiden och sedan vid 05-tiden. Det har varit välling för det är mer mättande och han sov så gott på det. Nyponsoppa tycker jag är fel, men jag gav inte sonen saft eller nyponsoppa dagtid heller för vi ville vänta med socker och sånt så länge det gick. Jag tycker inte att det är bra att tänka i överviktstankar när det gäller barn!!! Barn behöver mjölk, kolhydrater, smör osv osv och det är också BVC noga med att poängtera. Vår dotter åt och äter rätt mycket mjölkersättning och hon är en mullig bebis på 4 mån. Det är verkligen inget som påverkar henne senare i livet - tvärtom! Även sonen som var 13 mån när han kom var mullig och hade gott hull, han är en smal och normalviktig 3,5 åring nu.
    Jag tycker att det är viktigt att tänka på att ge barnen rätt mat från början så man slipper banta det senare i livet. Personligen tycker jag att det är barnmisshandel att banta barn men det motsatta är det också. För mycket socker i maten är ett stort problem och i samband med att barnen börjar smaka av olika rätter börjar deras smak för mat anläggas, ett för stort sockerintag i småbarnsåren kan alltså medföra att barnet väljer sötare produkter som stora eller faktiskt redan blir överviktiga som bäbisar, vilket så klart är en tragedi. I det stora landet i väster (USA) har man nu en epidemi av spädbarnsfetma se detta om du är intresserad av mat och fetma och barnfetma!

• M2003
    M2003 skrev 2010-04-21 23:29:10 följande:
    Jag tycker att det är viktigt att tänka på att ge barnen rätt mat från början så man slipper banta det senare i livet. Personligen tycker jag att det är barnmisshandel att banta barn men det motsatta är det också. För mycket socker i maten är ett stort problem och i samband med att barnen börjar smaka av olika rätter börjar deras smak för mat anläggas, ett för stort sockerintag i småbarnsåren kan alltså medföra att barnet väljer sötare produkter som stora eller faktiskt redan blir överviktiga som bäbisar, vilket så klart är en tragedi. I det stora landet i väster (USA) har man nu en epidemi av spädbarnsfetma se detta om du är intresserad av mat och fetma och barnfetma!
    " target="_blank">

Om man inte orkar titta på allt kan man köra fram till 1:19 i filmen, där tar man upp spädbarnsfetma och varför!
    Men hela föreläsningen är värd att titta på!
  • mammamys06
    " target="_blank">

Men var har jag skrivit att det är bra att ge barn socker och för mycket mat???? Jag har aldrig tyckt eller gjort det! Jag tycker det är vansinne att ge barn nyponsoppa och jag har som jag skrivit tidigare inte velat ge mina barn socker, godis eller dricka som är sockrad så länge det går att hålla dem ifrån det! Sonen upptäckte godis vid 3,5 års ålder och fick då smaka godis för första gången. Och jag fick jättemycket stöd och råd när vår dotter föddes och när barnen är så små kan maninte prata eller förebygga någon fetma!!! De behöver få bli lite rultiga. Även barn som är så små som inte visar några tendenser till fetma ska inte bantas eller dras in på vare sig mjölk, kolhydrater eller liknande. Men det räcker ju med det sockret som mjölk, smör och liknande. Jag håller inte med angående barnmaten. Morötter är bra för barn, vad ska man annars ge dem i puréform? Potatis ger jag, jag gjorde mycket egen barnmat till sonen och kommer även göra det till dottern när hon ska börja äta mer mat. Mina barn har aldrig varit överviktiga vare sig som bebisar eller som barn. Men hull är inte lika med övervikt, fruktansvärt att tänka så! Min barnläkare är så trött på föräldrar som klagar över att bebisarna och barn under 2 år klagar och oroar sig över att de har hull och väck i låren exempelvis!
    Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • morgonsolan

Jo, det är självklart en tragedi när någon låter sitt väldigt llilla barn bli överviktigt.. men det har väl inte diskuterats här? Jag trodde tråden hadlade om sömn, och en mamma som höll på att bli galen av att inte få sova hela nätter! Självklart ska barn ha sund kost, och så lite socker som möjligt. Men självklart ska ett barn ha rätt att visa sina behov och bli lyssnad till också. Det är lilla barnet som tråden handlar om har ju ett tröstbehov, nattetid, som jag ser det. Det gäller ju för mamman (och pappan, när han inte snarkar ) att hitta ett sätt att hjälpa henne på. Ersättning nattetid har jag mycket svårt att se som "överviktsgrundande" för en 1,5-åring. Hon skulle behöva dricka flera liter om natter UTÖVER sitt vanliga intag för att drabbas av fetma. Ärligt talat så har jag enbart hört om barnfetma när det gäller läsk, chips, skräpmat osv.. a lá USA-style.. att få en flaska som tröst på natten är en helt annan grej.

" target="_blank">

• M2003
    mammamys06 skrev 2010-04-22 06:33:35 följande:
    Men var har jag skrivit att det är bra att ge barn socker och för mycket mat???? Jag har aldrig tyckt eller gjort det! Jag tycker det är vansinne att ge barn nyponsoppa och jag har som jag skrivit tidigare inte velat ge mina barn socker, godis eller dricka som är sockrad så länge det går att hålla dem ifrån det! Sonen upptäckte godis vid 3,5 års ålder och fick då smaka godis för första gången. Och jag fick jättemycket stöd och råd när vår dotter föddes och när barnen är så små kan maninte prata eller förebygga någon fetma!!! De behöver få bli lite rultiga. Även barn som är så små som inte visar några tendenser till fetma ska inte bantas eller dras in på vare sig mjölk, kolhydrater eller liknande. Men det räcker ju med det sockret som mjölk, smör och liknande. Jag håller inte med angående barnmaten. Morötter är bra för barn, vad ska man annars ge dem i puréform? Potatis ger jag, jag gjorde mycket egen barnmat till sonen och kommer även göra det till dottern när hon ska börja äta mer mat. Mina barn har aldrig varit överviktiga vare sig som bebisar eller som barn. Men hull är inte lika med övervikt, fruktansvärt att tänka så! Min barnläkare är så trött på föräldrar som klagar över att bebisarna och barn under 2 år klagar och oroar sig över att de har hull och väck i låren exempelvis!
    Men kolhydrater är socker!  Det finns även en hel del socker i välling.
    Barn skall ha riktig vanlig mat när det är 1½-2 år. Hull är inte övervikt och som förälder tycker jag man inte ens skall behöva oroa sig för en sådan sak, men det klart då måste man också vara medvetande gjord som förälder hur mycket socker (nästan 50 gram!) som det finns i 3 nappflaskor med nyponsoppa som man ger barnet varje natt, som i frågan ovan samt också förstå hur mycket dolt socker som dessutom finns i vår industrialiserade mat,  som småbarnen ofta är storkonsumenter av. Att det står "osötat" på betyder inte att det inte innehåller socker. Summa sumarum kan väl sägas att barnen idag och feta vuxna inte lider brist på kolhydrater, tvärt om skulle det göra dem gott att satsa lite mer på riktig mat som äggrätter istället för mjölmat.
    Ett barn med glutenallergi och laktosintolerans bör få råd och hjälp från sjukhusets dietist.
  • morgonsolan

Men.. jag håller med om att barn inte ska ha för mkt socker, men menar du verkligen att de ska ha värsta atkinson GI- utan kolhydrater-kosten?

Jag var på ett väldigt intressant föredrag om barn och godis för ca 2 år sedan. Flera dietister, både sådana som hjälper överviktiga barn och barn med diabetes, pratade ihop med andra kostrådgivare. De hävdar att många föräldrar går lite för långt med den här sockerrädslan i dag. De barn, som ALDRIG få smaka något sött, det är de barnen som häver sig iväg till kiosken och köpper FÖR mycket godis sedan när de får veckopeng! De barnen som fårr lagom mängd, har fått sunda värderingar runt det. Det är helt avdramatiserat med godis och snacks för dem, och de kan hantera det.

Min dotter får lördagsgodis, och vi kan ta en kaka till fikat mitt i veckan när det kommer gäster. Det är ingen grej här.. min dotter bryr sig inte så mycket om godis för att det aldrig har varit "förbjudet". Min dotter är 107 cm lång och väger 17 kg.. vilket jag tror är helt normalt (ialafall enligt bvc). 

När jag växte upp på 80-talet så fick vi bullar säkert varje dag. Det var Oboy till frukost och sötade flingor`till sötad yoghhurt. Visst var det dumt, visst hade mina föräldrar tänkt annorlunda i dag.. men jag är en människa som har ett BMI på 19,1och min uppväxt har alltså inte påverkat mig ett dugg, viktmässigt.

M2003 skrev 2010-04-22 09:16:13 följande:
    Men kolhydrater är socker!  Det finns även en hel del socker i välling.Barn skall ha riktig vanlig mat när det är 1½-2 år. Hull är inte övervikt och som förälder tycker jag man inte ens skall behöva oroa sig för en sådan sak, men det klart då måste man också vara medvetande gjord som förälder hur mycket socker (nästan 50 gram!) som det finns i 3 nappflaskor med nyponsoppa som man ger barnet varje natt, som i frågan ovan samt också förstå hur mycket dolt socker som dessutom finns i vår industrialiserade mat,  som småbarnen ofta är storkonsumenter av. Att det står "osötat" på betyder inte att det inte innehåller socker. Summa sumarum kan väl sägas att barnen idag och feta vuxna inte lider brist på kolhydrater, tvärt om skulle det göra dem gott att satsa lite mer på riktig mat som äggrätter istället för mjölmat.Ett barn med glutenallergi och laktosintolerans bör få råd och hjälp
  • M2003
    morgonsolan skrev 2010-04-22 09:28:13 följande:
    Men.. jag håller med om att barn inte ska ha för mkt socker, men menar du verkligen att de ska ha värsta atkinson GI- utan kolhydrater-kosten? Jag var på ett väldigt intressant föredrag om barn och godis för ca 2 år sedan. Flera dietister, både sådana som hjälper överviktiga barn och barn med diabetes, pratade ihop med andra kostrådgivare. De hävdar att många föräldrar går lite för långt med den här sockerrädslan i dag. De barn, som ALDRIG få smaka något sött, det är de barnen som häver sig iväg till kiosken och köpper FÖR mycket godis sedan när de får veckopeng! De barnen som fårr lagom mängd, har fått sunda värderingar runt det. Det är helt avdramatiserat med godis och snacks för dem, och de kan hantera det. Min dotter får lördagsgodis, och vi kan ta en kaka till fikat mitt i veckan när det kommer gäster. Det är ingen grej här.. min dotter bryr sig inte så mycket om godis för att det aldrig har varit "förbjudet". Min dotter är 107 cm lång och väger 17 kg.. vilket jag tror är helt normalt (ialafall enligt bvc).    När jag växte upp på 80-talet så fick vi bullar säkert varje dag. Det var Oboy till frukost och sötade flingor`till sötad yoghhurt. Visst var det dumt, visst hade mina föräldrar tänkt annorlunda i dag.. men jag är en människa som har ett BMI på 19,1och min uppväxt har alltså inte påverkat mig ett dugg, viktmässigt.
    Jag är lite sockerrädd, men undanhåller inte lördagsgodis och godis på semestern och vid kalas till barnen. Kan tillochmed ta en bit själv, men de kunskaper vi har haft fram tills nu har bara klassat ut fettet som den stora faran och kolhydrater är OK. Oavsett om man ör liten eller stor är socker farligt.
    Läs gärna den här artkleln ny i Dagens medicin : www.dagensmedicin.se/nyheter/2010/04/20/socker-i-maten-kopplas-til/index.xml  nyskriven, och för oss allra flesta och för de allra flesta dietiser något som är omvälvande med tanke på att det "dyra" fettet lyfts ut från vår industriprosessade mat. För att få smak och konsistens och rätt textur (även om det nte smakar sött) tillsätts istället olika sockerblandningar /kolhydrater och vi tror oss vara sunda eftersom vi som vi blivit itutade under 30 års tid att vi är det om vi drar ner på fettet!
    Barn skall inte bantas och hade vi inte blivit ilurade så mycket socker av industrin hade inte vuxna heller behövt att banta i den omfattningen som vi ser idag.
  • M2003

Och ett tillägg, ungarna på fritids  får fortfarande Oboy, sötlimpa med kaviar till frukost på många skolor, bland annat den skolan våra barn går på. Det är en tragedi!

Svar på tråden Behöver hjälp att ge råd