Behöver hjälp att ge råd
Detta har inte ett dugg med adoption att göra men jag vet att det kryllar av kloka människor här så därför lägger jag frågan här:
En bekant till oss har en dotter (bio) som är 2 år i höst. Nu har vi fått veta att hon vaknar 3 ggr/natt och att de då ger henne en flaska med "Sagolika nyponsoppa" varje gång. Vid vår fråga om varför söt nyponsoppa som snarare ger en kick än lugn och ro, och inte välling blev svaret att hon ju är gluten-och laktosintolerant. Men sa vi, majsvälling borde ju funka liksom mild välling havre (enligt vad jag vet så är det gluten i råg, vete och korn). Jaha... sa hon då precis som om vi kommit med en världsnyhet. Idag frågade vi igen om de bytt till välling och fick då svaret att njaa... majsvälling fanns ju bara upp till 6 mån. Nej sa vi, det är FRÅN 6 månader och strunt samma, det viktigaste är väl att barnet blir nöjt och att ni alla får sova. Vi har inte gett Alice något annat än mild välling havre, från 6 mån, och hon är ju snart 18 mån. Däremot gör vi den kanske lite kraftigare och ökar upp mängden.
Hur skulle ni råda?
Det verkar inte som att de konsulterat bvc vilket jag tycker borde vara steg ett. Det är alltid svårt och ibland känsligt att tala om för eller råda andra föräldrar hur de ska göra men samtidigt vill man ju hjälpa.