Swagger skrev 2010-04-20 23:07:56 följande:
<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} --> Bulgogi med currystekt ananas Buffé nr 4 2010, sid 31 Ingredienser Portioner: 4 400 g
lövbiff 1 förpackning frysta haricots verts (250 g) 3 dl
jasminris 1/2 dl färsk ananas 1/2-1 tsk curry Marinad 2 vitlöksklyftor 3/4 dl japansk soja 1 msk sesamfrön 1/2-1 tsk sambal oelek
olivolja nymalen
svartpeppar ev mango chutney och marinerad grillad
paprika till servering Tillagningstid: Över 20 min Gör så här 1. Skär eller klipp lövbiffen i bitar eller strimlor. Halvtina och skär ev bönorna i hälften. 2. Marinad: Skala och finhacka vitlöken. Blanda med soja, sesamfrön, sambal oelek, 1 krm svartpeppar och 1/2 dl olja i en plastpåse eller skål. Lägg ner köttet i marinaden och låt det ligga medan riset kokar eller gärna längre tid. 3. Koka riset enligt anvisningen på förpackningen. 4. Skär ananasen i fyra klyftor. Skär bort rotstocken och »skalet« på varje klyfta. Pudra över curryn och stek klyftorna i 1 msk olja ca 1 minut på varje sida. Lägg åt sidan. 5. Hetta upp 1 msk olja i en stek- eller wokpanna. Ta upp köttet från marinaden och stek ca 2 minuter. Tillsätt bönorna, rör om och låt dem puttra med någon minut tillsammans med resten av marinaden. Spä ev med vatten. Servera genast med riset, currystekt ananas och ev mango chutney och marinerad grillad paprika. FÖR ALLA? Fri från gluten, laktos, mjölkprotein och ägg. Detta åt jag idag och jag kan varmt rekommendera det. :) Jag köpte hem 900 gram svensk lövbiff igår och gjorde en dubbel sats på marinaden, dock tog jag rapsolja istället för olivolja, då den är neutralare. Frös in två-portionspåsar, dvs frös in tre påsar och åt en med sambon idag. Jag använde mycket mer haricots verts än vad receptet anger. Ananasen tycker jag man kan skippa om man vill, men det var helt ok till. Det funkar säkerligen med burkananas i skivor också. Det var mitt bidrag för idag.
tack för tipset! ingen fara, koden förstör ju inte receptet :)
det är bra med mat som går att frysa in!