• Päron1986

Idétråd för nyttig matsedel under veckan och lite lyx till helgen!

Idétråd för oss som vill ha hjälp med matsedel under veckan!

Tanken föddes via "Vi som väger tresiffrigt, försöker gå ner i vikt OCH vill bli gravida", samt "Landet Brunsås" att vi ska ha 5-10 maträtter som är hyfsat nyttiga för viktnedgång osv, som vi kan variera mån-fre med!
    Och under helgerna kan vi ta våran favorit till helgen då blir det lite mer festligt för att fira att vi varit duktiga under veckorna!
    (utan att därför gå till överdrift förstås!)

Så den här tråden skapades för att dela recept och komma på idéer till den veckomatsedeln!

En annan tanke är att det ska gå att storhandla utifrån matsedeln så man har allting hemma vilket underlättar både matlagning och man motstår all "extrashopping" i form av chokladkakor osv som slinker med till kassan annars!
    Matsedel! Inspiration! Handlingslistor - mat Pepp att äta nyttigt!
  • Svar på tråden Idétråd för nyttig matsedel under veckan och lite lyx till helgen!
  • Fläder

Jag kan tipsa om ett gott och fräscht tillbehör till middag eller som mellanmål om man är sugen och det är att riva morötter, fint eller grovt efter vad man föredrar och sedan skära en apelsin i små bitar och blanda i. Uppfriskande och jättegott!

• Sohvi
    Fläder skrev 2010-04-20 13:37:34 följande:
    Jag kan tipsa om ett gott och fräscht tillbehör till middag eller som mellanmål om man är sugen och det är att riva morötter, fint eller grovt efter vad man föredrar och sedan skära en apelsin i små bitar och blanda i. Uppfriskande och jättegott!
    Åh det är såå gott.. Länge sedan jag ätit det, o nu har vi inga apelsiner hemma  :(
  • Päron1986

Idag åt vi en röra av kyckling, zucchini, haricoverts, creme fraiche, lök och kryddor! Räcker länge och är billigt! Nudlar till, eller ris!

Måndag:
    Tisdag:
    Onsdag:
    Torsdag:
    Fredag:

Traditionellt är väl en dag fiskdag, en dag sopp och pankkaksdag osv, men hur tycker ni man kan lägga upp veckan med rätter så man inte tröttnar?

Vi äter mkt fläskkött och kyckling!

• Puchiko

Jag har upptäckt en ny nyttighet, Kamutvete, väldigt mättande och gott

Vi äter mycket färs, kött och kyckling.. tyvärr inte så mycket fisk..
  • Päron1986
    Puchiko skrev 2010-04-20 22:29:56 följande:
    Jag har upptäckt en ny nyttighet, Kamutvete, väldigt mättande och gott Vi äter mycket färs, kött och kyckling.. tyvärr inte så mycket fisk..
    ja färs äter vi med, 50-50 med nöt å fläsk!

maträtter vi äter ofta: kycklinggrytor med nudlar, köttfärsbiffar, köttfärssås med spagetti och blomkål, köttbullar, stekt fläsk m löksås, potatis, stekt kyckling m pot, stuvade makaroner å falukorv, tacos -sällan, pajer (tacopaj) ibland,

ja, där tog minnet slut!
  • Swagger

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

Bulgogi med currystekt ananas

Buffé nr 4 2010, sid 31

Ingredienser
    Portioner: 4

400 g lövbiff http://www.ica.se/vardagshjalpen/lib_img/sok_recept/icon_info_gulrund.gif
    1 förpackning frysta haricots verts (250 g)
    3 dl
    jasminris http://www.ica.se/vardagshjalpen/lib_img/sok_recept/icon_info_gulrund.gif
    1/2 dl färsk ananas
    1/2-1 tsk curry

Marinad
    2 vitlöksklyftor
    3/4 dl japansk soja
    1 msk sesamfrön
    1/2-1 tsk sambal oelek
    olivolja http://www.ica.se/vardagshjalpen/lib_img/sok_recept/icon_info_gulrund.gif
    nymalen
    svartpeppar http://www.ica.se/vardagshjalpen/lib_img/sok_recept/icon_info_gulrund.gif
    ev mango chutney och
    marinerad grillad
    paprika http://www.ica.se/vardagshjalpen/lib_img/sok_recept/icon_info_gulrund.gif till servering

Tillagningstid: Över 20 min

Gör så här
    1. Skär eller klipp lövbiffen i bitar eller strimlor. Halvtina och skär ev bönorna i hälften.
    2. Marinad: Skala och finhacka vitlöken. Blanda med soja, sesamfrön, sambal oelek, 1 krm svartpeppar och 1/2 dl olja i en plastpåse eller skål. Lägg ner
    köttet i marinaden och låt det ligga medan riset kokar eller gärna längre tid.
    3. Koka riset enligt anvisningen på förpackningen.
    4. Skär ananasen i fyra klyftor. Skär bort rotstocken och »skalet« på varje klyfta. Pudra över curryn och stek klyftorna i 1 msk olja ca 1 minut på varje sida. Lägg åt sidan.
    5. Hetta upp 1 msk olja i en stek- eller wokpanna. Ta upp köttet från marinaden och stek ca 2 minuter. Tillsätt bönorna, rör om och låt dem puttra med någon minut tillsammans med resten av marinaden. Spä ev med vatten. Servera genast med riset, currystekt ananas och ev mango chutney och marinerad grillad paprika.
    FÖR ALLA? Fri från gluten, laktos, mjölkprotein och ägg.

Detta åt jag idag och jag kan varmt rekommendera det. :) Jag köpte hem 900 gram svensk lövbiff igår och gjorde en dubbel sats på marinaden, dock tog jag rapsolja istället för olivolja, då den är neutralare. Frös in två-portionspåsar, dvs frös in tre påsar och åt en med sambon idag. Jag använde mycket mer haricots verts än vad receptet anger. Ananasen tycker jag man kan skippa om man vill, men det var helt ok till. Det funkar säkerligen med burkananas i skivor också. Det var mitt bidrag för idag.
  • Päron1986
    Swagger skrev 2010-04-20 23:07:56 följande:
    <!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} --> Bulgogi med currystekt ananas Buffé nr 4 2010, sid 31 Ingredienser Portioner: 4 400 g lövbiff  1 förpackning frysta haricots verts (250 g) 3 dl jasminris  1/2 dl färsk ananas 1/2-1 tsk curry Marinad 2 vitlöksklyftor 3/4 dl japansk soja 1 msk sesamfrön 1/2-1 tsk sambal oelek olivolja  nymalen svartpeppar  ev mango chutney och marinerad grillad paprika  till servering Tillagningstid: Över 20 min Gör så här 1. Skär eller klipp lövbiffen i bitar eller strimlor. Halvtina och skär ev bönorna i hälften. 2. Marinad: Skala och finhacka vitlöken. Blanda med soja, sesamfrön, sambal oelek, 1 krm svartpeppar och 1/2 dl olja i en plastpåse eller skål. Lägg ner köttet i marinaden och låt det ligga medan riset kokar eller gärna längre tid. 3. Koka riset enligt anvisningen på förpackningen. 4. Skär ananasen i fyra klyftor. Skär bort rotstocken och »skalet« på varje klyfta. Pudra över curryn och stek klyftorna i 1 msk olja ca 1 minut på varje sida. Lägg åt sidan. 5. Hetta upp 1 msk olja i en stek- eller wokpanna. Ta upp köttet från marinaden och stek ca 2 minuter. Tillsätt bönorna, rör om och låt dem puttra med någon minut tillsammans med resten av marinaden. Spä ev med vatten. Servera genast med riset, currystekt ananas och ev mango chutney och marinerad grillad paprika. FÖR ALLA? Fri från gluten, laktos, mjölkprotein och ägg. Detta åt jag idag och jag kan varmt rekommendera det. :) Jag köpte hem 900 gram svensk lövbiff igår och gjorde en dubbel sats på marinaden, dock tog jag rapsolja istället för olivolja, då den är neutralare. Frös in två-portionspåsar, dvs frös in tre påsar och åt en med sambon idag. Jag använde mycket mer haricots verts än vad receptet anger. Ananasen tycker jag man kan skippa om man vill, men det var helt ok till. Det funkar säkerligen med burkananas i skivor också. Det var mitt bidrag för idag.
    tack för tipset! ingen fara, koden förstör ju inte receptet :)
    det är bra med mat som går att frysa in!
  • Päron1986

Nu sitter jag här med block å penna, med noll motivation!!

Köttfärs dock, det var billigt nu 39kr/kg

• gemigsinnesro
    Päron1986 skrev 2010-04-23 13:57:31 följande:
    Nu sitter jag här med block å penna, med noll motivation!!Köttfärs dock, det var billigt nu 39kr/kg
    Kycklingwok= kycklingfiléer, wokgrönsaker, nudlar och lite soja. Kycklinggryta med lättkokosmjölk och redcurrypaste som serveras till ris eller andra matgryn.  Tja vad kan man göra mer för "smal"mat...fastnade visst på kyckling...måste upp och kolla in min receptsamling känner jag :)
  • Päron1986
    gemigsinnesro skrev 2010-04-23 15:52:22 följande:
    Kycklingwok= kycklingfiléer, wokgrönsaker, nudlar och lite soja. Kycklinggryta med lättkokosmjölk och redcurrypaste som serveras till ris eller andra matgryn.  Tja vad kan man göra mer för "smal"mat...fastnade visst på kyckling...måste upp och kolla in min receptsamling känner jag :)
    en variant på det där har vi ätit tre gånger den här veckan! haha, men ja, vi fastnar ofta för kyckling vi  med!

Jag ska gå igenom frysen ordentligt, borde ha kotletter, fläsk m.m som behövs ätas upp, så blir det kyckling å köttförssås också..
  • Päron1986

Idag ska jag göra en inventering av kylskåp, skafferi och framför allt FRYS, för att se vad vi har och planera därefter!

• Fläder
    Puchiko skrev 2010-05-06 09:39:50 följande:
    söker något man kan göra med lax tills idag
    Att göra laxpaket i ugnen med en massa dill och lite citron är jättegott! Kokt potatis och någon kall sås till det brukar bli perfekt! Gör sås på naturell yoghurt så kan man hålla nere kalorierna lite också. Googla på lax i foliepaket eller något sånt!
  • Puchiko
    Fläder skrev 2010-05-06 13:06:55 följande:
    Att göra laxpaket i ugnen med en massa dill och lite citron är jättegott! Kokt potatis och någon kall sås till det brukar bli perfekt! Gör sås på naturell yoghurt så kan man hålla nere kalorierna lite också. Googla på lax i foliepaket eller något sånt!
    Tack för tipset Det får de nog bli!

Är så bortskämd sen vi började få Linas matkasse så när man ska komma på maten själv så känner man sig helt bortkommen
  • lillamaa

Jag planerar bara middagar för veckodagarna eftersom jag går skola då och goben är pappaledig. Så lunchen är upp till honom att fixa. Under helgerna åker goben bort på jobb och då är jag själv med kidsen. Då brukar vi passa på att äta sådant som goben inte är så förtjust vid.
    Den här vekan har sett ut så här:

Mån: Fisk (torsk + creme fraich i ugn), potatis och broccoli
    Tis: Veggfärs (linser, morötter, lök, krossade tomater + en skvätt creme fraich)
    Ons: Ungsfalu, potatis + morötter
    Tors: Hemmagjord pizza
    Fre: Lunch: Couscous sallad Middad: flintastek och potatissallad
    Lör: Lunch: Tonfiskgryta  Middag: makaroner och köttfärsh
    Sön: Lunch: risgrynsgröt Middag: rester från veckans om gått

kommande vecka ser ut ungefär så här för oss:

Mån: Tonfisksallad (pasta, tonfisk, gurka, tomat, ägg, rödlök ev paprika)
    Tis:
    Ons: Tacokyckling
    Tors: tomatsoppa med morotsbröd
    Fre:

Lör: Lunch: Havregrynsgört Middag:
    Sön: Lunch: Wookgrönsaker med bulgur Middag:

Har inte riktigt kommit på vad vi ska äta alla dagar ännu. måste kolla vad som blir kvar i kylen, frysen och skafferiet och fundera lite till.
    Om ni vill ha några recept så är det bara att säga till. delar gärna med mig :D

• destino

hej ! gillar att laga mat och testa nya recept,

lax äter vi ofta och jag gillar ugn variant
    man lägger lax i med mjölk rätt så mycket in i ugnen 30 min sen lägger jag på vid sidan av massa olika fgrönsaker, allt jag har hemma går bra tomater olika paprikor dvs föärger, zuccini och persilja citronskivor och häller lite matlagningsgrädde in i ugnen igen, så jag kan göra dressing kall-yoghurt turkisk-grekisk och in med dill, citron, lite majonäs och det är klart, potatis kan man ha i ugnen också med allt men man kan ha separat eller lite cous-cous och det blir aldrig fel, alla blir nöjda och glada här hemma, samma brukar jag göra med kyckling bitar, eller kalkon

lite disk blir det sen;)
    så det är positivt;)
    det brukar jag göra på fredagar för då hinner man med massa mys

• Päron1986
    lillamaa skrev 2010-05-08 08:46:42 följande:
    Jag planerar bara middagar för veckodagarna eftersom jag går skola då och goben är pappaledig. Så lunchen är upp till honom att fixa. Under helgerna åker goben bort på jobb och då är jag själv med kidsen. Då brukar vi passa på att äta sådant som goben inte är så förtjust vid. Den här vekan har sett ut så här: Mån: Fisk (torsk + creme fraich i ugn), potatis och broccoli Tis: Veggfärs (linser, morötter, lök, krossade tomater + en skvätt creme fraich) Ons: Ungsfalu, potatis + morötter Tors: Hemmagjord pizza Fre: Lunch: Couscous sallad Middad: flintastek och potatissallad Lör: Lunch: Tonfiskgryta  Middag: makaroner och köttfärsh Sön: Lunch: risgrynsgröt Middag: rester från veckans om gått kommande vecka ser ut ungefär så här för oss: Mån: Tonfisksallad (pasta, tonfisk, gurka, tomat, ägg, rödlök ev paprika) Tis: Ons: Tacokyckling Tors: tomatsoppa med morotsbröd Fre: Lör: Lunch: Havregrynsgört Middag: Sön: Lunch: Wookgrönsaker med bulgur Middag: Har inte riktigt kommit på vad vi ska äta alla dagar ännu. måste kolla vad som blir kvar i kylen, frysen och skafferiet och fundera lite till. Om ni vill ha några recept så är det bara att säga till. delar gärna med mig :D
    vad roligt för mig att läsa - så ovanligt mot oss! :D
Svar på tråden Idétråd för nyttig matsedel under veckan och lite lyx till helgen!