Inlägg från: Lilla Smurfan |Visa alla inlägg
  • Lilla Smurfan

Luft i halsen...

Ja som rubriken säger... har jag efter varje måltid nå slags luft som knorrar i halsen... mycket obehagligt och pinsamt på t.ex lektion eller vid telefonsamtal. Helt ofrivilligt låter nästan som rapar men är inga rapar... nån annan som varit med om det? och finns det något att göra åt saken? vad kan det bero på? Det håller på i ca 1-2 timmar efter varje måltid. Mycket irriterande!

• Svar på tråden Luft i halsen...
  • Lilla Smurfan

Låter som samma. Har haft det nån gång ibland när jag inte var gravid men inte varje dag och efter varje måltid som nu under graviditeten. Fruktansvärt irriterande och helt ofrivilligt. Kan inte heller rapa men tycker inte det borde hålla på i flera timmar efter varje måltid. Tänkte söka läkare för det här för så här kan jag inte ha det och letar då någon eller några som kanske har erfarenhet och blivit av med "åkomman". Vad det finns för metoder o så. Tack för svaren!

• Lilla Smurfan

Glömde säga igårkväll var värre än värst. Fick till och med kväljningar så jag höll på att kräkas... då var måttet rågat... måste göra nåt åt saken NU!

• Lilla Smurfan

Nej jag har ingen halsbränna ännu... tack o lov! Men den lär väl komma snart... (fasar)

• Lilla Smurfan

Idag slapp jag den för ett tag... åt inget från frukost fram tills middagen... lät bli att dricka också under dagen i skolan... då slapp jag åkomman. Men nu sitter jag här igen och halsen knorrar fortfarande efter maten! Usch jag vill bli av med det här. Befarar att jag snart kommer att få tillbaka halsbrännan som var pest och plåga förra graviditeten.
    Har även jag känt av det och fått ont nån gång när jag legat ner. Men nu blir det faktiskt bättre av att jag lägger mig en stund. I början när jag vilar efter maten kommer det mycket luft i ca 10-20 minuter men sen lägger det av istället för att jag dras med det i flera timmar som nu.... Näe det här får räcka vill bli av med åkomman NUUUUUU!

• Lilla Smurfan

Inga fler? har haft en av de bättre dagarna idag... fast än har jag ju inte ätit middag...

• Lilla Smurfan

Ja självklart Laisa! Fick det skitjobbigt efter maten. Gick o la mig och då fick jag ont av trycket i mitten av bröstet så jag blev tvungen att kliva upp igen. Nu äntligen har det slutat för ikväll. Tänker inte äta eller dricka nåt mera idag. Fyyy inte kuligt!

• Lilla Smurfan

Har varit samma sak igår... hela dagen och nu har jag ätit frukost och har inget knorr... undrar varför eg... skumt...

• Lilla Smurfan

Hur går det för er andra? Har ni frågat på MVC? Har ingen tid förrns i december så om ni hinner dit före så fråga gärna och skriv här. Tackar! Smurfkramiz!

• Lilla Smurfan

Idag är en av de värsta dagarna hittills! Usch jag kan inte andas in en endaste gång utan att det låter....

• Lilla Smurfan

Tack för era svar! Jag trodde nästan jag var ensam om problemet. Det verkar ändå inte alltför vanligt. Ingen jag känner har något sådant här! Jättejobbigt folk frågar om jag är hungrig på lektion osv. Låter kanske så en bit bort.... Vill bli av med det här NU omedelbart, skitjobbigt! Smurfkramiz!

• Lilla Smurfan

Idag har det varit värre än värst!!!! Vill inte ha den här åkomman mera! Ska söka läkare så fort jag har tid över... de får kapa bort halsen isåfall... onödig del som bara låter pinsamt och leder till obehag...

• Lilla Smurfan

Håller med fullständigt! Hatar den här åkomman!

• Lilla Smurfan

Förresten en kompis hade hört om en amöba som drabbat en patient i halsen som gjorde att han rapade nåt enormt mycket... kanske det man råkat ut för... amöba i halsen!!!!

• Lilla Smurfan

asg* förlåt Mette men känner igen mig... särskillt mycket när man är ute och äter på restaurang!!! Speciellt då!!! och precis när man svarar i telefonen så kommer luften...

• Lilla Smurfan

nej det ar ingen angest! Har ju det sa fort jag svalt en tugga eller en klunk av nagot... och det haller i sig i flera timmar!!! men nar det ar borta och jag inte atit pa ett tag sa slutar det... alltsa konstig angest isafall som kommer bara man tar en tugga pa ett kex eller tar en klunk vatten....

• Lilla Smurfan

Idag har jag varit på MVC och pratat med BM och hon hade en mycket bra förklaring som jag ska försöka återge i sin helhet...
    Hur som helst så är det luft som måste ut ena eller andra vägen. Lägger man sig ner en stund efter maten så går det andra vägen och man blir mera fisnödig vid ett senare tillfälle. Har ju märkt att jag aldrig är fisnödig numera om jag har dom där raparna. :)Magmunnen kan också vara lite keff så att den inte stänger riktigt. Att det tar så lång tid att bli av med luften (3-4tim) beror på att matsmältningen tar dubbelt så lång tid när man är gravid jämfört med när man inte är gravid samt utrymmet minskar ju längre gången man är. Hon trodde att det skulle gå bort efter graviditeten eftersom jag inte haft det här förut. Om inte så skulle jag uppsöka läkare och få hjälp. Iaf så rekommenderade hon gaviscon... smakar ju bläk-gammal-skolkrita men jag ska köpa den imorrn!

• Lilla Smurfan

Idag har det varit värre än värst... så nu går jag och lägger mig en stund o får se om det går över...

Svar på tråden Luft i halsen...