• Lilla Smurfan

Luft i halsen...

Ja som rubriken säger... har jag efter varje måltid nå slags luft som knorrar i halsen... mycket obehagligt och pinsamt på t.ex lektion eller vid telefonsamtal. Helt ofrivilligt låter nästan som rapar men är inga rapar... nån annan som varit med om det? och finns det något att göra åt saken? vad kan det bero på? Det håller på i ca 1-2 timmar efter varje måltid. Mycket irriterande!

• Svar på tråden Luft i halsen...
  • missmary2

Har samma åkomma men har ingen aning om vad det beror på. Jag har alltid haft det så och jag har kopplat det till att jag inte kan rapa och att luften ändå måste ut på något sätt.

• Laisa

Du är inte ensam om detta fenomen, jag har det också... speciellt som du säger efter måltider och särskilt om jag druckit nåt med kolsyra! Vet dock tyvärr inte vad man ska göra åt det, min sambo brukar skratta och fråga om jag sitter och morrar... Men jag håller med, det är INTE särskilt kul....

• Laisa

Kan tillägga att det är med mig som med Missmary, jag har alltid haft detta fast det har blivit värre nu när jag är gravid! Har alltid tänkt att jag sväljer luft på nåt vis som måste ut, men det är sant, jag kan heller inte rapa så det kanske är nåt sånt?

• Lilla Smurfan

Låter som samma. Har haft det nån gång ibland när jag inte var gravid men inte varje dag och efter varje måltid som nu under graviditeten. Fruktansvärt irriterande och helt ofrivilligt. Kan inte heller rapa men tycker inte det borde hålla på i flera timmar efter varje måltid. Tänkte söka läkare för det här för så här kan jag inte ha det och letar då någon eller några som kanske har erfarenhet och blivit av med "åkomman". Vad det finns för metoder o så. Tack för svaren!

• Lilla Smurfan

Glömde säga igårkväll var värre än värst. Fick till och med kväljningar så jag höll på att kräkas... då var måttet rågat... måste göra nåt åt saken NU!

• Netta74

Kan det inte bero på det att pga att magen blir större och trycker på uppåt så håller inte den övre magmunnen riktigt tätt, som den i normala fall gör. Vilket i sin tur betyder att luften som annars hålls instängd i magen sipprar ut.

Har ni halsbränna också ni som skrivit om detta?

Hur man skulle kunna bli av med det har jag inte en aning om, man sväljer väl alltid luft när man äter och sluta äta kan man ju inte.

Det var mina funderingar över problemet.

• Lilla Smurfan

Nej jag har ingen halsbränna ännu... tack o lov! Men den lär väl komma snart... (fasar)

• Mickus

Jag har samma problem men nästan bara när jag lägger mig ner. Tilslut blir trycket för stort i bröstet att det gör ont och jag måste sätta mig upp så att det lättar. Inte så lätt att sova då...
    Har en massa halsbränna också och det blir inte bättre av trycket som bli i bröstet av luften.

• mette

Har samma problem! Fy det är så jobbigt! Luft i strupen var en bra beskrivning!
    Jag har det dock hela tiden inte bara efter maten.
    Hoppas det ska gå över snart! är i v 12-13 nu och fasar lite för att det ska bli värre ju mer babyn växer!

Svar på tråden Luft i halsen...