• I Blackrose I

Sunni-muslimer/Shia-muslimer-vägen till paradiset

Det här är en fortsättningstråd mellan mig och Halal men ni andra som vill bidra med nyttig information får jättegärna skriva.

Vi tar upp shia/sunni-muslimersskillnader.

Vad vi har tagit upp hittils kan ni läsa här:

www.familjeliv.se/Forum-5-66/m43153174.html

Humata, Hukhta, Huvareshta ( Ahura Mazda / Angra Mainyu )
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-03 22:58
    Jag lämnar alla Islam-diskussioner. Ni som vill lära er nåt om skillnader mellan sunni/Shia kan läsa dom första sidorna annars kan jag bara hänvisa till nätet. Finns många bra sidor man kan lära sig ett och annat av.

Så härmed är diskussionen öppet för alla som vill diskutera om andra religioner.
  • Svar på tråden Sunni-muslimer/Shia-muslimer-vägen till paradiset
  • I Blackrose I
    " Just det 'samhället', du är en del av samhället, det är samhället som formar dig. Det är samhället som lär dig att t.ex. homosexuelitet är något bra och att muslimer är något dåligt. Du påverkas av vad samhället säger i olika frågor. "

Du får faktisk ta och bestämma dig nångång. Skriver du åt mig eller skriver du inte åt mig? {#lang_emotions_undecided} 

Nej, det är inte samhället som formar mig. Jag har sunt förnuft och dom flesta jag känner också därför har vi valt att respektera homosexualitet som ett val en fri människa kan/bör göra.

Vad det gäller min uppfattning om muslimer så tro mig, där har människorna gjort sitt bästa för att bygga upp min uppfattning så nej samhället har ingenting med det att göra.

Vad det gäller Mohammad så nej, jag menade inte trekant även om det nog inte skulle förvåna mig om det vore fallet. Menade att han hade sex utanför sina 11 äktenskap med slavinnor som man tog till fånga när dessa konverterade till Islam. Du får jättegärna ge mig hadithen eftersom jag nu för tillfället inte har några som helst lust att läsa en massa Koran/Hadith-texter. Så när shia-muslimer har " tillfälliga-äktenskaper " är det nog mohammad dom har som föredömme...

Angående ( Nahjolbalagheh ) så är det ALIs-bok som för shia-muslimer är lika viktig som Koranen. Den är också baserad på hans uppenbarelse från GUd ( Allah ).

www.imamali.com/fa/f-nahjol.html
    www.balaghah.net/nahj-htm/far/index.html
    www.nahjolbalagheh.org/

Nu är ju dessa hemsidor på persiska eftersom shia-muslimer nästan bara bor i Iran men tror säkert du får upp nån sida på engelska annars kan man alltid använda sig av google-översättningstjänst.
  • I Blackrose I
    " Men du tycker inte man behöver ifrågasätta det som man läser på Wikepedia, när man ser något som går helt stick i stäv med vad Islams källor säger? Varför inte det? "

Svar: Du har aldrig tänkt tanken att det kanske är det som är sanningen och inte det som står i din bok?!

" Det spelar ingen roll egentligen vem som har skrivit det, många muslimer sätter inte ens ut sina namn när de skriver, för vi vet att vi ändå är ansvariga för vad vi skriver inför Allah (swt) förstår du? "

Svar: Du måste hålla med mig när jag säger att detta argument var bland det mest ------- jag nånsin har läst här på FL. Jasså, ni skryter gärna och manifesterar ( ditt ordval ) när det kommer till Islam men när ni skriver artiklar som ska bevisa koranens äkthet så väljer ni att inte skriva ert namn och vad ni har för yrke?! * Vet inte om jag ska skratta eller vad jag ska göra. *

" Så vad du kan göra, om du verkligen vill vara seriös i det du nu har givit dig in på, är att läsa vad som står där och sedan pinpointa vad i det som strider mot vad Islams läror säger. Det är så man ger en uppriktigt välgrundad och välformulerad kritik på det man vill ifrågasätta. Men jag inte sett den tendensen hos dig, utan du hänger dig fast som klister vid en Wikepedia artikel som säger ting som strider mot Islams läror, men du gör det för det passar dig bättre. Dvs jag uppfattar inte dig som särskilt intresserad av det hela. "

Svar: Du får jättegärna behålla dina åsikter om mig för dig själv. Du vill verkligen inte veta vad jag har för åsikt om dig och din diskussionsteknik...så håll dig till ämnet tack.

" När du läser dina skrifter som hör till din religion, bortser du helt från vad de säger och ser det som irrelevant och tar du istället endast till dig vad t.ex. kristna websidor tycker och tänker om din religion? Dvs det är det som är det rätta vad de har att säga, vad dina religiösa källor säger är ointressant och betydelselöst i sammanhanget? "

Svar:
    Jag har aldrig sagt att jag religiös. När jag blir religiös då kan du börja ifrågasätta mig. Jag har alltid sagt att jag är troende vilket är stort skillnad mot om man är religiös. Vill du ha förklaring ger jag dig gärna en lång förklaring till vad som är skillnad mellan:

En troende person
    En religiös person
    En fanatisk religiös person

Säg bara till. Älskar sånt...{#lang_emotions_wink}
  • I Blackrose I
    Halal

Ska jag tolka det som att du inte vill fortsätta diskussionen?!
  • oOHalalOo
    Roze skrev 2010-04-20 18:44:22 följande:
    HalalSka jag tolka det som att du inte vill fortsätta diskussionen?!
    Helt rätt uppfattat. Jag har aldrig ens velat ha en diskussion om det. Det är väl mer du som började skriva om det och att det är 'det rätta Islam', så jag låter dig fortsätta att presentera dina åsikter om det.
    Så tack för mig här.
  • I Blackrose I
    oOHalalOo skrev 2010-04-20 21:05:33 följande:
    Helt rätt uppfattat. Jag har aldrig ens velat ha en diskussion om det. Det är väl mer du som började skriva om det och att det är 'det rätta Islam', så jag låter dig fortsätta att presentera dina åsikter om det.Så tack för mig här.
    Det var du som drog upp det. I inlägg #486 nedanstående diskussion försökte du förklara att shia-muslimer har valt en fel riktning och det är därför sunni-muslimer som följer sunnah anser att dessa inte följer den riktiga Islam. Jag har bara försökt lägga fram fakta på att shia-muslimer visst följer den rätta Islam.

www.familjeliv.se/Forum-5-66/m43153174-8.html%3Fsearch%3DoOHalalOo%26searchRange%3D5%26searchField%3D2

Med tanke på mina senaste inlägg så förstår jag att du vill lägga ner. Helt okej. Tvingar ingen att ge sig i en diskussion som inte kommer gynna en.
  • oOHalalOo

Roze

Jag har inte dragit upp något om Shia/Sunni i inlägg 486 och fel inriktning.

Jag ska citera vad jag skrev i inlägg 486, eftersom jag ser att här sprider fel information.

''72 grenar? Var har du fått det ifrån? 33 förgreningar vet jag däremot vad det är.
    Ja, men vilken är det då? Man kan inte vara högmodig när man inte har någon garanti, däremot kan man känna en stor förtröstan när man har riktlinjer och vägar utstakade att gå på. Har du två vägar att välja på och råkar ta fel och den slutar vid en avgrund, då hade det varit enklare att ta den som inte gick dit, i alla fall om du ville komma fram, inte sant? Så ser jag det. Man får söka, leta, ifrågasätta, undra, fundera osv, för att försöka hitta rätt. Att kalla det högmod är en ren förolämpning.''

Var står det att Shia-muslimer valt fel väg någonstans? Två vägar har inget med Shia/Sunni ens att göra, utan det är en vanlig metaforisk förklaring av att göra rätt och fel.

Ditt sätt att diskutera och sprida missaktning om vad jag har skrivit är under all kritik. Det är en av orsakerna att jag inte vill diskutera, för du framlägger fel förutsättningar för det. När du har lust att diskutera på ett ärligt sätt, kan vi göra det igen. Men inte före dess.

• I Blackrose I
    Roze

* Ler hånsamt *

Jag har inte dragit upp något om Shia/Sunni i inlägg 486 och fel inriktning. Var står det att Shia-muslimer valt fel väg någonstans? Två vägar har inget med Shia/Sunni ens att göra, utan det är en vanlig metaforisk förklaring av att göra rätt och fel.

Okej, så nu menar du alltså att shia-muslimer har valt rätt riktning? Att deras tolkning Är rätt? Då måste du hålla med om att alla deras "galenskaper" Är enligt Islam/Islam-källor?!

Ditt sätt att diskutera och sprida missaktning om vad jag har skrivit är under all kritik. Det är en av orsakerna att jag inte vill diskutera, för du framlägger fel förutsättningar för det. När du har lust att diskutera på ett ärligt sätt, kan vi göra det igen. Men inte före dess.

Vad är det med er? Varför komma med låga kast när ni inte har svar på tal? Jag tänker inte ens sänka mig till denna diskussionsnivå.
    Jag har INTE skrivit några lögn OCH det vet du om. Hade jag skrivit lögn som du säger hade du motbevisat mig men du vet att det är ren Fakta därför valde du att avsluta diskussionen så jag inte fortsätter bevisa att shia-muslimer och deras galenskaper Är enligt vad Islam lär.
  • Näckros
    Roze skrev 2010-04-21 17:46:32 följande:
    Roze * Ler hånsamt * J
    Hur lågt kan du gå? Ännu lägre? 
    Inget inlägg du skriver går att ta på allvar efter detta, synd Roze, mycket synd.
  • oOHalalOo
    Roze skrev 2010-04-21 17:46:32 följande:
    Roze* Ler hånsamt *Jag har inte dragit upp något om Shia/Sunni i inlägg 486 och fel inriktning. Var står det att Shia-muslimer valt fel väg någonstans? Två vägar har inget med Shia/Sunni ens att göra, utan det är en vanlig metaforisk förklaring av att göra rätt och fel. Okej, så nu menar du alltså att shia-muslimer har valt rätt riktning? Att deras tolkning Är rätt? Då måste du hålla med om att alla deras "galenskaper" Är enligt Islam/Islam-källor?! Ditt sätt att diskutera och sprida missaktning om vad jag har skrivit är under all kritik. Det är en av orsakerna att jag inte vill diskutera, för du framlägger fel förutsättningar för det. När du har lust att diskutera på ett ärligt sätt, kan vi göra det igen. Men inte före dess.Vad är det med er? Varför komma med låga kast när ni inte har svar på tal? Jag tänker inte ens sänka mig till denna diskussionsnivå. Jag har INTE skrivit några lögn OCH det vet du om. Hade jag skrivit lögn som du säger hade du motbevisat mig men du vet att det är ren Fakta därför valde du att avsluta diskussionen så jag inte fortsätter bevisa att shia-muslimer och deras galenskaper Är enligt vad Islam lär.
    Varför får du känslor av hånfullhet?

Problemet Roze för dig nu är att du påstår att jag har diskuterat Shia/Sunni i inlägg 486 (i en annan tråd) - jag har citerat det inlägget här för att andra som läser här och som inte har läst i den andra tråden ska förstå vad som hänvisas till. Och de flesta kan nog läsa innantill att det inte står något om Shia/Sunni i den. Utan allmänt om att ta fel och rätt väg. Att försöka hitta rätt väg - vilket är vad vi diskuterade när jag skrev det här, efter att du hade skrivit att Islams utövare består av 72 grenar (det korrekta är 33). Så det gäller alltså att hitta rätt bland dessa 33, och det är förutom det allmänna 'hitta rätt' den andra aspekten av 'hitta rätt' som inkluderades i just det inlägget.

Så var finns de låga kasten och var anser du att jag inte ger dig svar?

Jag har inte sett dig bevisa något, utan du följer din subjektivitet, dvs för dig är Shia det rätta och Sunni fel. Det är den uppfattning du har.

Men jag har inget intresse av att diskutera Shia/Sunni, så om du har stort intresse att diskutera det - trots din egen tidigare envishet att 'religon är privat!' och du inte förstår varför människor diskuterar religion, så hoppas jag det finns andra som har intresse att diskutera just det som intresserar dig i så fall.
  • I Blackrose I
    Näckros skrev 2010-04-21 18:45:49 följande:
    Hur lågt kan du gå? Ännu lägre?  Inget inlägg du skriver går att ta på allvar efter detta, synd Roze, mycket synd.
    Vad menar du med hur långt jag kan gå? Vad menar du med att tas på allvar? Folk kan väl tänka själva antar jag. Det är bara att söka på nätet/bibliotek så ser dom att det jag skriver ÄR sant.
Svar på tråden Sunni-muslimer/Shia-muslimer-vägen till paradiset