• fyrtorn

    Köra automat

    Vi ska åka till florida i höst och har hyrt bil, problemet är att jag har aldrig kört automat och det är ju det ända som finns att hyra, Hur kör man med automatlåda??? Stor skillnad från manuell eller


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-20 16:31
    Tack för svar. Bara gasa och bromsa då, ska jag nog klara:)
  • Svar på tråden Köra automat
  • Ulf Harrys Farsa
    fyrtorn skrev 2010-04-29 18:56:04 följande:
    Tack för tipsen jo jag har kollat runt lite om trafikregler och sådant men att trafikljusen hänger över korsningarna hade jag inte koll på, har du kört mycket i florida vet du hur trafiken är runt Orlando och St petes, vi åker inte förräns i oktober så jag försöker luska lite innan
    När jag var i Florida (Fort Lauderdale) så var trafiken som i en sömnig förort till Stockholm, lugnt och fin.
  • Längtar Igen

    Kom ihåg att ha foten på bromsen (vänstra pedalen) när du växlar från P (parkeringsläge) till D (drive = körningsläge) eller R (backen). N betyder neutral, friläge. I min bil (jag vet inte om alla har samma) måste du lämna växeln på P vid parkering före du kan dra ut nyckeln. Lätt att glömma bort om man har kört med manuell låda och vant sig vid att lämna växeln i och bara stanna motorn och kliva ur bilen

    Man vill nog inte ha en manuell låda efter att ha kört automat

  • Ulf Harrys Farsa
    Längtar Igen skrev 2010-05-26 14:52:51 följande:
    Kom ihåg att ha foten på bromsen (vänstra pedalen) när du växlar från P (parkeringsläge) till D (drive = körningsläge) eller R (backen). N betyder neutral, friläge. I min bil (jag vet inte om alla har samma) måste du lämna växeln på P vid parkering före du kan dra ut nyckeln. Lätt att glömma bort om man har kört med manuell låda och vant sig vid att lämna växeln i och bara stanna motorn och kliva ur bilen Man vill nog inte ha en manuell låda efter att ha kört automat
    Precis, det finns inga skäl att ha en manuell idag (om man ska köpa ny bil)
  • BillyX

    Min man har också automat... hur lyxigt som helst

  • Gorban
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-04-29 21:14:39 följande:
    När jag var i Florida (Fort Lauderdale) så var trafiken som i en sömnig förort till Stockholm, lugnt och fin.
    Läste i en guidebok att det skulle vara så svårt att köra bil på Manhattan. När jag var där som fotgängare så såg det inte så krångligt ut. Jag frågade en kollega som har erfarenhet av att köra bil på Manhattan och han svarade att jämfört med Göteborg är det rena barnleken att köra på Manhattan :)
  • BaraCarolina

    Hehe sitter just nu och bölar över min bil jag har "fått" av min farmor som inte är automatare. Visst det låter som om jag är jävla bortskämd....men bilen är helt knas...kopplingen typ hoppar kan inte förklara på något annat sätt och jag får motorstopp....blir ju helt nervig av detta.....

    Har iof bara haft körkort sen nov och bara kört pappas bil ett par ggr. Men det blir inte så....

    Nu sitter jag här och bölar över detta....vet att jag beter mig som en dåre.....det fattar jag sj men jag kan inte hjälpa det

    Jag och bilen gör slut......och så får jag väl skylla på att jag är gravid{#lang_emotions_tongue_out}

  • jlhm
    Gorban skrev 2010-04-28 14:17:12 följande:
    Om du ska köra bil i USA så är det annat som är mycket viktigare att lära sig än automatlådan. T.ex. att man får svänga höger vid rödljus i de flesta korsningar. Där man inte får det står det en skylt med "No turn on red". Vissa påfarter på motorvägarna har blinkade trafikljus där man får vänta tills man får köra upp på motorvägen. Har sett ett sådant i Sverige också nu. En sak som jag hade lite svårt att vänja mig vid först var att trafikljusen hänger över korsningarna och ofta på andra sidan korsande väg. Här i Sverige kör man ju ofta ända fram till stolpen med det röda ljuset. Gör man det i USA så har man redan kört mot rött och över korsande väg i fall du fattar. Om polisen stannar dig så kliv inte ur bilen och se till att hålla händerna synliga på ratten.
    Alla stater har inte att man får svänga höger vid rött (men nästan alla) och även om de har det så kan det vara andra regler i en stad, t.ex New York har att man får svänga höger vid rött men inte på Manhattan trots att det inte är skyltat att man inte får.
  • lillamig1980
    jlhm skrev 2010-05-28 01:56:28 följande:
    Alla stater har inte att man får svänga höger vid rött (men nästan alla) och även om de har det så kan det vara andra regler i en stad, t.ex New York har att man får svänga höger vid rött men inte på Manhattan trots att det inte är skyltat att man inte får.
    Glöm inte att man också måste _stanna_ innan man får svänga höger mot rött. Att svänga höger mot rött är att jämföra med en stoppskylt i Sverige: man måste stanna och man har väjningsplikt mot andra fordon och fotgängare. (Nu finns det visserligen inte så många fotgängare i USA, men ändå.)
  • Echidna

    Jag har kört "vanlig" automat, rattautomat, rattväxlad och kör nu "vanlig" manuell. Jag föredrar inte det ena före det andra. Men det är helt klart enklare att köra vanlig automat då man bara har gas och broms att tänka på. Annars har jag inte något att tillägga ang körningen.


    Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Alces

    VARNING!!!
    Extremt vanebildande med automat!!

  • Ulf Harrys Farsa
    Alces skrev 2010-07-21 11:16:05 följande:
    VARNING!!!
    Extremt vanebildande med automat!!
    Äsch...

    om 10 år kommer det inte finnas "nya" manuella
  • Isfjord

    Man kan "gasa och köra utan att tänka" med automat. Men ska du köra effektivt, bränslesnålt osv växlar du den lika aktivt som med manuell låda. Men du växlar med gasen. Släpper gasen lite mer än nödvändigt och sedan möter upp eller trampar ner lite för mycket och släpper tillbaka igen och en del andra manövrar som lurar lådan att växla upp eller ner tidigare än vad den skulle gjort annars. Kör inte automat så ofta numera och det är svårt att beskriva i en kort text.
    I lägen när du växlar ner en manuell för att slippa bromsa hela tiden, tex i långa, branta nerförsbackar och framförallt med tungt lastad bil eller med släp, då växlar du även ner automaten till lämpligt sifferläge. En regel är att du ska köra nerför en backe på samma växel som du skulle ha uppför samma backe i samma fart med samma last. Det gäller oavsett om du har automat eller manuell.

    Bara några exempel...

  • Alces
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-07-21 12:00:45 följande:
    Äsch...

    om 10 år kommer det inte finnas "nya" manuella
    Det trodde farsans kusin också när han kom från USA på 50-talet på besök...

    Jag kör bla taxi till vardags och tyckte Stockholm,Göteborg och Oslo var otrevligt att köra bil i när man inte varit där på länge. Paris och Madrid var värre så när jag första gången åkte till USA så stålsatte jag mig för storstadstempot... Kört bil och MC i bla NY Chicago och Miami och insåg att det var betydligt lugnare... Min bekant som då bodde i NY förklarade det med bilar gjorda för att glida med glider man med, europeerna kör små stressbilar med apväxel...
  • Ulf Harrys Farsa
    Alces skrev 2010-07-23 09:31:02 följande:
    Det trodde farsans kusin också när han kom från USA på 50-talet på besök...

    Jag kör bla taxi till vardags och tyckte Stockholm,Göteborg och Oslo var otrevligt att köra bil i när man inte varit där på länge. Paris och Madrid var värre så när jag första gången åkte till USA så stålsatte jag mig för storstadstempot... Kört bil och MC i bla NY Chicago och Miami och insåg att det var betydligt lugnare... Min bekant som då bodde i NY förklarade det med bilar gjorda för att glida med glider man med, europeerna kör små stressbilar med apväxel...
    Jo förr har ju manuella också varit "snålare" med en modern automatlåda växlar fan så mycket bättre än en människa, och kör man som man ska, drar en automat mindre bränsle (alltås moderna lådor, inte nån trött volvo från 83...)
  • Isfjord
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-07-25 09:49:34 följande:
    Jo förr har ju manuella också varit "snålare" med en modern automatlåda växlar fan så mycket bättre än en människa, och kör man som man ska, drar en automat mindre bränsle (alltås moderna lådor, inte nån trött volvo från 83...)
    Stämmer, men de ser tex inte uppförsbacken förrän de känner den, och då är det försent att växla ner och öka varvet. Men det hjälps med lite manuell manipulation med gaspedalen som jag skrev ovan.
    Samma problem gäller med farthållare.
    Det finns automater och farthållare som använder olika komplement som radar, GPS osv för att fixa sådant, vet inte hur mycket sådant som hunnit till serieproduktion. Är inte så påläst om dagens bilar i högre prisklasser som de dyraste Mercedes, BMW mfl.
Svar på tråden Köra automat