Inlägg från: parvati |Visa alla inlägg
  • parvati

Invandrare inom sjukvården

Beror på läkarbristen vilket beror på hårdnackat motstånd mot att utöka läroplatsena för läkare. Jag  ar för mig att läkarförbundet har varoit otroligt negativa till att utbilda läkare som svarar upp mot behovet, bra för deras löneutveckling men inte bra för vården.

• parvati
    Hallonmos skrev 2010-04-20 21:55:55 följande:
    Prova att prata engelska med dem eller något. De flesta böcker är väl inte på svenska ändå, eller? Jag kan ha fel men jag har inte sett någon bok från utbildn på svenska. Ska inte spela någon roll iof.Klart man ska kunna känna sig förstådd.
    Hur skulle det hjälpa Greta 62 år med hjärtproblem? Det är knappast patienterna som själva är läkare som har problem med att göra sig förstådda.
  • parvati
    sockerslav skrev 2010-04-20 22:06:19 följande:
    När jag låg på BB med första barnet fick vi en "stafettläkare" som undersökte vår dotter och kom fram till att hon hade fel på höfterna. Läkaren pratade mycket dålig svenska, vi förstod knappt nånting. Han använde sig av yviga rörelser och jag såg framför mig att dottern aldrig skulle kunna gå. Jag började givetvis storböla och han sa ingenting, bara stod där stel i ansiktet. Barnmorskan kom sen in och förklarade lite bättre. En av undersköterskorna under BB-tiden var också grymt dålig på svenska. Hon var kines och skulle demonstrera amning för mig. Fast det var mer komiskt än irriterande när hon skulle visa hur man skulle hålla i tutten. När hon skulle mata dottern med ersättning ur en kopp satt hon med bebisen i famnen och sa "Åhhh, bäääbis, dlicka mammas mölken". Gulligt och komiskt som sagt, men det var ju inte direkt henne jag kom springande till när jag hade en massa frågor utan jag väntade till hon gått av sitt skift. Tror definitivt att dessa läkare som kommer hit besitter en enorm kompetens och är bra läkare, men funkar inte kommunikationen mellan läkare och patient då är man fel ute. Beklämmande.

Såg du senaste solsidan?
  • parvati
    Hallonmos skrev 2010-04-21 00:20:47 följande:
    Skrev jag någonstans att det skulle vara så?
    Nej att prata engelska hjälper inte alla de som pratar halvdålig engelska eller ingen engelska. Sedan pratar verkligen inte alla läkare bra engelska...
Svar på tråden Invandrare inom sjukvården