• Finis

Invandrare inom sjukvården

Jag antar att jag måste börja med det obligatoriska: Jag är inte rasist eller främlingsfientlig.

På senaste tiden har jag kommit i kontakt med läkare och sjuksköterskor som pratar otroligt dålig svenska. Dom har inte förstått allt jag sagt och jag har inte förstått allt dom sagt. Samtalen avslutades med ett frågetecken och en tanke att jag måste nog tala med någon annan för att vara säker. Det är ju lite känsligt också att säga va?! femtioelva gånger.

Jag antar att dessa läkare är rekryterade utomlands för jag har svårt att tänka mig att dom skulle klara av en läkarutbildning på svenska. Jag är inte så insatt i detta med rekryteringar men har läst att dom pluggar svenska i 6 månader innan dom flyttar hit. Känns inte som det räcker till riktigt.

Jag var med en väninna och hennes dotter på akuten en gång, dom förstod i princip ingenting av vad läkaren sa. Jag fick agera tolk då jag var van vid den "dialekten".

Om jag lägger min hälsa och kanske mitt liv i någons händer så vill jag gärna vara säker på att dom förstår mina symtom när jag förklarar dom. Jag vill också kunna förstå rekommendationerna jag får från läkarna. Missförstånd och språkbarriärer känns inte lockande när det gäller ens hälsa.

Är jätte bra att det finns utländska läkare för behandling av dom patienter som inte kan prata svenska och behöver träffa någon som pratar samma språk. Problemet finns ju åt det hållet också, att invandrarna inte förstår dom svenska läkarna. Kanske dock lättare att ta med en tolk vid såna tillfällen.

Någon annan som stött på det här problemet? Känner ni er trygga i behandlingen ni fått?

Vecka 15
  • Svar på tråden Invandrare inom sjukvården
  • dessan59

TS

jag tycker precis som du, att det är viktigt att man förstår vad läkaren säger, och att man själv blir förstådd.jag tror mig inte bli tagen på allvar när jag träffar en läkare av utlänsk härkomst.och jag är väl medveten att det finns "bra" läkare också, som verkligen anstränger sig för att förstå. men det är endå en trygghet att få träffa en svensk läkare( om han är bra förstås). och det är ju ännu viktigare om du ska söka hjälp inom psykiatrin. då är det ju mer invecklat. nä, nu slutar jag annars blir det mer kompliserat

• Jag bryr mig inte vad ni tycker

Japp har stött på en del ryska läkare, men de har man i alla fall förstått vad de har sagt. Fastän de har brytit.
    Värre var det med en skolläkare som var tysk. Han fattade man inte ett jota av.

• Mosaik31

Äntligen! säger jag någon som vågar ta upp det här ämnet

jag tycker precis som dig T.S och jag tycker det är extra allvarligt när det gäller en liv och hälsa

jag har haft oturen på att stöta på såna här läkare emellanåt och det är verkligen inte kul speciellt inte när man har förts med ambulans till sjukhuset är jättedålig och verkligen behöver hjälp och så fattar inte läkaren vad man säger men oxå att jag inte föstår vad han säger man känner sig så otroligt utlämnad och man blir så lessen och så uppgiven

sen är det svårt att påtala problemen oxå för då riskerar man att stämplas som rasist och hur kul är det?

ska man jobba inom vården så borde det finnas krav på att man kan prata skriva och förstå svenska men oxå att man kan alla dom svenska medicinska orden och kan förklara på svenska

Våga Vägra Facebook!
  • Arentorpbebis

Håller helt och hållet med dig ts! för några år sedan var jag inne på sjukhuset lite halvakut, Jag hade ont och grät av smärta. Då kommer läkaren..... En dansk som pratade danska och inte ett ord svenska, jag satt där och förstod inte ett ord... och har man samtidigt ont så har man ju ofta svårare att koncentrera sig. efter det så har jag jätte svårt för att gå till vårdcentralen mm igen

• kalin

Haller med. Borde absolut stallas hogre krav.

• Finis

Ja det är verkligen känsligt. Väldigt svårt just nu vad man kan säga utan att bli utpekad som rasist. Kan tillägga att min man är mulatt så jag ÄR inte rasist .

Antar att det inte finns mycket att göra åt situationen tyvärr. Brist på läkare och då hämtas dom från andra länder.

Personligen så kommer jag antagligen fortsätta söka mig någon annanstans när jag känner mig osäker och om det gäller något allvarligt.

Misstänkte att jag inte var den enda som haft problem med språkbarriären.

Vecka 15
  • Umm Elias

Jag håller med! Sist jag var på akuten med ett gallstensanfall kom det en läkare som pratade extrem finlandssvenska(eller bröt på finska)!! Fattade inte ett ord av vad han sa och kände mig som ett frågetecken efter samtalet

• Finis
    Umm Elias skrev 2010-04-20 16:47:22 följande:
    Jag håller med! Sist jag var på akuten med ett gallstensanfall kom det en läkare som pratade extrem finlandssvenska(eller bröt på finska)!! Fattade inte ett ord av vad han sa och kände mig som ett frågetecken efter samtalet
    Det är riktigt obehagligt när man inte känner sig trygg med vården man sökt. Man vill ju inte gå därifrån lika orolig som innan liksom.
    Vecka 15
  • LaFontaine

Jag hade en husläkare som bräkte på danska och det gick faktiskt inte att förstå ett ord av vad karln sa. Jag är tämligen övertygad om att jag hade kunnat diagnostiserats tidigare om läkaren förstått vad jag försökte säga...

Extra svårt måste det vara om patienten också är lite sämre med det svenska språket. Jag ser på mina morföräldrar som inte alltid behärskar svenskan till hundra procent. Flera gånger har min mamma fått ringa i efterhand för att få veta vad som egentligen sades.

• parvati

Beror på läkarbristen vilket beror på hårdnackat motstånd mot att utöka läroplatsena för läkare. Jag  ar för mig att läkarförbundet har varoit otroligt negativa till att utbilda läkare som svarar upp mot behovet, bra för deras löneutveckling men inte bra för vården.

Svar på tråden Invandrare inom sjukvården