• Fru U

Invandrare inom sjukvården

Jag har fått visa på anatomisk bild vad som var fel (dvs bokstavligen rita och berätta) för läkaren förstod inte vad jag sa eller vad som gått snett i min kropp.

Sist min man var på samma VC så hade han en regnbågshinneinflammation och trots att han ritade upp en regnbåge och försökte förklara inflammation så förstod läkaren bara att det handlade om ögat och skickade en akutremiss till ögonkliniken.

Inte bra. Inte säkert. De är jätteduktiga, det betvivlar jag inte men de måste lära sig bättre svenska, man ska inte behöva ha med sig tolk.

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Stinky skrev 2010-04-20 22:35:39 följande:
    Åh, det där är ett jättevanligt problem inom vården, TS! Det är för att vi har för få läkare i landet, så många utländska söker sig hit och tjänar grova pengar. Min åsikt är att det är väldigt riskabelt att ta in så många utländska läkare, men å andra sidan så skulle vi dras med en ännu större brist på dessa om inte de kom hit, och det vore ännu mer riskabelt. Det är som att välja mellan pest eller kolera, så att säga.
    Jag håller med. Och det är viktigt att dessa läkare finns för de som inte har svenska som modersmål. För oavsett hur bra du lär dig ett språk så är det svårt att beskriva sjukdomssymptom på engelska
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Det finns stora problem med sfi och det är skamligt att det är först nu som man kommit på att man kanske skulle kolla om det är ett bra sätt att lära ut på.

Det är så sent som förra året som det kom en utbildning vad gäller sfi och analfabeter (för det är inte lätt att lära någon att läsa på svenska när de inte ens kan läsa sitt eget modersmål)

De problem vi varit med om har varit att läkarna inte förstått svensk medicinterminologi.

Vi fick så klart hjälp ändå (efter mycket om och men) men det ska inte behöva vara så omständigt.

Det finns många i vårt avlånga land som har kroniska sjukdomar och långt till sjukhus och som behandlas på vårdcentraler och då är det extra viktigt att patient och vårdgivare förstår varandra.

Fast ingen läkare är så klart ett ännu sämre alternativ.

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Baby D skrev 2010-04-21 12:01:59 följande:
    TS Var glad att du FÅR läkarvård öht! Och jo de hade klarat en svensk utbildning. För att få lov att jobba som läkare i sverige måste man genomgå den svenska examinationen. Så onekligen har de klarat den.
    Hur menar du nu? Varför ska man vara glad över att få läkarvård när vi skattar dyrt för det?

Eller menar du snarare att det är svårt att få en tid hos en läkare öht?
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Det är sant. Svensk sjukvård är medicinskt sett oftast minst tio år efter övriga världen. Tyvärr

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    vivexa skrev 2010-04-21 16:56:46 följande:
    Jag vill veta mer om vad du menar, vilka länder tänker du på och vilka sektorer inom vården? På vilket sätt ligger Sverige tio år efter?Inom förlossningsvård t.ex vet jag att vi inte ligger efter, vi ligger bra till där om man jämför med övriga Europa.
    Det håller jag verkligen inte med om. Förlossningsvården är långt efter när det gäller tex hemförlossningar.

Sverige ligger även långt efter när det gäller oförklarlig barnlöshet.

När det gäller behandling av olika kroniska sjukdomar ligger vi också långt efter (tex inflammationssjukdomar, olika sorters infektionssjukdomar)
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Mycket få läkare har koll på hur inflammationssjukdomar påverkar fertiliteten. Mer än att "jo, det kan påverka".

Som många andra fick jag klura ut det själv och sen gick det

Sverige erkänner tex inte att man kan vara sjuk i borelia utan att man hittar borelia i kroppen vilket man i flera andra länder erkänt eller i varje fall behandlar för, men inte i Sverige där vi är hysteriska vad gäller antibiotika. (är väl bättre att folk fortsätter må skit)

Reumatologin har börjat återhämta sig men är i vissa avseenden fortsatt efter (men det ingår iofs i inflammationssjukdomskategorin)

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Har någon ens försökt påstå att det gäller hela världen. Visst skrev jag något slarvigt "övriga världen" istället "för övriga västvärlden", vilket var det jag menade.

Och ska man vara petnog så menade jag övriga världen som i de länder som anses ha samma typ av vårdstandard som vi (vilket i princip, men inte alltid, är västvärlden).

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Just graviditetsvård skiljer mycket. Jag tycker det är under all kritik att man i Sverige inte ens tar det lilla prov som krävs för att kolla om kvinnan har gbs (som kan leda till fosterdöd) .

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

UL eller koll i början? Nähä du, hysteriskor tar vi inte emot: ungefär det svar man får.

Blöder du innan vecka 12? Tulle dej, gå hem o försök igen. WTF! I vissa fall kan man faktiskt göra något, det beror ju på varför det blöder. Men det anses onödigt i Sverige.

Att ge medicin efter mf (upprepade) eller testa medicin för att se om det gör att embryot fäster= glöm det. Obeprövat enligt svensk socialstyrelse.

Men de gör gärna alla till typ pillertrillare genom att ta bort de få svaga starka värktabletter som finns och istället rekommendera tex tramadol som för många är väldigt svåra att sluta med

Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden Invandrare inom sjukvården