Inlägg från: Pimpinellan |Visa alla inlägg
  • Pimpinellan

Invandrare inom sjukvården

Jodå,detta problem har vi stött på flera gånger. Att gå från ett läkarbesök och inte vara ett dugg klokare/inte tycka sig ha fått hjälp kan inte vara meningen och ändå händer det titt som tätt p.g.a dessa språkförbistringar. Ta äldre som inte är vana med utländsk brytning och som dessutom hör dåligt=bäddat för missförstånd. Läkare jag ska ha kontinuerlig kontakt med kräver jag att jag fattar vad de säger!

• Pimpinellan
    vivexa skrev 2010-04-21 16:56:46 följande:
    Jag vill veta mer om vad du menar, vilka länder tänker du på och vilka sektorer inom vården? På vilket sätt ligger Sverige tio år efter?Inom förlossningsvård t.ex vet jag att vi inte ligger efter, vi ligger bra till där om man jämför med övriga Europa.
    När det gäller fertilitetbehandlingar och missfallsutredningar och mediciner mot det ligger vi vansinnigt efter. Av den anledningen måste massor med kvinnor/par åka utomlands för att få barn.
  • Pimpinellan
    vivexa skrev 2010-04-21 21:45:36 följande:
    ja det vet jag att det stämmer, men det finns många länder där par måste göra "fertilitetsresor" utomlands, det är inte bara Sverige, så att skriva att hela världen ligger tio år före är lite grov generalisering!
    Det var inte jag som påstod det från början. Jag bara sa att när det gäller just detta ligger vi definitivt efter. Kanske andra länder gör också,men med tanke på vårt skryt om vår egen sjukvård ligger vi bedrövligt efter vilket vi inte borde göra. Kunskapen finns,men erkänns inte/vill inte utnyttjas-eller också har vi inte råd.
  • Pimpinellan
    Fru U skrev 2010-04-22 15:23:48 följande:
    Precis. De flesta tror fortfarande att vi har en oerhört bra sjukvård, och visst i jämförelse med riktigt fattiga länder kanske det är så, men framstegen och forskningen har stannat av.Det är det svenska folket och inte staten som ser till att forskning kan bedrivas. Vi betalar om och om och om igen för samma saker.
    Jag har turen att ha en läkare som tror på delar av andra länders forskning och nästan inget förkastar vilket gör att jag fått mediciner som i vanliga fall inte skrivs ut. Tycker jättesynd om de som går till vanliga k.k och knappt får hjälp alls för där är de ännu mer restriktiva än hos de privata. Min läkare åker ofta utomlands på kurs och uppdaterar sig. Fanns det helt privata sjukhus här skulle jag gå dit!
  • Pimpinellan
    vivexa skrev 2010-04-22 15:41:07 följande:
    Sophiahemmet... fast jag har vänner som inte är 100% nöjda där (med fertilitetsrelaterade saker).
    De kanske är bra på annat? För just fertilitet eller rättare sagt bemötande har jag också hört många som sagt att de är dåliga på. Bor alldeles för långt ifrån för att kunna bilda mig en egen uppfattning och är jättenöjd med den privata läkare jag har som tar hand om fertilitetsbiten. Inte idats byta till privat V.c. Dessutom drivs den av bara utländska läkare så då är vi inne på språkbiten igen!
  • Pimpinellan
    sirisdotter skrev 2010-04-22 16:23:10 följande:
    Det var en ssj (?) på Sophiahemmet som kläckte ur sig - när jag ringde och berättade att vi inte behövde fortsätta vår infertilitetsutredning, eftersom jag plötsligt var gravid på helt naturligt sätt;"Ja, det var i sista momangen, det får ju inte sé ut som om det är mormor, som hämtar på dagis..."   Visst, jag hann fylla 40 före förlossningen.  Repliken  kom spontant, var lite onödigt...  (Jag togs aldrig som mormor till barnet - vad jag märkt)  
    Men herregud,får de inget vett lära sig de som jobbar där? Eller föddes hon utan vett ö.h.t? Hade hon sagt det till mig hade hon fått sina fiskar varma,det är säkert! Det är såna kommentarer jag nästan förväntar mig inom den vanliga vården när jag blir gravid,men privat,nä.
Svar på tråden Invandrare inom sjukvården