Invandrare inom sjukvården
Jag antar att jag måste börja med det obligatoriska: Jag är inte rasist eller främlingsfientlig.
På senaste tiden har jag kommit i kontakt med läkare och sjuksköterskor som pratar otroligt dålig svenska. Dom har inte förstått allt jag sagt och jag har inte förstått allt dom sagt. Samtalen avslutades med ett frågetecken och en tanke att jag måste nog tala med någon annan för att vara säker. Det är ju lite känsligt också att säga va?! femtioelva gånger.
Jag antar att dessa läkare är rekryterade utomlands för jag har svårt att tänka mig att dom skulle klara av en läkarutbildning på svenska. Jag är inte så insatt i detta med rekryteringar men har läst att dom pluggar svenska i 6 månader innan dom flyttar hit. Känns inte som det räcker till riktigt.
Jag var med en väninna och hennes dotter på akuten en gång, dom förstod i princip ingenting av vad läkaren sa. Jag fick agera tolk då jag var van vid den "dialekten".
Om jag lägger min hälsa och kanske mitt liv i någons händer så vill jag gärna vara säker på att dom förstår mina symtom när jag förklarar dom. Jag vill också kunna förstå rekommendationerna jag får från läkarna. Missförstånd och språkbarriärer känns inte lockande när det gäller ens hälsa.
Är jätte bra att det finns utländska läkare för behandling av dom patienter som inte kan prata svenska och behöver träffa någon som pratar samma språk. Problemet finns ju åt det hållet också, att invandrarna inte förstår dom svenska läkarna. Kanske dock lättare att ta med en tolk vid såna tillfällen.
Någon annan som stött på det här problemet? Känner ni er trygga i behandlingen ni fått?