• BulanoJag

Ensamma gravida se hit!

Hej alla!
    Jag har sedan jag fick veta att jag skulle bli ensam om min graviditet letat med ljus och lykta efter kvinns i samma situation. Här på forumet finns det många modiga och tuffa, men varför är vi så osynliga?! Nu har jag retat upp mig lite på hur läget ser ut. Vi utgör knappt 2% tillsammans. Det är ingen stor summa av alla graviditeter som finns registrerade, men det är ändå inget unikt med att vara ensam och vänta barn i Sverige år 2010.  Däremot är det just ensamt och väldigt svårt att hitta information om. Och är man, som jag, en nyfiken researchande jäkel så vill man vet, läsa, höra om andra som gått eller går igenom samma sak som jag själv står inför. Jag tyckte det var otroligt frustrerande att inte kunna läsa om sådan som oss på nätet.

Stundvis är jag fylld av ett jävlar anamma och då vill jag göra något bra, använda och dela med mig av mina erfarenheter under den här tiden. Jag har bland annat startat en blogg (http://bulanojag.blogspot.com  som ännu så länge mest funkar som en dagbok för min egen skull) men som jag hoppas ska kunna fungera som en mötesplats för oss alla. Jag har även ett projekt på gång tillsammans med ett förlag, som jag tyvärr inte kan avslöja något om ännu, men som jag så småning om skulle behöva era berättelser och erfarenheter till, så är det någon som skulle vara intresserad av att delge sin berättelse som ensam och gravid skulle det vara roligt om ni vill höra av er.

Jag har stött på många bloggar som handlar om exempelvis barnlöshet och IVF-behandlingar osv., men väldigt få om att gå igenom en graviditet på egen hand. Är det någon av er som bloggar? Vet ni andra som bloggar?
    Jag tycker att vi förtjänar att synas, tycker inte ni? ; ) 

• Svar på tråden Ensamma gravida se hit!
  • LinnIvan

Hej!

Jag är inte ensam gravid så. Min pojkvän flyttar hit snart från 25 mil bort. Är i vecka 24 nu och bor ensam med mina två tidigare barn på 11år och på 4år.
    Så det är ju inte alls lika som din sits.

Ville bara skriva o stötta det du gör! För jag tror det behövs, mer än någonsin!!!

Det känns lite i dag som att allt som inte är en kärnfamilj är lite udda o konstigt. Ändå är det så pass vanligt!

Önskar dig ett stort lycka till med allt!

• BulanoJag

Tack för ditt stöd LinnIvan! 
    Min största rädsla innan jag bestämde mig för att fortsätta min graviditet var att bli bitter över situationen. Nu ska jag se till att göra något bra o användbart av den istället.
    Lycka till du med! Alla situationer är ju jobbiga på sitt sätt men det låter härligt att ni nu får bo tillsammans och dela resten av graviditeten. Allt det bästa till er!

• LinnIvan
    BulanoJag skrev 2010-04-21 18:50:18 följande:
    Tack för ditt stöd LinnIvan! Min största rädsla innan jag bestämde mig för att fortsätta min graviditet var att bli bitter över situationen. Nu ska jag se till att göra något bra o användbart av den istället. Lycka till du med! Alla situationer är ju jobbiga på sitt sätt men det låter härligt att ni nu får bo tillsammans och dela resten av graviditeten. Allt det bästa till er!
    Tusen tack! Ska följa dig här o jag hoppas det kommer lite svar! Verkligen märkligt att ingen svarar!
  • Nosan83

Hej hej. Här har du en till ensam gravid och har en son på 4½ år. Tycker precis som du att det är väldigt tyst om att vara ensam. Själv har jag tyvärr tyckt att det varit jobbigt att berätta om denna graviditet för folk mest för att man inte orkar höra hur synd det e om mig, och hur ska du klara detta? Va? Klart jag klarar det.
    Är nu i v 26 och har faktiskt börjat strunta lite i vad andra tycker för detta e min situation och min upplevelse- Dessutom är jag precis lika glad över bebisen å allt som nån med man.

Skulle verkligen tycka det va skönt att prata med fler.

• LinnIvan
    Nosan83 skrev 2010-04-21 19:29:39 följande:
    Hej hej. Här har du en till ensam gravid och har en son på 4½ år. Tycker precis som du att det är väldigt tyst om att vara ensam. Själv har jag tyvärr tyckt att det varit jobbigt att berätta om denna graviditet för folk mest för att man inte orkar höra hur synd det e om mig, och hur ska du klara detta? Va? Klart jag klarar det.Är nu i v 26 och har faktiskt börjat strunta lite i vad andra tycker för detta e min situation och min upplevelse- Dessutom är jag precis lika glad över bebisen å allt som nån med man.Skulle verkligen tycka det va skönt att prata med fler.
    Härlig inställning! Märks att du kommer klara detta lysande!!

Lycka till!
  • PiaSara

Hej!
    Här har ni en till ensam å gravid tjej. Är i vecka 17. Känner att mitt beslut är de bästa någonsin. Glädjer mig nåt så otroligt mycket åt detta. I början vågade jag knappt tänka på hur folk skulle reagera å tycka å tänka om detta. Men nu struntar jag fullständigt i de. Jag e stolt över min växande mage. Folk kommer alltid tycka å tänka vare sig de gäller detta eller nåt annat. Visst kommer de bli tufft å jobbigt många gånger, men de e nåt man klarar av. Min lill* knodd i magen kommer inte bli mindre älskad för att pappan inte finns me i bilden. Detta är mitt kärleksbarn{#lang_emotions_heart}

Lycka till ni ensamma å gravida :)

• BulanoJag

Det är så roligt att höra er inställning! Ni är så starka!
    En sak som jag fortfarande har problem med är att jag, trots mina 22 veckor, fortfarande kan bli generad när någon uppmärksammar magen. Jag är inte helt bekväm med det. Som att jag skäms lite över situationen och att jag inte helt kan stå för den. Det stör mig otroligt mycket, för jag är verkligen så himla glad över att jag ska få ta hand om den här lill* krabaten och gör inget annat än att längta efter den. Har ni känt samma sak? 
    Kanske har det att göra med att jag är rädd för de där ömkande kommentarerna som du pratar om Nosan83.  

• pinglan13

Här är en ensam gravid tjej på 27 år, med en dotter på 1,5 år. Bf 6 juni.
    Tycker det känns tråkigt att vara ensam men har inga tvivel om att jag kommer klara det praktiskt. Har varit ensam med min dotter åxå. Pappan har väl kommit o gått kan man säga. Tyvärr har vi inte lyckats hålla ihop tillsammans, men det är samma pappa till både dottern o den nya.
    Även jag har en blogg om du är nyfiken  http://lifeofbeaa.blogspot.com

• MammaJennifer90

hej här är en till tjej som är ensam. jag är 20 år och har bf den 11 juni:) jag är jätte stålt över mig själv att jag ville båhålla det mysiga som finns inuti mig:) och jag är även väldigt stålt över alla andra som tar samma beslut även om man är själv. vi är starka tjejer och jag vet att vi alla klarar det:D<3

• Nosan83

Skönt å höra att vi alla är både glada och stolta över våra kommande bebisar
    Det bevisar att allt kommer gå bra.
    Det jag kan känna attb jag saknar e nån som på kvällen håller om mig på kvällen och oxå stolt tar på magen och längtar precis som jag. Ville gärna dela detta med nån jag älskar men nu e det som det är. Vet inte om nån av er känner ungefär så här?

Svar på tråden Ensamma gravida se hit!