Inlägg från: artax |Visa alla inlägg
  • artax

2:a el 3:a?

Vi ska köpa en lägenhet och försöker bli gravida, tycker ni att det är nödvändigt med en 3:a eller funkar det lika bra med en 2:a för oss två+bebis? Vi studerar båda två därför funderar vi på en 2:a istället för vi kommer billigare undan då.

Tanken är att vi kommer bo i denna lägenheten tills barnet är 3-4år och vi vill helst slippa flytta.. barnet kommer få en egen vrå i vilket fall på något sätt.. draperi eller om det finns en klädkammare man kan göra om till ett litet mysigt krypin..
    Vad tycker ni? Motivera mer än gärna.. :)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 2:a el 3:a?
  • artax

Lite beroende på vilken stad och vilket område vi väljer så har vi råd att köpa en trea men för att spara in på månads kostnaden funderar vi på en 2:a.. 

Vi kan ju inte köpa en lägenhet för 400tusen direkt men vi kan köpa en fina bra lägenhet.. 
    Mer feedback! :D
  • artax

Ganska olika åsikter alltså.. :) Vi hade en 3:a förut när det bara var vi 2 och då stod ju ett rum typ tomt, en gäst säng som användes extremt sällan.. känns på något sätt som att vi inte kommer vilja lägga liten i ett eget rum.. vi har 2 hundar oxå så då skulle vi och hundarna sova i vårt rum så får inte liten vara med utan stängs in i ett eget rum? men det är super svårt!

Så klart kan vi flytta senare men helst vill vi slippa det utan köpa något varaktigt med en gång. Tanken är att direkt jag är klar med plugget köper vi ett hus, antagligen köper vi en tomt mendan jag fortfarande pluggar och sen börjar i bygga när jag är klar så flyttar vi dit sen och då är det ju bra att leva så billigt som möjligt innan, undivka mkt studielån och andra lån..
  • artax
    Johannapanna87 skrev 2010-04-20 22:36:03 följande:
    Nu vet jag inte vart ni bor men varför köpa lägenhet? och inte hyra en hyresrätt? Och får ni ens låna några pengar till en lägenhet? man måste ju ha fast jobb för det och ni båda pluggar ju.
    Bostadsrätt blir ju lägre hyra än hyresrätt.. Låna till bostad är inget vi kommer göra då vi inte känner behov av att ha en super classy lägenhet utan mer en fin men relativt billig, vi har så vi kan kontant köpa en för upp till 200000:-
  • artax
    tessilus skrev 2010-04-20 22:31:35 följande:
    en 2a funkar fint. sen om ni tycker det är trångt så kan ni ju alltid ha er säng i v-rummet eller skaffa bäddsoffa. vuxna har inte så stort behov av sovrum precis
    Har oxå funderat i de banorna.. den enda gången vi kommer vilja vara ifred om man säger så är ju ändå när barnet kommer att sova och sover det i vårt sovrum får väl vi hålla till i soffan då! ;)
  • artax

Ni som bott i en 2:a med barn kan väl berätta hur det funkade? antar att det förutsätter att man har bra förvarings möjligheter och att man får tänka på hur man möblerar osv.. tips? jag tänker redan på hur man ska kunna göra, en hylla i vardagsrummet med barnets leksaker kanske en sån med massa olika fack fr ikea med fina korgar i och en tjock matta framför som kan vara barnets lekvrå? sen får man väl plocka bort saker som inte används längre snabbare förråd?

Ni som bor i 3:a eller större om ni har flera barn när började era barn leka själv i sina rum och när började de sova där själva? blev det av att ni lekte med bebisen/litet barn på deras rum eller höll ni till någon annanstanns?
  • artax
    Johannapanna87 skrev 2010-04-20 23:09:11 följande:
    Jaha okej antar väl att ni inte bor i stockholm då :P Jag tror nog att en reletivt stor 2a passar er tillsvidare :) eller kanske en 2,5a? om ni hittar någon billig. ibland har man tur :) Lycka till!
    Haha, nej inte stockholm och vi kommer inte leta oss dit heller.. lutar mer åt en mindre studentstad, Jönköping, Örebro.. Helst hade vi valt gbg men det är för svårt att hitta något varaktigt i vår prisklass.. ;)
  • artax
    rocky road skrev 2010-04-20 23:11:38 följande:
    Vi flyttade till en 3:a precis innan jag belv gravid. Dottern är nu 2 år och sover fortfarande i vårt sovrum och leker i vardagsrummet. Däremot är det extra rummet superbra att ha för min sambo, han har sömnsvårigheter och sover där när han ska upp och jobba tidigt på morgonen. Dessutom har vi behövt utrymmet till alla kläder och saker vi samlat på oss. Nu ska vi ha nästa barn och känner att vi inom några år skulle behöva en 4:a. Ångrar oss lite att vi inte köpte det på en gång, men pengarna räcker ju inte riktigt till ibland, det får bli efter föräldraledigheter. Ni klarar er säkert på en 2:a också, det handlar ju om prioriteringar. Ni vill spara pengar och man kan ju fixa med olika smarta förvaringslösningar och inredningsknep.
    Åhh, tack för att du delar med dig! Min guddotter sover fortfarande i sin mammas rum och hon är snart 3.. hon har en son sedan tidigare och dom bodde i en 1:a tills han var typ 4 år och det gick ju bra.. 
    Vi hade som sagt en 3:a förut och vi använda extra rummet till att hänga tvätt i.. ;) haha..
    Vi vill inte ha stort egentligen, jag bodde i hus förut och jag gillade inte att ha det så stort, på något sätt kände jag mig som jag slösade.. kan inte förklara på något bättre sätt.. ;)
  • artax

Stämmer som flera nämner att det beror på storleken på lägenhet.. naturligtvis får det vara en rymlig 2:a 50 kvadrat räcker ju så klart inte. Men jag tänker ett ordentligen kök badrum vardagsrum och ett sovrum där man minst får plats med vår säng 140+spjälsäng/barnsäng.. sen gärna garderober mm.

Barnet skulle få ha ett eget hörn i vardagsrummet som sagt, en stor hylla med massor av korgar till leksaker kläderna skulle vi väl få köpa en byrå till och ha någonstans.. men det är ett jätte svårt val. känns skönt att vara ute i god tid om jag säger så! ;)
    Men om ett barn får sova i vårt rum och leka vart det vill sovrum vardagsrum el kök då borde det ju funka eller hur? i värsta fall så får vi ju flytta är klart men helst inte.. svårt!
  • artax

Roligt att så många delar med sig av hur ni har det! Jag känner mig jätte kluven och vet inte alls vad vi ska göra, den stora fördelen är ju att vi får mer plats det negativa är ju kostnaden.. 3:or är ju enligt min erfarenhet iallafall mer åtråvärda än 2:or vilket spär på mer vad dom kostar i inköp.. det hade ju klart varit bra med en 2 a med kanske en stor klädkammare (stackars harry potter barn! *lol* som vi kunde gör i ordning till ett litet kryp in, då får barnet något eget vi får något eget men till priset av en 2:a.. 

Ingen som prövat att ha barnet sovande i vardagsrummet btw? inte bebis utan mindre barn då alltså.. :) 
    På sommaren är man ju ganska mkt ute men då kommer vi inte vara "hemma" så mkt då vi har tillgång till sommarstuga vet inte hur mkt man kan räkna in det men.
    Ni som haft barnet i ert rum tills det blivit 3-4år hur påverkade det självständigheten, jag menar fick det panik sen när det väl fick ett eget rum eller kände sig utan för då osv?
  • artax

Appropå detta med vårt sexliv så har vi inga problem med att hålla till på annat håll än sängen så det behöver egentligen inte räknas med för vår del! ;)

• artax

Bra tips ni kommer med alltså! och kul att så många har starka åsikter! :D jag tänker på detta med platsen som är det väsentliga liksom.. om man har som fanns i vår förra lägenhet ett barnvagnsrum i trappuppgången tar ju den ingen plats hemma hos oss, eller om man har ett förråd som är lätt tillgängligt där man kan ha den. Skötbord kommer vi ha i badrummet (kommer välja en lägenhet med stortbadrum där vi kan ha egen tvättmaskin och helst badkar) så det tar ju (ingen) plats, spjälsängen kommer ju stå bredvid vår säng iallafall sen är det ju inte så mkt saker man använder samtidigt? jag menar först är det ju typ babysitter och babygym och sen lagom till att man plockar fram gåstol plockar man väl ändå oftast bort de sakerna? en stol i köket tar ju inte mer eller mindre plats beroende på hur många sovrum vi har. en byrå till bebisens/barnets kläder behövs ju helt klart men att köpa en rymmlig sådan direkt och hitta en bra plats för känns ganska lätt för oss för vi har inte jätte mkt möbler eller grejer för den delen. Sen är det leksaker som jag var inne på tidigare så kommer en ny stor grej är det väl ändå dags att plocka bort den förra? så kan vi ha typ en stor lekkista eller liknande till barnets mindre leksaker? och en hylla med böcker mm.. hur mkt plats tar det egentligen? *undrar*

Att ha barnet i vardagsrummet är nog inte det bästa om man har gäster men då kan vi ju ha barnet i vårt rum den natten när det är så stort att det inte skulle sova hos oss jämt? Annars så kan ju vi ha tv i vårt sovrum oxå (vill vi ändå ha) och det är liksom tv vi gör på kvällarna när vi är hemma.. eller läser eller datan.. om jag pysslar med något som jag gillar sitter jag ju tyst och pillar annars..
    Fler tips och trix!! :)
  • artax
    Tankgirrrl skrev 2010-04-22 08:43:50 följande:
    Hos oss funkar det jättebra med en tvåa! vi har satsat på förvaring och samsovning enda gången som det är halvjobbigt är när dottern välter ut legobacken och vi har folk hemma haha vi har många hyllor där vi ställer saker vilket frigör golvyta och sen har vi satsat på gamla skänkar att vräka in saker i! vi har en skänk i vardagsrummet som vår stereo står på och i skåpet är alla videofilmer, lp- skivor Cd- skivor och böcker samt småplock och en tv- bänk som rymmer dvd- filmer dvd spelare video tv- spelet och tv såklart! satsa på förvaring på höjden till er vuxna och till barnet låga djupa möbler (kolla så de inte vippar när lådorna är utdragna och man hänger på den) och backar! nät- pop up korgar är också väldigt bra till gosedjur och sånt! Men vår tvåa är som sagt 69kvm men den är ganska stor och vi har aldrig känt oss trångbodda!
    Bra tips du ger! dt gillar jag!! bra förvaring och lite grejer är nog rätta melodin för att få det att funka alltså! :) Jag tänker mkt på det, får se till att ha mkt hyllor och grejer där barnet får ha sina saker "i fred".. ofta så finns det ju plats över i vardagsrummet för en hylla mm som kan fyllas med barnets saker. Sen får vi kanske se över typ tvbänken som du säger så den slukar mer, kanske ett soffbord som man kan förvara saker i mm. finns mkt bra grejer om man letar lite tror jag. tack för tipsen!
  • artax
    Zixi skrev 2010-04-22 11:07:56 följande:
    Det beror väl lite på hur stor lägenheten är, det är rätt stor skillnad på en tvåa på 43m2 och en på 75m2. Planlösningen kan oxå vara avgörande för om det funkar. Vi bor själva i en tvåa och väntar första barnet i sommar, tänkte att vi kan bo kvar här tills hon är 1-2 men sen vill vi bo större. (52m2 nu vill ha lite fler m2)
    Japps storleken är viktig (i detta avseendet ;) så det får bli en rymmligare 2:a isånna fall) Planlösningen är ju oxå super viktig! vår förra lägenhet var en 3:a på 83 kvadrat och den hade en stor klädkammare på typ 5-6kvadrat som lätt hade kunnat funka som rum det oxå, alla som var och tittade sa att de skulle göra om det till ett rum och vi hade planer på det oxå att göra det till kontor/datarum men så bestämde vi oss för att det inte kändes helt rätt att bo där så vi flyttade fr en jätte bra lägenhet.. dock lite dyr 4678:-månaden, fast ändå inte dyrt om man tänker på att el vatten och värme ingick.. ;) *sparsam* ;)
  • artax

Verkar på omröstningen som de flesta tycker att vi ska ta en trea.. tycker ni då att vi ska göra det direkt eller kanske hyra en 2:a och köpa en 3:a när barnet är 1 år eller så? 

Gärna mer feedback på om barn och självständighet efter att ha sovit i föräldrars rum till 3-4år! :)
Svar på tråden 2:a el 3:a?