• artax

2:a el 3:a?

Vi ska köpa en lägenhet och försöker bli gravida, tycker ni att det är nödvändigt med en 3:a eller funkar det lika bra med en 2:a för oss två+bebis? Vi studerar båda två därför funderar vi på en 2:a istället för vi kommer billigare undan då.

Tanken är att vi kommer bo i denna lägenheten tills barnet är 3-4år och vi vill helst slippa flytta.. barnet kommer få en egen vrå i vilket fall på något sätt.. draperi eller om det finns en klädkammare man kan göra om till ett litet mysigt krypin..
    Vad tycker ni? Motivera mer än gärna.. :)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 2:a el 3:a?
  • La Lola

En 2:a går precis lika bra.
    Barn har inget behov av ett eget rum förrän de är flera år gamla.

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Tecken

Hade jag varit i din sist så hade jag bott i en tvåa och lagt undan pengar för att kunna köpa något större så småningom. En bebis behöver inte ett eget rum.

• artax

Lite beroende på vilken stad och vilket område vi väljer så har vi råd att köpa en trea men för att spara in på månads kostnaden funderar vi på en 2:a.. 

Vi kan ju inte köpa en lägenhet för 400tusen direkt men vi kan köpa en fina bra lägenhet.. 
    Mer feedback! :D
  • Kazeer

3:a hade varit minimum för oss. Helst en 4:a.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Sennaboo

Alla är olika, så svårt att säga. Själv tyckte jag det var trångt att bo i en 2:a med sambon. Om ni tänkt bo kvar tills barnet är 3-4 år känns en 3:a mer naturligt. Man kan stänga dörren om sig, alla leksaker kan vara i barnets rum...

• TereseA

En 3a helt klart...När barnet är högst 1 år funkade det för oss att ha en tvåa..men sedan när dem blir äldre så behövs gadrober och plats för alla leksaker...Nu hade vi en liten tvåa..men var jätteskönt när vi skaffade en 3a..Man kunde röra sig lite mer och faktiskt skönt att sonen hade eget rum han kunde sova i...även om man nu inte sov där varje natt..Dessutom kunde vi vara lite själva och slappna av lite mer osv..

Akiim är mitt liv 071004
  • Eisa

En tvåa går jättebra, jag lovar er!

• Stinky

En trea är att föredra, helt klart! Vi skaffade oss en trea innan jag blev gravid, och det är jag tacksam för idag. Det är skönt att kunna ha sitt sovrum "ifred". Sonen sover bra i sitt rum (han flyttade in där när han var ca 7-8 månader, är dryga året nu), och jag och sambon sover bra i vårat. När sonen sov i vårat sovrum, kändes det som att ingen av oss fick någon ro för att sova bra. Klart han får sova hos emellanåt, men det är sällan han gör det.

• artax

Ganska olika åsikter alltså.. :) Vi hade en 3:a förut när det bara var vi 2 och då stod ju ett rum typ tomt, en gäst säng som användes extremt sällan.. känns på något sätt som att vi inte kommer vilja lägga liten i ett eget rum.. vi har 2 hundar oxå så då skulle vi och hundarna sova i vårt rum så får inte liten vara med utan stängs in i ett eget rum? men det är super svårt!

Så klart kan vi flytta senare men helst vill vi slippa det utan köpa något varaktigt med en gång. Tanken är att direkt jag är klar med plugget köper vi ett hus, antagligen köper vi en tomt mendan jag fortfarande pluggar och sen börjar i bygga när jag är klar så flyttar vi dit sen och då är det ju bra att leva så billigt som möjligt innan, undivka mkt studielån och andra lån..
Svar på tråden 2:a el 3:a?