Inlägg från: fubar |Visa alla inlägg
  • fubar

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Om du kunde NÅT om ekonomi och ekonomisk historia skulle du förstå varför den inte kan ha bäring på dagens ekonomi.

• fubar
    Det var väl en onödig kommentar.
    Om man på allvar påstår att den svenska exporten bara uppgår till fem procent av BNP har man visat sin kunskap.
  • fubar

Så Statistiska Central Byrån är en del av Timbros nyliberala konspiration?

"Alla ljuger" brukar vara den sista försvarslinjen i en debatt, dit har vi nått nu.
  • fubar

Bara genom att ställa frågan visar du din okunnighet.

Alla ljuger som sagt. men det kanske är så när man är SDare: att man måste bortse från verkligheten för att få den egna politiska agendan att gå ihop.
  • fubar
    Maxipaxi skrev 2010-05-17 13:23:35 följande:
    Bytesbalansen var +8,1% år 2006 och det är det som är det intressanta måttet.
    Återigen visar du din okunskap. 
    Bytesbalansen, dvs export jämfört med import, har inget med att göra hur exportberoende vårt land är. Vilket var det vi diskuterade.
  • fubar
    Maxipaxi skrev 2010-05-17 16:38:19 följande:
    Jag vet vad bytesbalans betyder. Ville du bevisa det för mig, att du visste? Alla vet att bytesbalansen är det viktigaste måttet. Det är alltså inte att man har en hög export som i sig är det viktiga, utan att man har en import som är lägre än exporten, oavsett hur låg denna är. Du försöker anklaga mig för okunnighet, men det klär dig inte.
    Vi diskuterade Sveriges exportberoende. Bytesbalansen mäter inte exportberoende och har inget med det att göra, oavsett om den är viktigare eller ej. Och visste du nåt om ekonomi skulle du förstå det.
  • fubar
    BigDaddy skrev 2010-05-17 16:40:21 följande:
    Fubar, jag har länge menat att det egentligen inte är den invandringspolitiska och, i min TS visade, främlingsfientligheten som är det egentliga problemområdet som Sd dras med. Det är snarare deras ekonomiska politik kopplad till den internationalisering som ekonomi har idag och som ställs mot Sd:s isoleringspolitiska ställningstaganden. Kan du utveckla något inom det här området och kanske problematisera lite kring de olika strikt ekonomiska ställningstaganden och överväganden som SD gör i sitt partipolitiska program? Jag skulle vara mycket tacksam över det! Det blir extra intressant då Maxi förhoppningsvis presenterar vad han tycker är fördelen och styrkan med Sd och deras ekonomiska politik och ställningstaganden. Så kan man jämföra lite mellan åsikterna.
    Är inte intressant att diskutera med en sån som maxi - han kan helt enkelt för lite om ekonomi och det han påstår ligger sällan i linje med det som SD tycker. Tyvärr är det svårt att uppfatta vad SD egentligen tycker, de olika programmen på deras hemsida motsäger ofta varandra i olika frågor.
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!