Inlägg från: I Blackrose I |Visa alla inlägg
  • I Blackrose I

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Maxipaxi skrev 2010-05-22 09:30:42 följande:
    Får du frispel då när du besöker svensk landsbygd? Nästan alla har ju flaggstång på tomten och flaggar när det är flaggdag.
    Nä, inte frispel direkt men jag kan undra varför flaggan är upphissad.

- Rasisthåla?

- Nationalister?

Vad?

Det jag försöker säga är att det är svenskar som har lärt invandrarna att svenskaflaggan används av rasister.
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • I Blackrose I
    Maxipaxi skrev 2010-05-22 09:35:10 följande:
    "Inte kan ett skvatt"? Var har du fått det från? Skulle svenskar känna sin historia än andra länders folk, menar du?Du skriver konstiga saker Roze.
    " Skulle svenskar känna sin historia mindre än andra länders folk, menar du? "

Om det är det du frågar efter så kan jag med 100% säkerhet säga JA, dom flesta svenskar bryr sig inte om sin historia. Har träffat på många svenskar under alla dessa år och endast några få har varit intresserade och kunnat en hel del. Håller du inte med Fine men det är vad jag har upplevt av svenskar...
  • I Blackrose I
    Snigelkotten skrev 2010-05-22 09:46:09 följande:
    Du är ju bara för mycket.
    Tack. {#lang_emotions_laughing}
  • I Blackrose I
    Snigelkotten skrev 2010-05-22 09:47:47 följande:
    Roze - Men det är ok för dig att hissa Irans flagga? Trots att Iran förknippas med otaliga brott mot mänskligheten?
    Jag har ALDRIG hissat den förbannade Islamiska republikens flagga. ALDRIG i mitt liv. Ta en titt i min bild-galleri så ser du vilken iransk flagga jag "dyrkar". Om du menar demonstrationerna iranier arrangerar så ta en titt på deras flagga nästa gång. Antingen har man tagit bort den förbannade "symbolen" mullorna satte dit i mitten av flaggan eller så använder man sig av flaggan jag har i min bild-galleri.
  • I Blackrose I
    Snigelkotten skrev 2010-05-22 09:48:07 följande:
    Det var ingen komplimang.
    I know men det du menade och det jag uppfattade FÅR LOV att vara olika. {#lang_emotions_wink}
  • I Blackrose I
    Maxipaxi skrev 2010-05-22 09:53:23 följande:
    Jag håller inte med alls. Att du har fått den uppfattning beror säkert på att de du umgås med inte är intresserade av historia, och att du extrapolerar dina erfarenheter på den övriga befolkningen.De jag umgås med är i regel intresserade av historia. Och kollar du in en bokhandel är ju var och varannan skrift en historisk skildring.
    Må så vara men nu gör du i så fall samma "fel" som jag gör. Det vill säga att du baserar din åsikt att svenskar visst är intresserade av historia på att dem du umgås med Är intresserade. Så hur kan du säga att jag har fel när du gör samma "fel" som jag?
  • I Blackrose I
    Snigelkotten skrev 2010-05-22 09:58:34 följande:
    Tycker svenskar oftast är otroligt bra på att rabbla svenska kungar, olika slag, monument, gamla slott, gamla sedvänjor osv. Och antalet program på tv som avhandlar svensk historia är ju digra.Förstår inte denna missuppfattning om att svenskar inte skulle kunna sin historia.
    Du menar Karl XII och hans historia. När jag fortfarande bodde kvar i Skåne så brukade svenskar skryta om att dom minsann kunde Sveriges historia och det intressanta var att nästan alla skröt om denna Karl...Förstod aldrig varför? {#lang_emotions_undecided}
  • I Blackrose I
    Maxipaxi skrev 2010-05-22 10:05:44 följande:
    Nej. Jag har aldrig påstått någonting i det avseendet. Jag säger att min omgivning i allmänhet är inresserad av historia och att det finns många böcker som handlar om historia i boklådorna, men om svenskar i stort är mer eller mindre intresserade av historia än andra folk har jag ingen aning om och vill därför inte uttala mig i saken.
    Visst, du har rätt att jag inte har frågat varenda svensk hur denne förhåller sig till den svenska historian men jag utgår också efter nationaldagen. Varför har inte svenskar velat ha en egen nationaldag? Varför nöja sig med midsommar-firandet som ju inte har något med självständigheten att göra?

Nu blev jag tveksamt men finns det en datum när den svenska staten blev till? Inte årtal utan dag/månad?
  • I Blackrose I
    Snigelkotten skrev 2010-05-22 10:12:34 följande:
    Nej, jag menar alla gamla kungar och deras fruar och barn i långa led tillbaka i tiden.
    Nu måste du prata om gamla generationen, det vill säga uteslutande folk över 55 uppåt för inte har jag då träffat på en svensk 30åring som kan rabbla upp det du påstår...
  • I Blackrose I
    Maxipaxi skrev 2010-05-22 10:17:01 följande:
    Karl XII är en myt som liksom har gått i mode genom åren. Ibland och bland vissa har han setts som en hjälte, ibland och bland andra som en misslyckad dåre.Frans G Bengtssons bok om Karl XII är f.ö. ett mästerverk.
    Jag har läst lite om dåren för att se vad denne är för något. Har fått det bekräftad för mig att det mest är rasister/nazister som ser denne som en slags helgon.

Tack för boktipset. * Är helt förälskad i ( änglar & demoner ) för närvarande * {#lang_emotions_smile}
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!