• Aannaa

    TjatterMAJorna 2005, del 21

    Födelsedagar!
    3 evari-Ludwig
    6 Edwina-Elvin, CoolJen-Leo
    7 Miiia-Victor
    8 Krodan - Angelina
    10 Alison-Albin, JennyL25-Samuel
    13 Dalkulla74-Martin, Mia A-Ida
    15 Morty - Mattis
    16 Dragonia-Thea
    17 Trollens mamma-Abbe
    18 vist-Felicia, Mella 05-Gabriella
    19 sky1208-Noah, hallonbåt-Matilda
    20 first timer-Kajsa
    24 SysterYsster-Emma
    25 fröken s-Isak
    26 Aannaa-Emilia
    28 smulan001-Emmy
    30 Salsan-Isabelle, zetika-Cassandra

  • Svar på tråden TjatterMAJorna 2005, del 21
  • Edwina

    God morgon!

    Vaknade med buller och bång strax innan kl 08. Erik höll på att riva hela lägenheten och letade ihjäl sig efter allt från sina kläder till rakhyvlar och jag vet inte vad. Väckte upp hela familjen.. jag som var så trött

    Det gick bra att jobba första veckan Inte så farligt som jag målade upp innan då jag hade en släng av söndagsångest. Visserligen är det fullt sjå med att lämna, jobba och hämta men jäklar vad jag är glad att jag jobbar deltid och inte jobbar så långa dagar! Det känns roligt och som en nystart med ny termin iallafall.

    Idag är vi ensamma, jag och grabsen. Erik är på svensexa så innan han kommer hem dröjer det nog lääääänge. Vet inte vad vi ska hitta på men jag är sugen på att bara vara hemma och skrota.

    Ang. trots så tror jag Elvins värsta faser är över. Eller så har jag lärt mig att hantera dem. De är iallafall inte på samma sätt som tidigare. Tjat och skrik och sånt är irriterande men jag har inga problem med att hantera det, iallafall inte nu Inga större vredesutbrott eller liknande, de som är, är relativt snabbt övergående. Men oj vad tufft det har varit i perioder innan. Det var en miljard resor värre med hans ambivalens runt två/tre år och allt klädtjafs fram till 4år. 

    Däremot så har Elvin kommit in i en fas där han ska berätta olika grejer och det är så långa invecklade haranger om olika båtar och hur de är byggda, att jag glömt vad det handlar om innan han är klar Sen alla grejer jag måste TITTA på som han gör eller berättar. Jag försöker visa intresse i mellanåt men också tala om att jag kan inte sitta och titta på honom 24/7. Kan bli lite för mycket. Det jobbiga med honom just nu är att han är så rädd för allt. Han vågar inte gå på toa själv en gång och om jag går ut ur rummet så följer han efter som en svans. Går jag på toa kommer han in, låser jag, låser han upp med nyckel utifrån och håller på... tröttsamt.

    Vilmer däremot har ju aldrig sagt halv sju en gång. Nu har han börjat att sätta emot lite, få vredesutbrott (eller grisskrik som jag kallar det) han öppnar munnen och skriker rakt ut bara tills ansiktet är knallrött (ser ju för kul ut ) men det är väl ett steg i utvecklingen det också. Bara det att jag minns att det var preicis så här Elvin började och han fyller ju snart 2år. Året mellan 2-3 var ju lätt jobbigast av allt, om jag säger så. Milt uttryckt.

    Ang. sömn så somnar Elvin också senare nu. Jag har märkt att han behöver bara typ 8-9, max 10 tim sömn nu mer, alltså precis som jag. Så....... ja, så nu får man välja egentid eller sömn typ Men å andra sidan är han lugn och sitter och pysslar om kvällarna när Vilmer sover så det är inte så jobbigt. Vilmer är aptrött om kvällarna nu när han börjat fsk igen. Han sover bara 1 tim där melllan kl 11:30-12:30 så han är trött och ledsen hela em, vill bara bli buren.... Han somnar i regel vid 19, skulle kunna somna kl 17 också tror jag. Väntar man dock till efter kl 20 kommer andra andningen och sen går nästa sömntåg kl 23 typ så det gäller att hänga med när det bjuds!

    vist: 47 grader Det lät lite väl varmt ja!

    Dalis: Hoppas ni får en härlig semester (om det är nu ni ska åka?)

    Himmel vad långt det blev!


    ♥ Elvin ♥ Vilmer ♥
  • vist

    Kikar in en svängom från Dalaland

    Vi har det bara bra, inget roligt väder, så vi håller oss mestadels inomhus. Felicia följde med kusin Tyra hem igår kväll och sov över där, så jag och Gabriel fick mysa lite själva. När dom åkte blev Gabriel så ledsen för att "Ejja" åkte så jag brände pizzan jag hade i ugnen

    Snart har jag och Gabriel stall-tjänst, sen kommer nog Felicia och kusin Tyra & då blir det full makaron igen

    Anders är hemma i Enköping och fixar och donar, bygger bastun etc. Sen nästa helg skall jag få egentid, sen skall vi ut och äta på lördagkvällen, känner att jag behöver egentid,

    Idag fyller min älskade farmor 88 år, imorgon fyller min pappa

    Nähä, nu skall vi visst leka med dockskåpet och möblera om där

    Trevlig lördag!

  • CoolJen

    här har det varit tyst ett tag....

    Jag har precis börjat må bättre igen- skönt! Riktigt bra mår jag inte(fortfarande småillamående hela dagarna) men inte lika trött, spyr inte och mår inte tokilla hela tiden.

    Magen har blivit stor fort...fattar inte att den kan bli så stor så fort...men mycket är ju uppsvälldhet oxå.
    Ju mer illa jag mår desto spändare är min mage...fast även om den inte är jättespänd så ser folk som inte vet om att jag är gravid(såg ungefär ut som i v.20 fast i v.12- om jag jämför förra med denna graviditet)
    Fast det är inget jag ser som negativt, bättre att det syns att man är gravid än att man bara ser större ut.

    Jag försöker att fortsätta träna som innan(5 dagar/vecka) för att inte gå upp så mkt i vikt och för att behålla styrka/kondition, det enda som greviditeten hindrar mig nu är att löpträna- får svinont i fogarna då.
    Jag hade svår foglossning hela förra graviditeten + 6 månader efter och det är inte nåt jag vill ha denna gången.

    Nästa vecka åker jag och sambon till Korfu. Vi tänkte som så att det är sista chansen att åka bara vi på ett bra tag...en romanstisk, lugn, kärlekssemester Det ska bli underbart! Hoppas på massor av god mat, sol, värme och bad.

    Leo är nu och har varit ett bra tag världen underbaraste kille, lugn, snäll, lätt att ha å göra med, inga bråk, inga utbrott...kanske bara lite tjafs nån gång men till 99% helt underbar. Det känns som om han bara blir lättare och lättare att ha å göra med.
    På helgerna får vi jämt sovmorgon...då kommer han först å frågar om det är morgon( ja det har ju varit ljust typ dygnet runt ett tag) sen går han å tittar på film, alternativt spelar...och vi får sova tills han vill ha frukost
    Han är även väldigt medgörlig och förstående men visst blir det tjat varje dag, om påklädning och tandborstning men det löser sig alltid fint ändå.
    Jag hoppas 6års trotsen väntar länge med att komma!

    Det känns som om jag är väldigt bortskämd just nu med en lätt 5 åring som jag dessutom bara har varannan vecka...annorlunda blir det nästa år
    usch...ser inte fram emot för lite sömn och att sitta fast med tuttarna hela tiden men bebis är ju även mysigt!

  • JennyL29

    skönt att höra att det inte bara är vi som har det tufftmed 5åringen just nu. *suck*

    Han är som Edwinas Elvin faktiskt. På pricken. Han är jätterädd för mörkret för det är monster där säger han, räddför att vara själv i ett rum och vill vara runt fötterna på en heeela tiden och leka där.

    frösöker leka med honom och komma med förslag men allt är tråkigt, titta på tv kan han göra och vara ute hela dagarna om han såv ill, kan int ta med honom till Oca för han bara härjar där inne. J a ja ochså måste man tjata för minsta lilla grej men nu har jag med gettupp med det, ska tjatamindre och sägatill en gång bara.

    Han har kommit in en odräglig fas nu dessutom att spotta är ju roligt har han kommit på. Både ine och ute, och svära gärna jävlar och sedan ser han hur vi reagarer, men där så vsiar jag inget då har han oftast slutat.
    Han ska ha sista ordet med i alla diskussioner. Han kan diskutera sin fördel om en sak till tusen så man blir matt i öronen, snacka kan han med. förösker lyssna men orkar inte hela vägen

  • Aannaa

    Hej allihopa!
    Det var längesen jag skrev nu Läsar alltid, men skriver sällan, sorry!

    Här är väl allt som vanligt. Dagarna flyter på med jobb, dagis, aktiviteter, hemmaspa-bygge mm
    Har mkt i huvudet nu. Planerar bästa kompisens möhippa, så kul men mkt planering.

    Emilia är en lugn snäll 5-åring, med lite tendenser till "pre-teenager", hehe lite kaxig kan hon vara mot oss. Men hon är så mysig att vara med. Social och framåt, pratar med alla föräldrar som hämtar på dagis har man hört Sällan tyst... munnen går i ett, men det är helt ok.
    Hon har växt enormt i sommar, på längden... nästa en hel stl. Nyss var hon mellan 98 och 104 och idag köpte jag en jacka i stl 110

    Nora är en VILD, galen och lite trotsig 2-åring. Sin systers motsats.... även när E var i samma ålder. Trivs perfa på dagis och är avdelningens pajas säger dom
    Hon pratar massor, både 2 -och 3 ordsmeningar nu. En riktig mammagris är hon också och vill ofta sitta o mysa i mammans knä

    Vi har verkligen fått trötta barn. Båda sover galet mkt. Emilia sover i regel 20.00-07.00 varje natt och Nora sover mellan 18.30-07.30 ca (när inte vi väcker henne kl 07.00 på vardagar). Dessutom sover hon 2-3 tim på dagtid också då vi är hemma, på dagis kanske en timme max. Lyx på hög nivå

    Hemma fortsätter hemmaspa-bygget, det blir sååå fint! Snart är det klart på insidan och vi kan börja basta, träna och njuta. Sedan väntar bygge av trädäck och spapool.

    För mig fortsätter denna eviga kampen mot de hemska extrakilona. Nu har jag satt igåg på riktigt, en gång för alla! Ska INTE sabba detta nu, har allt för mkt att se fram emot för att inte kämpa vidare. Bröllop i november (min bästis) och Thailandsresan i december. 10 kg bye bye säger jag bara. Hittils har jag tappat 4 kg mha LCHF mat. En livsstil som verkligen fungerar för mig

    Nä nu blir det sängen! Har ändrat mina arbetstider så jag börjar 07.30 nu, gääääääsp! Kram!



    Förresten, GRATTIS first timer till familjens lillebror Vad ska han heta? Gick förlossningen bra? Berätta!

  • Aannaa

    .... och nu läste jag på FB att Dragonias bebis kommit!!!
    GRATTIS till er lillebror också!

    Inom loppet av en vecka har det alltså kommit tre pojkar till världen då, vars mammisar jag känner Ingen av dem har ett namn än dock, vad jag vet.... och jag som är så nyfiken

  • vist

    Godmorgon!

    Vi har varit hemma från Dalaland några dagar, men jag har inte haft ork att varken läsa eller skriva här.

    Grattis både ft & Dragonia till era söner

    Vet inte vad som hänt, men med jämna mellanrum blir Gabriel ett sjölejon och går bergsäkrargång & trotsar till tusen, igår storgrät jag, helt frustrerad för ingen av barnen lyssnade på mig. Behöver verkligen egentid så att jag kan bli en bra mamma igen! Igår startade Gabriel matkrig vid middagen, så när Anders klev in genom dörren så låg det spagetti över hela golvet och bordet, å så fort Anders kom hem så blev Felicia en ängel!
    Känns i alla fall som en liten tröst att jag inte är ensam om att ha trotsiga barn.

    Vi var och hälsade på dagis igår, det kommer bli jättebra med nya avdelningar åt barnen, Felicia försvann in till sin nya avdelning så fort vi satte foten på dagis

    Gabriel var på 3 årskontroll igår och det blev som jag misstänkte, remiss till logoped för talet, tyckte BVC tanten var ganska nedlåtande så jag blev lite deppig när vi kommit därifrån. Sen skall vi även göra ett hörseltest, hon påpekade under besöket: - Han hör inte mig, Gabriel, nä, han hör inte
    Han har dragit iväg på längden (det påpekade även dagispersonalen) och han är nu 98 cm lång, men har då oxå tappat i vikt, väger 13,7kg (vägde 14kg i maj). Det fick jag ju naturligtvis oxå minsann höra av BVC-jävla-tanten.

    Det har gått lite upp och ner med blöjavväjningen, på Gran Canaria gick det superb, förra veckan mindre bra.

    CoolJen: Skönt att du börjar må lite bättre! Hoppas att ni får en skön vecka nere på Korfu

    Trevlig fredag!

  • CoolJen

    Grattis First timer och Dragonia!

    Tack Vist Ni verkar haft det bra på eran semester...jag hoppas på varmt och skönt(kanske dock inte 47 grader)
    Hur var pengarna/maten där? Alltså var det dyrt? och var det värt det?

    Jag och Malte var på Teneriffa när Leo var 6 månader...då tyckte jag det var dyrt där, det kostade som här men kvalitén på maten var absolut inte värd det.
    Nä tacka vet jag Grekland

    Imorgon börjar Leo fotbollsskola(aik) ska bli kul. Det börjar med en cup som  spelas i hagaparken och sen är det träning 1 gång/ vecka.
    Det visade sig att hans 2 bästisar från dagis oxå ska börja men de hamnade i en annan grupp, så jag bytte Leo till den gruppen oxå.
    Hoppas han ska trivas och tycka det är kul!

Svar på tråden TjatterMAJorna 2005, del 21