Mylla skrev 2010-04-21 19:01:15 följande:
Hej Ilsa. Jag tror din dotter gör sådär för att hon är i trotsåldern. Det är sunt och naturligt att trotsa då, en del av utvecklingen som ska passeras. Din uppgift är att behålla lugnet och meddela hur man beter sig varje gång. (man sitter på stolen när man äter, i det här fallet) Jag tycker man kan se den typen av trotsande som en fråga. När du svarat tillräckligt bra kommer barnet att bli nöjt. Att gå bort om du blir för arg tycker jag är bra. Mycket bättre än att få ett utbrott. Lugna dig och sen kan du komma åter med mer konstruktiva saker än att bli väldigt arg. Man brukar ha lättare att inte bli arg om man har annat att ta till, som funkar. Apropå senare inlägg: Jag tycker inte alls att man måste vara så konsekvent att barn aldrig får vara på bordet. Mina begriper mycket väl skillnaden mellan ett vingligt bord och ett stadigt, mellan ett dukat och ett odukat, mellan andras bord och våra. Vissa kan det gå att sitta på, andra inte. Inget problem med detta. däremot tror jag man ska vara försiktig med att låta sig ge efter för gnäll, tjat och skrik. Det finns en fälla i det.
Tack för ett klokt inlägg. Jag håller ju med, och är ju egentligen också enig med många ovanstående som säger att hon "testar" etc. Men jag tror att det ofta ligger mer och andra saker bakom än bara test och trots. Fast ibland kanske det också är allt det är. Vi har ännu inte nått stadiet av panikslagen desperation här hemma, utan än så länge ser jag det mest som ett intressant fenomen - när jag väl får distans vill säga; när jag är mitt upp i tappar jag det tyvärr ganska ofta