• Ilsa

Varför sätter hon sig på bordet?

Kazeer skrev 2010-04-21 13:06:33 följande:
    Men det kanske är för att kolla om du ALLTID blir arg ... eller om det faktiskt är okej att ibland få ligga/sitta på bordet.
    Ja, och det är det ju ibland också.
  • Ilsa
    Joelbitar skrev 2010-04-21 13:06:56 följande:
    Som sagt. Det var inte avsett som ett straff. Jag är höggravid och har extremt låg självkontroll just nu, så det har hänt att jag skrikit åt henne när jag blir arg. Det var det jag ville undvika genom att gå därifrån.
  • Ilsa
    saxon skrev 2010-04-21 13:10:32 följande:
    Ok, jag förstår. Jag tycker att du ska sätta gränsen att det inte är ok att klättra upp på bordet. När hon gör det så säger du ifrån på en gång. Inte arg eller så, utan bara bestämt att det är så. Lyft ner henne om hon inte själv kliver ner. Låt henne bli ledsen om hon blir det, du kan då säga typ "jag förstår att du jättegärna vill upp på bordet, men du får inte vara där". Hon försöker säkert några gånger till, men gör på samma sätt varje gång, snart så fattar hon. Som du gör nu så är du lite luddig tycker jag. Ibland ignorerar du det bara tills det går överstyr och då blir du plötsligt jättesur och går därifrån. Hon har inte fattat gränsen riktigt, ibland är det ok och ibland inte.
    Men tror du inte att det räcker med att ingen annan sitter eller ligger på bordet för att hon ska förstå att "man inte gör så"? Om hon gör det för att testa mina gränser så vet hon ju redan att hon gör något som hon inte får?
  • Ilsa
    saxon skrev 2010-04-21 13:13:44 följande:
    Vem som helst blir sur vid sådana tillfällen. Det är bättre att sätta stopp från början innan man har blivit irriterad och innan det hunnit gå för långt så att man tappar humöret.
    Det är iof väldigt sant. Hade jag sagt ifrån rejält från början hade jag sluppit tappa humöret. 
  • Ilsa
    saxon skrev 2010-04-21 13:13:44 följande:
    Vem som helst blir sur vid sådana tillfällen. Det är bättre att sätta stopp från början innan man har blivit irriterad och innan det hunnit gå för långt så att man tappar humöret.
    Oftast räcker det med att vi säger till en gång för att hon ska lägga ner. Det här med att testa/provocera/utmana är relativt nytt - uppenbarligen
  • Ilsa
    saxon skrev 2010-04-21 13:23:32 följande:
    Nja, ni är vuxna och hon är barn, kanske får barn men inte vuxna vara på bordet, det är det hon måste testa. Klart att hon lär sig med tiden även om du inte säger ifrån, men jag tror att det blir en lång och jobbig process i så fall.  Och hon har ju fått vara på bordet ibland. Och du har till och med svårt för att hålla dig för skratt ibland när hon är där (om jag uppfattade dig rätt). Du ger henne väldigt många olika signaler angående vad som gäller. Jag tror att ni alla vinner på att vara mer tydliga.
    Kazeer skrev 2010-04-21 13:22:45 följande:
    Hon testar om gränsen är tydlig, om du är konsekvent. Hon måste ju få kläm på om det aldrig är okej att sitta på bordet eller om man får lov att göra det på torsdagar klockan fyra eller om man har röda byxor på sig eller...
    Fast ibland är det ju okej att äta glass men inte före middagen, och för vissa är det bara okej att äta godis på lördagar, och ibland får man titta på tv - ibland inte, när man har gummistövlar får man hoppa i vattenpölar- men annars inte, vissa hundar får man klappa - andra inte osv, osv. Livet är ju fullt av undantag.
  • Ilsa
    saxon skrev 2010-04-21 13:36:01 följande:
    Ja, men så länge man förklarar hur reglerna ser ut som så är det okej. Det är ju så de lär sig vad som gäller. Äta glass före maten = inte okej Äta glass efter maten = okej Äta godis på lördagar = okej Äte godis på tisdagar = inte okej Det som inte är bra är ju om man har de här reglerna, men hela tiden frångår dem. Dvs om barnet tjatar om godis på en tisdag, då ska det konsekvent vara "nej, bara på lördagar". Om man nu har valt att ha den regeln att det bara är godis på lördagar förstås. Det är så det funkar bäst och blir minst tjat. Klara, tydliga, uttalade regler och att konsekvent hålla sig till dem utan undantag.
    Fast min dotter förstår inte alls när det är lördag och när det är tisdag. Och när hon inte vill göra något säger hon "vi gör det imorgon" (- precis som jag iof ) Nu har vi förvisso inte lördagsgodis än. Men många i hennes ålder verkar ändå ha börjat med det. Är hon inte för liten för så konsekventa regler? Förstår hon verkligen det?
  • Ilsa
    Kinya skrev 2010-04-21 13:35:54 följande:
    TS, så du menar att ibland är det ok att hon sitter på bordet?
    Japp. Eller rättare sagt; ibland säger jag inget utan ignorerar det.
  • Ilsa
    Kinya skrev 2010-04-21 13:44:42 följande:
    Och de gångerna menar du att det är helt ok att hon sätter sig på bordet? Då förstår jag precis varför hon sätter sig på bordet...
    Men om hon gör det för att testa HUR arg jag blir så stämmer det ju inte?
  • Ilsa
    Kinya skrev 2010-04-21 13:56:27 följande:
    Det som jag vet stämmer är att om du är konsekvent med att det är totalt förbjudet att sitta på bordet varje gång (alltid, alltid, alltid!) så kommer hon till sist sluta sätta sig där.
    Det är säkert sant.
  • Ilsa
    lia76 skrev 2010-04-21 14:08:15 följande:
    Det är väldigt sant. Det är som att uppfostra en hund, likheterna är slående. Man lär en hund att INTE hoppas upp i soffan (exempelvis). Säger man nej hela tiden så lär den sej det till slut. Skulle man sen tillåta det en gång "Ja OK då, du får ligga i soffan DEN HÄR gången". Då är det kört! Då är amn tillbaka på 0 igen och får börja om och tillrätta visa att det inte är OK. Det är i stort sett likadant för ett barn. Man sätter en gräns att det här får du inte göra. Sen tillåter man det en enstaka gång, ja då är man tillbaka på ruta 1 igen. Då kan de börja fundera: "Ja men jag fick ju göra det i går gånge, varför får jag det helt plötsligt inte nu?" Man ska vara konsekvent. Vill man inte att barnet ska vara på bordet så ska det ALDRIG få vara på ordet heller, oavsett. Kanske man säger att ja men OK du får väl sitta där den här gången då för jag ORKAR inte bråka med dej nu, då får man skylla sej själv. Jag har slutat säga åt min dotter nu när hon är på bordet och leker med lampan, jag tar bara ner henne från bordet och säger att hon inte får vara där, men inte argt. Ibland accepterar hon det och ibland blir hon arg. Blir hon väldigt väldigt arg på mej så får hon gå ut från rummet till hon lugnat ner sej.
    Ack så sant! Och om jag hade varit intresserad av dressera mitt barn så hade jag nog applicerat det mesta av de metoder på henne som jag gjort på min hund.
  • Ilsa
    Kinya skrev 2010-04-21 14:20:15 följande:
    TS: helt rätt! Varför lära henne att det mamma säger gäller? Då är det bättre att hon lär sig att mamma menar inte vad hon säger och att man med fördel kan göra precis som man vill... *ironi*
    Fast jag tycker nog det är en sak att vara konsekvent och en annan att vara auktoritär. 
  • Ilsa
    Mylla skrev 2010-04-21 19:01:15 följande:
    Hej Ilsa. Jag tror din dotter gör sådär för att hon är i trotsåldern. Det är sunt och naturligt att trotsa då, en del av utvecklingen som ska passeras. Din uppgift är att behålla lugnet och meddela hur man beter sig varje gång. (man sitter på stolen när man äter, i det här fallet) Jag tycker man kan se den typen av trotsande som en fråga. När du svarat tillräckligt bra kommer barnet att bli nöjt. Att gå bort om du blir för arg tycker jag är bra. Mycket bättre än att få ett utbrott. Lugna dig och sen kan du komma åter med mer konstruktiva saker än att bli väldigt arg. Man brukar ha lättare att inte bli arg om man har annat att ta till, som funkar. Apropå senare inlägg: Jag tycker inte alls att man måste vara så konsekvent att barn aldrig får vara på bordet. Mina begriper mycket väl skillnaden mellan ett vingligt bord och ett stadigt, mellan ett dukat och ett odukat, mellan andras bord och våra. Vissa kan det gå att sitta på, andra inte. Inget problem med detta. däremot tror jag man ska vara försiktig med att låta sig ge efter för gnäll, tjat och skrik. Det finns en fälla i det.
    Tack för ett klokt inlägg. Jag håller ju med, och är ju egentligen också enig med många ovanstående som säger att hon "testar" etc. Men jag tror att det ofta ligger mer och andra saker bakom än bara test och trots. Fast ibland kanske det också är allt det är. Vi har ännu inte nått stadiet av panikslagen desperation här hemma, utan än så länge ser jag det mest som ett intressant fenomen - när jag väl får distans vill säga; när jag är mitt upp i tappar jag det tyvärr ganska ofta
Svar på tråden Varför sätter hon sig på bordet?