• Soffiloffan

Till er som skriver pga av...

Jag har sett det allt för många gånger nu, och nu kan jag inte låta bli längre...

Ni som skriver "pga av", vet ni inte vad pga betyder?
    Då kan jag upplysa om att det betyder på grund av, så det där extra "av" som ni lägger till behövs inte.

Så nu var det sagt. Tack för mig

• Svar på tråden Till er som skriver pga av...
  • Denebola

Man kan ju även skita ner något så att det blir skitigt :P

• sasssyy
    Denebola skrev 2010-04-22 12:21:26 följande:
    Det betyder så tror jag. Används för att påpeka ett fel, antingen som nu då det var medvetet, eller när man citerar någon. När man citerar ska man ju citera exakt, men om det är något stavfel eller liknande kan man påpeka att man vet om det genom att skriva (sic!). Så att de som läser inte tror att det är man själv som har slarvat när man har citerat.
     du har rätt där och du har helt rätt.. mellanslag före och efter parentes, vanligtvis använder man heller inte skiljetecken INOM parenteser utom i särskilda fall (sic!) är ett sådant
  • Fru U

vad står bokstäverna för i (sic!)? Är det latin?

Svaren bor i hjärtat
  • Denebola
    Fru U skrev 2010-04-22 12:28:53 följande:
    vad står bokstäverna för i (sic!)? Är det latin?
    så, sa jag ju
  • Denebola
    sasssyy skrev 2010-04-22 12:24:28 följande:
     du har rätt där och du har helt rätt.. mellanslag före och efter parentes, vanligtvis använder man heller inte skiljetecken INOM parenteser utom i särskilda fall (sic!) är ett sådant
    Okej!
  • sasssyy
    Denebola skrev 2010-04-22 12:23:52 följande:
    Man kan ju även skita ner något så att det blir skitigt :P
    sant.. men om vi då ska hålla sk kallad (sic!) "hög klass" på skriftspråket så föredrar ju jag att man skriver att man "smutsat ner" något.
  • Meddelande borttaget
  • sasssyy

ursäkta mina dubbelpostingar.. men vårat nät går ner emellanåt och då sänds all info igen..

Svar på tråden Till er som skriver pga av...