• Soffiloffan

Till er som skriver pga av...

Jag har sett det allt för många gånger nu, och nu kan jag inte låta bli längre...

Ni som skriver "pga av", vet ni inte vad pga betyder?
    Då kan jag upplysa om att det betyder på grund av, så det där extra "av" som ni lägger till behövs inte.

Så nu var det sagt. Tack för mig

• Svar på tråden Till er som skriver pga av...
  • sasssyy

det heter DATOR inte DATA.. vet att diskussionen varit uppe förr här på FL men just det felet stör mig så fruktansvärt, det var visserligen någon som lyckades luska fram någon slags lösning till varför det skulle vara okej att säga data om själva apparaten, men det ger mig rysningar och där blir jag riktigt jobbig att ha att göra med *S* (som om jag inte är det annars också då)

• Amlin
    sasssyy skrev 2010-04-23 08:36:47 följande:
    det heter DATOR inte DATA.. vet att diskussionen varit uppe förr här på FL men just det felet stör mig så fruktansvärt, det var visserligen någon som lyckades luska fram någon slags lösning till varför det skulle vara okej att säga data om själva apparaten, men det ger mig rysningar och där blir jag riktigt jobbig att ha att göra med *S* (som om jag inte är det annars också då)
    Men det är också i aldra högsta grad dialektalt, även om det låter illa ändå.
  • mindless
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-04-23 08:31:39 följande:
    det heter CD inte cd-skiva
    Du får givetvis säga vad du vill, men cd-skiva är ett vedertaget ord: det används av många, har en tydlig funktion samt står upptaget i ordböckerna. Och som sagt, det är inte samma sak som att skriva pga av.
  • sasssyy
    Amlin skrev 2010-04-23 08:37:59 följande:
    Men det är också i aldra högsta grad dialektalt, även om det låter illa ändå.
    ÄR det verkligen det?

Jag har bott i Göteborg, Stockholm, SKövde och Sandviken (för att nämna några ställen med lite avstånd emellan), har kompisar i Småland, Skåne och NOrrland och det finns folk på alla dessa ställen som säger DATA istället för DATOR, så isf fall (sic!) så är det någon slags allmän dialekt
  • Ulf Harrys Farsa
    sasssyy skrev 2010-04-23 08:36:47 följande:
    det heter DATOR inte DATA..
    jo, fast värre är folk som kallar själva lådan för Hårddisken.... snark
  • Denebola

Men om man säger datamaskin då? Det borde väl vara okej?

• mammatillFelix
    Weird One skrev 2010-04-23 03:11:34 följande:
    Även en språkpolis kan göra fel alltså?Härligt =)Det som stör mig mest är felanvändandet av "han" och "honom"Ex.Jag behövde prata med han, så jag ringde upp han.Är det så få människor som vet hur man använder "han" och "honom"?Skrämmande...
    Har inte läst hela tråden men det här håller jag med om...

Lite roligt är att ytters få använder "hon" och "henne" lika felaktigt... Undrar varför..?
  • mindless
    mammatillFelix skrev 2010-04-23 09:07:13 följande:
    Har inte läst hela tråden men det här håller jag med om... Lite roligt är att ytters få använder "hon" och "henne" lika felaktigt... Undrar varför..?
    När vi hade fyra kasus (och alltså skilde mellan två typer av objekt) hette det han i ackusativ och honom i dativ. Det är denna ackusativform som lever kvar, och att den gör det beror säkert på att den sammanfaller med grundformen.

Det gör den dock inte för hon; där var ackusativformen hana. Och den formen lever faktiskt också kvar i visst talspråk: Jag såg'na på stan.
  • Amira

Helt sjukt att man inte förstår att man inte skriver p.g.a. av (på grund av av). Herregud!

Det är ju typ som att skriva;

bl.a. annat (bland annat annat) d.v.s. säga (det vill säga säga) e.o. ordinare (extra ordinarie ordinarie) f.d. detta (före detta detta) Det här lärde man ju sig på svensklektionerna i högstadiet. {#lang_emotions_surprised}

Du som trodde att vi skojade med dig - om du nu inte skojar med oss (?), så tycker jag att du borde läsa på följande sida: 'lista över förkortningar'.
Svar på tråden Till er som skriver pga av...