• maama

guldstjänor till "duktiga" barn på barnens nya Fsk. Månste jag acceptera detta? Vad säger andra medvetna pedagger, föräldrar, mm?

vi har flyttat och barnen därmed bytt förskola. Vår förra uppmuntrade barns olikheter, tillvaratog leklust och nyfikenhet, jobbade mkt medvetet kring lpfö98, värdegrunden mm.
    Nu har vi ny fsk och jag är besviken på många sätt men har från början försökt vara positiv inställd men nu kan jag inte det längre...
    Barnen har inga planerade aktiviteter, men mkt regler att förhålla sig till med vad man inte får. Igår fick jag av en slump se att man pedagoger ger klistrar upp guldstjärnor till "rediga" barn t ex om man dukar fint, städar fint osv. mina barn har ännu inte förtsjänat någon guldstjärna till min 4,5- årings besvikelse.
    Jag tycker inte om att man bedömer barnen efter prestation.
    vad tycker ni? På förskolan tycker de att jag "går på" när jag undrar. De är nöjda med att de uppmärksammar barnens positiva beteenden på detta sätt och har inga planer på att ta bort systemet...

• Svar på tråden guldstjänor till "duktiga" barn på barnens nya Fsk. Månste jag acceptera detta? Vad säger andra medvetna pedagger, föräldrar, mm?
  • Queenie70

Usch...Om man ska ha ett sånt system måste man ockspå möjliggöra för ALLA barn att få en stjärna. Sysslor och belöning efter förmåga. Nån kanske är duktigt på att plocka undan, en annan kanske är "duktig" på att vara rolig, snäll, eller att rita en teckning. Fast egentligen känner jag bara nej...barnen ska inte bedömas när de är så små.

• Jag Ser Krabbjuice I Ditt Skägg
    Queenie70 skrev 2010-04-21 23:06:58 följande:
    Usch...Om man ska ha ett sånt system måste man ockspå möjliggöra för ALLA barn att få en stjärna. Sysslor och belöning efter förmåga. Nån kanske är duktigt på att plocka undan, en annan kanske är "duktig" på att vara rolig, snäll, eller att rita en teckning. Fast egentligen känner jag bara nej...barnen ska inte bedömas när de är så små.
    Håller nog med drottningen.
    Fan, låt förskola vara förskola. Där kan de väl få vara små, barnen..
    Skit skall skit ha!.
  • Lillsnufflan

Håller med det som sagt hittills. Jag skulle inte acceptera systemet.

• Anemia

Men jättebra, uppfostra en ny generation att vara "duktiga" och stressa dom! Det är barn! Alla barn är duktiga- på olika sätt och på sitt eget sätt.

Tråkit att fks tycker att du "går på". Tycker det låter lite som att de har sett på "supernanny"- tyvärr.

Finns det flera fsk i närheten som du kan besöka och jämföra? Min dotter är snart 20 månader, jag skulle inte vilja ha henne på en fsk med det där systemet.

• MalinEddie
    Queenie70 skrev 2010-04-21 23:06:58 följande:
    Kan bara hålla med. Jag hade velat ha min dotter på en sådan förskola.
  • MalinEddie

Jag hade inte velat ha min dotter på en sådan förskola menade jag. Skrev fel.

• Rockan

Jag tror faktiskt inte det är tillåtet för FSK att använda belöningssystem på det sättet...ska se om jag kan hitta mer om det.

• Rockan

Jag hade tyvärr fel. Det är bara vissa typer av bestraffningssytem som inte är tillåtna.

• Neta80

Det låter ju helt sjukt! Vem bestämmer vad som är "duktigt" eller "fint" nog? Jag skulle byta direkt. Jag jobbar som förskolelärare och man ska uppmuntra ALLA barn för ALLA barn gör bra saker under dagen.

• MiaP

Det är ju som att ha betygssystem redan i småbarnsåren! Kan du inte prata med andra föräldrar och höra vad de tycker? Det kan ju vara fler som inte gillar det här systemet. I så fall kan du alltid kontakta rektorn. Låter inte alls sunt tycker jag.

Svar på tråden guldstjänor till "duktiga" barn på barnens nya Fsk. Månste jag acceptera detta? Vad säger andra medvetna pedagger, föräldrar, mm?