• maama

guldstjänor till "duktiga" barn på barnens nya Fsk. Månste jag acceptera detta? Vad säger andra medvetna pedagger, föräldrar, mm?

vi har flyttat och barnen därmed bytt förskola. Vår förra uppmuntrade barns olikheter, tillvaratog leklust och nyfikenhet, jobbade mkt medvetet kring lpfö98, värdegrunden mm.
    Nu har vi ny fsk och jag är besviken på många sätt men har från början försökt vara positiv inställd men nu kan jag inte det längre...
    Barnen har inga planerade aktiviteter, men mkt regler att förhålla sig till med vad man inte får. Igår fick jag av en slump se att man pedagoger ger klistrar upp guldstjärnor till "rediga" barn t ex om man dukar fint, städar fint osv. mina barn har ännu inte förtsjänat någon guldstjärna till min 4,5- årings besvikelse.
    Jag tycker inte om att man bedömer barnen efter prestation.
    vad tycker ni? På förskolan tycker de att jag "går på" när jag undrar. De är nöjda med att de uppmärksammar barnens positiva beteenden på detta sätt och har inga planer på att ta bort systemet...

• Svar på tråden guldstjänor till "duktiga" barn på barnens nya Fsk. Månste jag acceptera detta? Vad säger andra medvetna pedagger, föräldrar, mm?
  • Fjuppan
    Sandris82 skrev 2010-04-22 20:38:13 följande:
    Jag ser det inte som att de blir betygsatta, snarare att de får nåt att bli stolt över. -Titta jag lyckades få en guldstjärna! Det är ju pedagogerna som vet vad ju ditt barn är duktig på (vad som helst) o så får man en stjärna. Har barnet dålig självkänsla eller är "låg" kan det ju bli en positiv "pepp" om det används rätt...
    Fast...för vems skulls ska barnen vara "duktiga"? Den enda vinningen med detta är ju att barnen letar efter saker att vara "duktiga" på istället för att sträva efter sin egen självständighet och utvecklas i den. Jag tror inte att barn utvecklas genom att vara "duktiga" i den bemärkelse att de belönas med en guldstjärna. 
  • Maria222

Usch vad hemskt.
    Stå på dig, detta system är inte bra för barnen.
    Förskolan verkar ha lata pedagoger som inte orkar se till barnens bästa utan bara tänka på att de själva ska få det så enkelt som möjligt.

Mamma till Kevin född 0706. BF med lillebror Lukas 2010-08-14
  • Mulle78

Fy vad hemskt det låter med sådan pedagogik om man nu ens kan kalla det pedagogik. På min sons förskola uppmuntras det att visa känslor exempelvis. Där säger personalen att ett barn som visar känslor och ibland uppför sig "illa" visar att barnet känner sig trygg på förskolan och det är väl jätteviktigt.

Har dessutom hört att det inte är bra att säga att barnen är duktiga. Så klart man ska berömma dem och det mycket men att använda sig av ordet duktig hela tiden kan få barnet att känna att allt mäts i prestation. Säger ingen att jag är duktig så måste jag vara dålig, alltså att det bara finns två lägen. 
    Jag lider med dig TS måste vara jobbigt att lämna barnen där och jag hoppas du får gehör och att du får andra föräldrar med dig för det är en jobbig kamp att föra själv.
    Tror säkert (som jag såg någon skriva) att det är svårt att få förskolan att ändra sig men även om det slutar med att ni flyttar därifrån tycker jag det är viktigt att du för fram din åsikt för det kan hjälpa för andra i framtiden. Kanske du kan kontakta kommunen också och framföra dina klagomål.
    Stå på dig och lycka till!
    Lev väl ~ Skratta ofta ~ Älska mycket
  • Plutteli

Fy vilket dåligt system de har!

På vår dotters förskola är de jätteduktiga, barnen ses som den lilla person de är och inget annat. De får bli arga, hitta på bus osv. för det är så det är att vara barn! Men självklart lär de ändå barnen rätt och fel osv. men för det behövs inget guldstjärnesystem. De är också noga med att barnen inte skall bedömas för kläder eller hur "duktiga" de är. De får berömm för allt de gör! Min tjej är inte två år än och hon kan tex. få beröm för att hon kan klättra och sätta sig på en liten barnstol m.m. Hade de haft guldsystem för att barnen dukar tex. hade vår tjej aldrig fått en stjärna eftersom hon helt enkelt är för liten för att kunna göra en sådan uppgift!

Och skamvrå är ju så dåligt att det finns inte! Det enda ett barn på skamvrå lär sig är hur "dåligt" det barnet är!

Nä fy! Byt förskola om det går men inte utan att först göra ett jävla liv kring dessa metoder!

• hönamor

Har bara öggat lite snabbt o hinner bara svara snabbt.
    Guldstjärnor i all ära, men som nån nämnt så bör man få en för att man har dukat o inte för 'HUR man dukade. Men helst skulle jag vilja verka för att systemet tas bort, det filar sakta ner självkänslan hos de som "inte är duktiga" o kan oxå få konsekvenser för dom som är "duktiga". O d e inte förenligt med nån värdegrund eller förskoleläroplan.

Detta hade inte varit ok om d gällde mina barns förskola!

• Kya
    Vila skrev 2010-04-22 22:01:50 följande:
    OM man ska ha guldstjärnesystem så ska ALLA barn få guldstjärnor varje dag och lika många. Man kan faktiskt alltid hitta något att berömma barnen för och jag tyckr absolut inte att man ska få en stjärna för att man gjorde något duktigt och som fröken tycker är rätt, utan att man är så glad, eller så nyfiken eller så bra på att visa känslor (någon som t.ex. blev jättearg) eller för att man vågade gråta. Alltså för den barnet är inte för något den gör. Vi ska visa barn att de är värdefulla och älskade och vi ska stärka barns självkänsla varje dag. Men spontant säger jag - slopa guldstjärnorna, det är för lätta att hamna i duktighetsfällan
    jättebra inlägg!
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • mandelblomma

guldstjärnor kan vara helt ok tycker jag om man anväder det rätt.
    Finns en benämning på "metoden" som heter något särskilt - copingmetoden- som både BUP och flera skolor och föräldrarutbildningar lär ut.
    Man belönar det man gör bra men straffar inte och man tar aldrig bort en intjänad kula/ stjärna elelr vad man nu har.
    Men som flera påpekat ska det handla om att man gör det, ex duka inte HUR man gör det och efter intjänade guldstjäror X antal ska det finnas en belöning ex hemma kan det vara bio med mamma o pappa.
    I en grupp ska gruppen tillsammans tjäna in ett ark med stjäror eller kulor i en kruka eller vad det nu kan vara....som belöning då kan man i skolan ex få en fredagsfilm och popcorn eller på dagis kanske

• annette777

Jag tycker inte det är bra att ge vissa "duktiga" barn guldstjärnor. Barn som är så små som de faktiskt är på förskolan. Min 4åring skulle bli jättejätteledsen om nån annan på dagis fick en guldstjärna och inte hon.
    Sen är ju frågan vad som är duktigt? Hur graderar man det? Och tänk sen om det i slutändan är ett barn som aldrig fått nån stjärna för att det bråkat för mycket eller vad det nu är. Kommer det barnet bråka mindre då? Nä snarare mer...

• esther
    maama skrev 2010-04-22 21:37:06 följande:
    Skrev nyss ett mejl till rektorn om att jag vill att hon kontaktar mig snarast då jag behöver ett möte ( helst under morgondagen) för att diskutera metoder som används som inte är förenliga med varken läroplan eller barnkonvention.Kikar på alternativa förskolor och jag tänker undersöka detta omgående. Jag är skakad. Vill inte skicka mina barn dit mer. Har en flicka på 3 år som också  går där...
    Skulle heller aldrig skicka tillbaka mina barn till en sån förskola förrän de fått ordentlig fortbildning i barnkonventionen pch barnpåsykologi! Dina barn har en bra förälder!! En liten fråga, är det här verkligen en förskola i sverige?
  • murreior

Det förekommer på "vår" förskola också. Det dummaste jag varit med om. Min grabb var utan stjärna länge och frågade mej om han inte var snäll

Skulle varit på samtal denna veckan om detta men då sonen nu ligger sjuk så blev det inställt.

Om man nu ska ge stjärnor så får man ju hitta nått positivt hos alla barnen så att alla får stjärnor. På sonens förskola har vissa upp till 8 stjärnor medans det finns de som har 0.

Svar på tråden guldstjänor till "duktiga" barn på barnens nya Fsk. Månste jag acceptera detta? Vad säger andra medvetna pedagger, föräldrar, mm?