• Smultron ett

Varför störa sig på stavfel?

Altså snälla alla människor här som stör sig på stavfel, Vad har ni för underliggande problem??

Man råkar sätta ett komma där det inte ska vara eller en bokstav fel och sen r tråden förstörd för sen finns det inget utrymme att svara på TS när man får 30 inlägg om att man minsann har stavat fel!

Vad får ni ut av det?
    Tänder ni på att visa att ni minsann såg ett stavfel?
    Och varför måste 30 pers påpeka stavfelet.

Kan ju tillägga att det inte påverkar mig att stava rätt för jag kan stava rätt, om jag vill, men när man skriver fort och inte bryr sig blir set stavfel. LEV MED DET!!!!!!!!!
    Det enda ni åstadkommer är irritation, men det kanske var det ni var ute efter?
    För stava bättre komme rjag inte göra i detta forum.

Tak for orrdet.

The world's a better place when it's upside down!
  • Svar på tråden Varför störa sig på stavfel?
  • Smultron ett

Oj då trodde jag skulle få många arga inlägg, jag har ju tom stavat fel!! *hädelse!*

• Stårschan

Varför inte bry sig om att skriva rätt om man nu ändå kan det? Du gör som du vill, jag gör som jag vill...

Don't confuse an open mind with one that's vacant
  • mindless
    Smultron ett skrev 2010-04-22 08:09:14 följande:
    Man råkar sätta ett komma där det inte ska vara eller en bokstav fel och sen r tråden förstörd för sen finns det inget utrymme att svara på TS när man får 30 inlägg om att man minsann har stavat fel!
    Du får gärna länka till en tråd där detta skett, för jag känner inte igen fenomenet. Vad jag vet är det dessutom mot reglerna att påpeka andras stavfel (förutom i trådar där detta tillhör ämnet), så det är väl bara att anmäla.

Jag stör mig definitivt inte på enstaka stav- och slagfel; däremot tycker jag det är irriterande med inlägg som är så illa skrivna att de är svårtlästa (och sådana är inte svåra att hitta på FL). Och jag har svårt att förlika mig med åsikten att det är oroblematiskt att skriva illa, så länge det går att förstå vad som menas. Poängen är ju att skrivfelen går ut över förståelsen.
  • shitvadjaghatar

När man ser att folk inte är dyslektiker eller råkar skriva slarvfel så blir jag otroligt provocerad. fråga mig inte varför för jag är verkligen ingen expert på svenska språket.

Men man får känslan av att folk inte bryr sig, inte gått i skolan, inte läser böcker, inte vill utbilda sig och lära sig sitt eget språk. Sen sitter som och gör läxorna med barnen som blir lika okunniga dom och så har man en hel släkt utan utbildning och barn som heter Ninja och Melissa som röker när dom är gravida och ...pust...jag tror jag måste söka hjälp.

**BF 4/5-2011**
  • Smultron ett
    shitvadjaghatar skrev 2010-04-22 09:10:28 följande:
    När man ser att folk inte är dyslektiker eller råkar skriva slarvfel så blir jag otroligt provocerad. fråga mig inte varför för jag är verkligen ingen expert på svenska språket. Men man får känslan av att folk inte bryr sig, inte gått i skolan, inte läser böcker, inte vill utbilda sig och lära sig sitt eget språk. Sen sitter som och gör läxorna med barnen som blir lika okunniga dom och så har man en hel släkt utan utbildning och barn som heter Ninja och Melissa som röker när dom är gravida och ...pust...jag tror jag måste söka hjälp.
    Det är ett forum man skriver i , inte en bok.
    Jag tror de aldra flesta kan skriva rätt, men när man chattar på ett forum ska det gå fort och man korrekturläser inte allt man skriver.
  • shitvadjaghatar

Fast nu chattar ju inte du och jag.

Det är irriterande att läsa något som är helt sjukt konstigt stavat och dessutom helt fel.
    Har man så bråttom kanske man inte ska starta trådar? Utan göra det man ahr bråttom till?

**BF 4/5-2011**
  • Trollet Ludenben
    shitvadjaghatar skrev 2010-04-22 09:22:48 följande:
    Fast nu chattar ju inte du och jag. Det är irriterande att läsa något som är helt sjukt konstigt stavat och dessutom helt fel. Har man så bråttom kanske man inte ska starta trådar? Utan göra det man ahr bråttom till?
    inte skriva inlägg heller kanske
    Älskade ungar
  • Tate

Åh, men om du vill kan jag ta på mig ansvaret för att påpeka att du gjorde ett par stavfel i TS  Och när de dök så fick jag hejda mig ett ögonblick i min läsning för att kunna uppfatta vad som menades. Har någon gjort många stavfel, några syftningsfel och dessutom struntat helt i kommatering, punkt och stor bokstav så kan texten bli nästintintill obegriplig. Jag har läst ett flertal trådstarter där man helt enkelt inte förstod vad hon eller han var ute efter. Där tanken t ex var att berätta om hur dåligt svärmor uppförde sig, men där folk tolkade det som om det var TS man som gjorde de saker som svärmor gjort. Vilket förstås ledde till att folk ifrågasatte makens beteende, eller undrade varför TS inte tillät maken att mata bebisen eller byta blöja, varpå TS exploderade och skrev att alla var dumma i huvudet.

I det läget hade alltså TS tjänat på att skriva rätt. Då hade hon kanske fått de svar hon velat. Men när man vill kommunicera med folk och de inte förstår så kan man inte bara anklaga dem för att vara dumma i huvudet. Har man ett behov av att kommunicera så ligger det ju på ens ansvar att göra sig förstådd. I varje tråd är det ju den som startade tråden som har mest att förlora. Det är ju den personen som har behovet av att få någon form av respons, och därför är det logiskt att man anstränger sig för att göra sig förstådd.

Sedan kommer stavfel alltid att existera, och är inte nödvändigtvis av ondo, då de faktiskt i längden kan leda till att språket förenklas. Men det är inte samma sak som att man kan säga "jag tänker minsann skita i att ens försöka". För då tycker jag att man är lite respektlös faktiskt. Vad man säger är ju "det är andras problem om de inte förstår mig". Och det är det ju aldrig. I slutändan är det ju alltid ens eget problem när man inte blir förstådd.

Men om man som läsare förstår texten, men ändå oombedd vill poängtera att skribenten gjort enstaka stavfel, då är man också en dålig kommunikatör. Lite som om någon ropar "jag kvävs, jag har satt ett kex i halsen" och så envisas man med att svara "jag tycker det ska uttalas "tjäx"".

• Smultron ett

hehe. roligt att se när nån stavar fel när de själva är så rabiata när det gäller att andra ska stava rätt.

Inte för att jag brukar påpeka stavfel, men fan vad roligt. *skadeglädje*

Svar på tråden Varför störa sig på stavfel?