Åh, men om du vill kan jag ta på mig ansvaret för att påpeka att du gjorde ett par stavfel i TS
Och när de dök så fick jag hejda mig ett ögonblick i min läsning för att kunna uppfatta vad som menades. Har någon gjort många stavfel, några syftningsfel och dessutom struntat helt i kommatering, punkt och stor bokstav så kan texten bli nästintintill obegriplig. Jag har läst ett flertal trådstarter där man helt enkelt inte förstod vad hon eller han var ute efter. Där tanken t ex var att berätta om hur dåligt svärmor uppförde sig, men där folk tolkade det som om det var TS man som gjorde de saker som svärmor gjort. Vilket förstås ledde till att folk ifrågasatte makens beteende, eller undrade varför TS inte tillät maken att mata bebisen eller byta blöja, varpå TS exploderade och skrev att alla var dumma i huvudet.
I det läget hade alltså TS tjänat på att skriva rätt. Då hade hon kanske fått de svar hon velat. Men när man vill kommunicera med folk och de inte förstår så kan man inte bara anklaga dem för att vara dumma i huvudet. Har man ett behov av att kommunicera så ligger det ju på ens ansvar att göra sig förstådd. I varje tråd är det ju den som startade tråden som har mest att förlora. Det är ju den personen som har behovet av att få någon form av respons, och därför är det logiskt att man anstränger sig för att göra sig förstådd.
Sedan kommer stavfel alltid att existera, och är inte nödvändigtvis av ondo, då de faktiskt i längden kan leda till att språket förenklas. Men det är inte samma sak som att man kan säga "jag tänker minsann skita i att ens försöka". För då tycker jag att man är lite respektlös faktiskt. Vad man säger är ju "det är andras problem om de inte förstår mig". Och det är det ju aldrig. I slutändan är det ju alltid ens eget problem när man inte blir förstådd.
Men om man som läsare förstår texten, men ändå oombedd vill poängtera att skribenten gjort enstaka stavfel, då är man också en dålig kommunikatör. Lite som om någon ropar "jag kvävs, jag har satt ett kex i halsen" och så envisas man med att svara "jag tycker det ska uttalas "tjäx"".