• Smultron ett

Varför störa sig på stavfel?

Altså snälla alla människor här som stör sig på stavfel, Vad har ni för underliggande problem??

Man råkar sätta ett komma där det inte ska vara eller en bokstav fel och sen r tråden förstörd för sen finns det inget utrymme att svara på TS när man får 30 inlägg om att man minsann har stavat fel!

Vad får ni ut av det?
    Tänder ni på att visa att ni minsann såg ett stavfel?
    Och varför måste 30 pers påpeka stavfelet.

Kan ju tillägga att det inte påverkar mig att stava rätt för jag kan stava rätt, om jag vill, men när man skriver fort och inte bryr sig blir set stavfel. LEV MED DET!!!!!!!!!
    Det enda ni åstadkommer är irritation, men det kanske var det ni var ute efter?
    För stava bättre komme rjag inte göra i detta forum.

Tak for orrdet.

The world's a better place when it's upside down!
  • Svar på tråden Varför störa sig på stavfel?
  • Gunsan75
    cs68 skrev 2010-04-22 11:04:19 följande:
    Eller också är det kanske bra att det finns folk som vill och kan skriva och stava rätt så att "sändaren" kan FÅ FRAM själva budskapet i en text och att "mottagaren" kan FÖRSTÅ innehållet. Det har inget med att man vill "förhöja sig själv" eller "trycka ner andra"!Tror det skulle vara svårt att få fram rätt information/budskap om "anarki" skulle råda i texter...
    Jag tar ju för givet att människor inte skriver fel för skoj skull utan att det oftast finns en bakomliggande orsak som exempelvis dyslexi.

Sedan finns det självklart människor som bara slarvar när de skriver.

Fast jag tycker många gånger att man bara vill påpeka stavfel när man inte är överens med den som skriver i tråden för att få knäppa den på näsan. Vad tjänar man på det?

Nog kan jag oftast läsa en tråd även om den innehåller stavfel.
  • Pimpinellan

Enstaka stavfel stör mig inte alls,men när inlägg är så felskrivna och fulla av stavfel att de blir i det närmaste oläsliga och oförståeliga då har det gått för långt. Ämnet må vara seriöst,men få fattar vad TS menar och därmed får TS inga bra svar heller. De gångerna går det inte skylla på dyslexi eller slarv utan det måste ligga ren okunskap bakom,man kan inte skriva ordentligt helt enkelt. Jag orkar sällan läsa inlägg som helt saknar meningsuppbyggnad,punkt efter en mening och stor bokstav och dräller av punkter och utropstecken.

• LyckligtSlut

Förstår inte heller det. Vissa är bra på att stava, andra på att räkna, tredje på att måla, svetsa osv. Riktigt löjligt om en person startar en fråga i relationsrummet och folk börjar klaga på stavningen när det är helt begripligt att förstå texten. Man KAN ju ha seriösa problem med sin kille även om man är dålig på att stava.

• LyckligtSlut
    cs68 skrev 2010-04-22 11:04:19 följande:
    Eller också är det kanske bra att det finns folk som vill och kan skriva och stava rätt så att "sändaren" kan FÅ FRAM själva budskapet i en text och att "mottagaren" kan FÖRSTÅ innehållet. Det har inget med att man vill "förhöja sig själv" eller "trycka ner andra"! Tror det skulle vara svårt att få fram rätt information/budskap om "anarki" skulle råda i texter...
    Om en person har svårt att förstå en text om den som skrivit använt t ex för många utropstecken, kommaterat fel, skrivit vanligt talspråk osv så kanske den som stör sig bör gå en kurs i läsförståelse. Det är inte riktigt normalt att inte kunna dra slutsatser om vad som ska stå iom vanliga stavfel eller slarv. Gränser finns förstås, men i normala fall.
  • vivianne

Stavfel ser obildat ut och jag retar mig något enormt. Men jag rättar inte någon. Så jag har väl bara lite problem då.

• John D

Kalla det fördomar eller inskränkthet eller vad du vill, men en text med stavfel eller som är slarvigt skriven signalerar omedelbart till min hjärna att det med stor sannolikhet är något totalt ointressant.

Kan man inte besvära sig med att lägga några sekunder på att kontrollera att det man skrivit är korrekt, då kan inte det man har att säga vara särskilt viktigt, eller hur?
    Vill du att folk ska läsa det du skriver, så är väl det minsta du kan göra att iaf försöka skriva korrekt. Att vilja ha andras åsikter och synpunkter men själv inte "orka" engagera sig tillräckligt för att skriva korrekt, det är bara egoistiskt.
    Dyslexi eller liknande är en sak, men när det helt uppenbart bara är slarvfel, då är det bara respektlöst.

• mindless
    Nja, två av de trådarna handlar ju om språk, så det är väl knappast konstigt att det debatteras kring stavning. I en av trådarna tyckte jag det mest handlade om att lite diskret påpeka att vissa ord stavades på ett visst sätt - knappast något som tog över tråden, och visst är det väl bra om man får reda på hur ett ord stavas?

I en av trådarna var det övervikt på OT-diskussion kring språk, men knappast av den typ du beskriver i TS. Snarare handlade det om hur vissa akronymer skulle tolkas, och det var väl i och för sig av vikt att reda ut, eftersom det handlade om hur inlägget skulle tolkas.

Så jag håller inte rikigt med om att det du beskriver i TS skulle vara allmänt utbrett.
  • Olle
    shitvadjaghatar skrev 2010-04-22 09:10:28 följande:
    När man ser att folk inte är dyslektiker eller råkar skriva slarvfel så blir jag otroligt provocerad. fråga mig inte varför för jag är verkligen ingen expert på svenska språket. Men man får känslan av att folk inte bryr sig, inte gått i skolan, inte läser böcker, inte vill utbilda sig och lära sig sitt eget språk. Sen sitter som och gör läxorna med barnen som blir lika okunniga dom och så har man en hel släkt utan utbildning och barn som heter Ninja och Melissa som röker när dom är gravida och ...pust...jag tror jag måste söka hjälp.
    Ungefär så känner jag med. Jag behöver inte söka hjälp. Folk måste lära sig att skriva.
  • mindless
    Smultron ett skrev 2010-04-22 09:30:37 följande:
     Elelr att man vänder på bokstäver i order har så att det blir hra. Man förstår ju ändå.
    Tja, det kanske man gör, men helt säkert är det inte. I vilket fall tar det betydligt längre tid att läsa, och kräver mer av läsaren. Har man problem att stava må det väl vara hänt, men att som många gör hänvisa till att man skriver i ett digitalt forum tycker jag låter klent. Är det man säger inte viktigare än att det inte är värt att lägga ett par sekunder extra på att göra det tydligt och läsbart?
  • Smultron ett
    skorpionen80 skrev 2010-04-22 09:34:02 följande:
    Men om en person alltid stavar kafe så hade jag nog påpekat det för att göra personen en tjänst. Personen vet ju troligtvis inte att det ska stavas kaffe eller café, beroende på vad han/hon vill skriva. I just detta fallet kan ju det felstavade ordet bli två olika ord och således ge texten olika innebörd.
    Hur vet du att personen alltid stavar så när du bara sett ett inlägg av denna person?
  • Smultron ett

Ni säger att det är svårt att läsa en text om det är mycket stavfel. Men de exempel jag har sett har gällt enstaka stavfel som inte för 5 öre försvårar att förstå texten.
    Nej jag kan inte länka till alla för jag vet inte vilka alla trådarna är. Jag länkade till några trådar förrut som jag sett under de senaste dagarna.

Känns bara som folk vill säga: HA... HA.. Jag upptäckte ett fel som DU gjort och det är mitt argument mott att allt det som du säger är fel. Typ.

När det är många stavfel förutsätter väl folk att personen i fråga har dyslexi och vill inte göra personen ledsen.

• Olle
    Smultron ett skrev 2010-04-22 18:03:56 följande:
    Känns bara som folk vill säga: HA... HA.. Jag upptäckte ett fel som DU gjort och det är mitt argument mott att allt det som du säger är fel.
    Inte jag.
    Jag tycker att det ser förjävligt och obildat ut.
    Jag drar snabbt slutsatser utifrån hur folk skriver. Det brukar vara rätt.
    Fördomar? Oja. ;)
  • Suzy QX

Jag stör mig inte sådär fruktansvärt mycket på stavfel (speciellt inte enstaka).

Däremot stör jag mig mycket på "sms"-språket och dialektskrivningarna.

Exempelvis: D e it mycke ja tkr fetbra om. Ja tkr att d suger lr int nå ont om d. (samt lägg även till några väl valda svärord).

Har en tidigare väninna på FB som skriver konstant på detta viset. För att se vad hon menar måste jag i princip hålla andan medan jag försöker tyda "hieroglyferna"..

• Jessis

Det vanliga på internetforum som dessa är att det i forumreglerna står klart och tydligt att man inte bör eller ska klaga på andra forumisters text.

Förstår man inte vad det står ska man helt enkelt fråga en gång för att vara säker på vad han/hon menade men man skall inte attackera hur den andre skriver.

Väldigt ohyfsat, elak och med en ton av överlägsenhet som i alla fall jag inte gillar och försöker hålla mig borta från.

Svar på tråden Varför störa sig på stavfel?