• Smultron ett

Varför störa sig på stavfel?

Altså snälla alla människor här som stör sig på stavfel, Vad har ni för underliggande problem??

Man råkar sätta ett komma där det inte ska vara eller en bokstav fel och sen r tråden förstörd för sen finns det inget utrymme att svara på TS när man får 30 inlägg om att man minsann har stavat fel!

Vad får ni ut av det?
    Tänder ni på att visa att ni minsann såg ett stavfel?
    Och varför måste 30 pers påpeka stavfelet.

Kan ju tillägga att det inte påverkar mig att stava rätt för jag kan stava rätt, om jag vill, men när man skriver fort och inte bryr sig blir set stavfel. LEV MED DET!!!!!!!!!
    Det enda ni åstadkommer är irritation, men det kanske var det ni var ute efter?
    För stava bättre komme rjag inte göra i detta forum.

Tak for orrdet.

The world's a better place when it's upside down!
  • Svar på tråden Varför störa sig på stavfel?
  • Lisa1976

Läser jag en text med många stavfel, särskrivningar, syftningsfel osv blir jag inte irriterad, men jag måste ju kanske läsa om för att förstå vad som egentligen vill ha sagts. Det är ju enklare att läsa en korrekt text helt enkelt.
    Kan man stava tycker jag att man ska göra det. Varför sådan brådska i ett forum?

• skorpionen80
    Takex skrev 2010-04-22 09:37:16 följande:
    Jag haller med om att det inte ar hela varlden om nagon rakar stava fel. Det ar inte mitt jobb att leka svenska larare och ingen annans har inne heller. Det jag tycker ar irriterande med stavfel, speciellt om nagon gor manga ar att jag hajar till vid dom orden nar jag laser eftersom dom inte ser ut sa som dom ska. Det kan bli jobbigt om personen stavar mycket fel, precis som att min text nu utan svenska bokstaver gar att forsta men blir liiite jobbigare att lasa. Men kommenterar gor jag inte och tycker inte andra ska gora det heller. Det ar ett daligt argument i en diskussion.
    Nä, att använda det som argument i en diskussion är kasst! Men att påpeka i ett litet PS längst ner att det stavas vulkan istället för vulcan, är det lika hemskt? Jag hade blivit tacksam, så hade jag sluppit göra bort mig i framtiden. Men så bryr jag mig om stavning också...
  • Fidelis ad urnam

Jag har svårt att ta någon som har många stavfel i sina inlägg på allvar.
    Dels blir inläggen svårlästa, i vissa fall svåra att tyda och sedan framstår medlemmen som obildad och (beroende på mängden stavfel, syftningsfel, grammatiska fel osv) som korkad.

• Godisunge

Spännande läsning här. Måste kommentera ur en felstavares perspektiv. Vet inte hur, som någon skrev tidigare, det skulle synas att man är dyslektiker men vissa av oss har förbannat svårt med stavandet. Vet inte hur många gånger jag INTE skrivit  ur rädsla för att någon ska ha åsikter om hur jag stavat. Eller hur långa onödigheter jag skrivit för att kunna undvika ETT ord som jag vet att jag inte kan lyckas få rätt.

Det händer allt för ofta överallt att folk påpekar mer stavning än det man vill ha sagt med en text.
    För vissa av oss handlar det inte om utbildning eller försök att stava rätt (har klarat högskola på rent vres och kämpar dagligen med stavande). Jag ser helt enkelt inte när det är fel och klarar ibland inte att ljuda mig till hur det ska va.
    Konstigt nog är det inte ovanligt att man blir sedd som lite dum när man råkat stava fel, och de sårar oerhört när man vet så väl att det blir så även om man anstränger sig allt man kan.

• Takex
    skorpionen80 skrev 2010-04-22 09:45:02 följande:
    Nä, att använda det som argument i en diskussion är kasst! Men att påpeka i ett litet PS längst ner att det stavas vulkan istället för vulcan, är det lika hemskt? Jag hade blivit tacksam, så hade jag sluppit göra bort mig i framtiden. Men så bryr jag mig om stavning också...
    Jo men det ar okej tycker jag nog. Vet inte hur jag sjalv skulle tycka om jag blev rattat sa men tycker anda det ar okej om man gor det lite diskret och smidigt.
  • Takex
    Godisunge skrev 2010-04-22 10:02:38 följande:
    Spännande läsning här. Måste kommentera ur en felstavares perspektiv. Vet inte hur, som någon skrev tidigare, det skulle synas att man är dyslektiker men vissa av oss har förbannat svårt med stavandet. Vet inte hur många gånger jag INTE skrivit  ur rädsla för att någon ska ha åsikter om hur jag stavat. Eller hur långa onödigheter jag skrivit för att kunna undvika ETT ord som jag vet att jag inte kan lyckas få rätt. Det händer allt för ofta överallt att folk påpekar mer stavning än det man vill ha sagt med en text. För vissa av oss handlar det inte om utbildning eller försök att stava rätt (har klarat högskola på rent vres och kämpar dagligen med stavande). Jag ser helt enkelt inte när det är fel och klarar ibland inte att ljuda mig till hur det ska va. Konstigt nog är det inte ovanligt att man blir sedd som lite dum när man råkat stava fel, och de sårar oerhört när man vet så väl att det blir så även om man anstränger sig allt man kan.
    Jag tycker man ofta kan se om det ar en dyslexiker eller nagon som har svar att stava (enligt mig sjalv da alltsa). For mig skriver en dyslektiker mycket "barnsligare" an nagon som bara brottas med stavning. Dom kan skriva måste som "moste" och ha problem med dubbel konsonanter. Nagot jag tycker ar borderline ar nar "e" och "ä" blir ihop blandat, det kan vara bade en dyslektiker och nagon som inte har det, tycker killar oftare gor det misstaget utan att vara dyslektiker, speciellt nar jag var yngre.
    Dom som bara stavar fel pga olika anledningar tycker jag mer skriver t ex igentligen istallet for egentligen.

Men det har ar min egna kansla vill jag understryka, min egna lilla "forskning" och det ar absolut ingen mall som jag gar och dommer efter!
  • Tate
    Godisunge skrev 2010-04-22 10:02:38 följande:
    Spännande läsning här. Måste kommentera ur en felstavares perspektiv. Vet inte hur, som någon skrev tidigare, det skulle synas att man är dyslektiker men vissa av oss har förbannat svårt med stavandet. Vet inte hur många gånger jag INTE skrivit  ur rädsla för att någon ska ha åsikter om hur jag stavat. Eller hur långa onödigheter jag skrivit för att kunna undvika ETT ord som jag vet att jag inte kan lyckas få rätt. Det händer allt för ofta överallt att folk påpekar mer stavning än det man vill ha sagt med en text. För vissa av oss handlar det inte om utbildning eller försök att stava rätt (har klarat högskola på rent vres och kämpar dagligen med stavande). Jag ser helt enkelt inte när det är fel och klarar ibland inte att ljuda mig till hur det ska va. Konstigt nog är det inte ovanligt att man blir sedd som lite dum när man råkat stava fel, och de sårar oerhört när man vet så väl att det blir så även om man anstränger sig allt man kan.
    Jag tycker inte folk som stavar fel ger ett dumt intryck. Men visst påverkas en skriven text vår uppfattning av en person, på samma sätt som en grov dialekt ger vissa associationer och en hes eller nasal röst ger andra associationer. Dock är det inte bara stavning, utan även innehåll och hur man berättar en historia. 

Skriver någon "nuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu r ja så jevvla aaaaaaaaaaaaaarg ja va hemma hos ha igår va å  han ba lixom fasst ja sagt att han ente fik å såkåm hon såm gilla han fasst ja sakt att ja gilla han å då tyker ja att ja faktist att JA va dä föst eller vaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa tykker duuuuuuuuuuuuuuuuuuuu????!?!!!!!???" och bemöter folks undrande frågor med "vvvvvvvvvvvvvvvvaaaaaaaaaaaaaaa faaaaaaaaaaaaaaaaaaan ja ha inte bett om din åsikkt så ba DRAAAAAAAAA ÅT HEEEEEEEEELVETE! så tänker jag nog att de inte var stjärnan i hönshuset.
  • Gunsan75
    Smultron ett skrev 2010-04-22 08:09:14 följande:
    Altså snälla alla människor här som stör sig på stavfel, Vad har ni för underliggande problem??Man råkar sätta ett komma där det inte ska vara eller en bokstav fel och sen r tråden förstörd för sen finns det inget utrymme att svara på TS när man får 30 inlägg om att man minsann har stavat fel!Vad får ni ut av det?Tänder ni på att visa att ni minsann såg ett stavfel?Och varför måste 30 pers påpeka stavfelet.Kan ju tillägga att det inte påverkar mig att stava rätt för jag kan stava rätt, om jag vill, men när man skriver fort och inte bryr sig blir set stavfel. LEV MED DET!!!!!!!!!Det enda ni åstadkommer är irritation, men det kanske var det ni var ute efter?För stava bättre komme rjag inte göra i detta forum.Tak for orrdet.
    Antagligen har man ett alldeles för understimulerande liv och mår bra av att få andra att må dåligt av någon märklig anledning.

Man vill förhöja sig själv med att trycka ner andra.
  • Maggis

Slarvstavfel stör jag mig inte på; däremot så kan det irritera mig något grymt när någon genomgående skriver "förskyld", till exempel.  Alltså att man verkligen inte har en susning om hur något stavas. Eller det där med att skilja på de/dem. Likaså när folk envisas med att använda sig av sms-språk eller har problem med interpunktion och styckeindelning.

Det beror väl mest på att jag tycker det ser så obildat ut och att det, i många fall, blir jobbigt att läsa. Man tappar intresset fort om texten är tungläst.
    Och så är jag lite av en språkpolis; det erkänner jag.

Men till mitt försvar så måste jag ändå säga att jag aldrig någonsin påpekar det i en tråd eller skriver nedsättande inlägg om det. Oftast så låter jag bara bli att svara ö h t eftersom jag inte orkar läsa trådstarten. Och är det stavfel så förstår jag ju vad ts vill och då räcker det att svara på sakfrågan.

//Maggis
  • cs68
    Gunsan75 skrev 2010-04-22 10:21:13 följande:
    Antagligen har man ett alldeles för understimulerande liv och mår bra av att få andra att må dåligt av någon märklig anledning.Man vill förhöja sig själv med att trycka ner andra.
    Eller också är det kanske bra att det finns folk som vill och kan skriva och stava rätt så att "sändaren" kan FÅ FRAM själva budskapet i en text och att "mottagaren" kan FÖRSTÅ innehållet. Det har inget med att man vill "förhöja sig själv" eller "trycka ner andra"!

Tror det skulle vara svårt att få fram rätt information/budskap om "anarki" skulle råda i texter...
Svar på tråden Varför störa sig på stavfel?