Godisunge skrev 2010-04-22 10:02:38 följande:
Spännande läsning här. Måste kommentera ur en felstavares perspektiv. Vet inte hur, som någon skrev tidigare, det skulle synas att man är dyslektiker men vissa av oss har förbannat svårt med stavandet. Vet inte hur många gånger jag INTE skrivit ur rädsla för att någon ska ha åsikter om hur jag stavat. Eller hur långa onödigheter jag skrivit för att kunna undvika ETT ord som jag vet att jag inte kan lyckas få rätt. Det händer allt för ofta överallt att folk påpekar mer stavning än det man vill ha sagt med en text. För vissa av oss handlar det inte om utbildning eller försök att stava rätt (har klarat högskola på rent vres och kämpar dagligen med stavande). Jag ser helt enkelt inte när det är fel och klarar ibland inte att ljuda mig till hur det ska va. Konstigt nog är det inte ovanligt att man blir sedd som lite dum när man råkat stava fel, och de sårar oerhört när man vet så väl att det blir så även om man anstränger sig allt man kan.
Jag tycker man ofta kan se om det ar en dyslexiker eller nagon som har svar att stava (enligt mig sjalv da alltsa). For mig skriver en dyslektiker mycket "barnsligare" an nagon som bara brottas med stavning. Dom kan skriva måste som "moste" och ha problem med dubbel konsonanter. Nagot jag tycker ar borderline ar nar "e" och "ä" blir ihop blandat, det kan vara bade en dyslektiker och nagon som inte har det, tycker killar oftare gor det misstaget utan att vara dyslektiker, speciellt nar jag var yngre.
Dom som bara stavar fel pga olika anledningar tycker jag mer skriver t ex igentligen istallet for egentligen.
Men det har ar min egna kansla vill jag understryka, min egna lilla "forskning" och det ar absolut ingen mall som jag gar och dommer efter!