Inlägg från: Tate |Visa alla inlägg
  • Tate

Varför störa sig på stavfel?

Åh, men om du vill kan jag ta på mig ansvaret för att påpeka att du gjorde ett par stavfel i TS  Och när de dök så fick jag hejda mig ett ögonblick i min läsning för att kunna uppfatta vad som menades. Har någon gjort många stavfel, några syftningsfel och dessutom struntat helt i kommatering, punkt och stor bokstav så kan texten bli nästintintill obegriplig. Jag har läst ett flertal trådstarter där man helt enkelt inte förstod vad hon eller han var ute efter. Där tanken t ex var att berätta om hur dåligt svärmor uppförde sig, men där folk tolkade det som om det var TS man som gjorde de saker som svärmor gjort. Vilket förstås ledde till att folk ifrågasatte makens beteende, eller undrade varför TS inte tillät maken att mata bebisen eller byta blöja, varpå TS exploderade och skrev att alla var dumma i huvudet.

I det läget hade alltså TS tjänat på att skriva rätt. Då hade hon kanske fått de svar hon velat. Men när man vill kommunicera med folk och de inte förstår så kan man inte bara anklaga dem för att vara dumma i huvudet. Har man ett behov av att kommunicera så ligger det ju på ens ansvar att göra sig förstådd. I varje tråd är det ju den som startade tråden som har mest att förlora. Det är ju den personen som har behovet av att få någon form av respons, och därför är det logiskt att man anstränger sig för att göra sig förstådd.

Sedan kommer stavfel alltid att existera, och är inte nödvändigtvis av ondo, då de faktiskt i längden kan leda till att språket förenklas. Men det är inte samma sak som att man kan säga "jag tänker minsann skita i att ens försöka". För då tycker jag att man är lite respektlös faktiskt. Vad man säger är ju "det är andras problem om de inte förstår mig". Och det är det ju aldrig. I slutändan är det ju alltid ens eget problem när man inte blir förstådd.

Men om man som läsare förstår texten, men ändå oombedd vill poängtera att skribenten gjort enstaka stavfel, då är man också en dålig kommunikatör. Lite som om någon ropar "jag kvävs, jag har satt ett kex i halsen" och så envisas man med att svara "jag tycker det ska uttalas "tjäx"".

• Tate
    Smultron ett skrev 2010-04-22 09:30:37 följande:
    Ja nu var det ju inte sånna stavfel jag menar som att man inte förstår texten. Stavfelen är ju att man kanske skriver häldre än hällre, eller Kafe iställer för Kaffe.Eller råkar skriva Mama istället för MAmma. typ.Elelr att man vänder på bokstäver i order har så att det blir hra. Man förstår ju ändå.
    Ja, men man får anstränga sig mer för att förstå. Det tar längre tid att läsa en text med många stavfel eftersom hjärnan inte direkt känner igen vilket ord som avses.

Vilket leder till att alla inte orkar anstränga sig. Alla som läser är inte dina vänner, inlägget är inte personligt riktat till dem, så varför skulle de lägga ner extra tid? Du säger att man stavar fel för att man skriver snabbt och inte vill lägga ner tid på att korrekturläsa - men varför skulle folk då vilja lägga ner tid på att läsa?
  • Tate
    Godisunge skrev 2010-04-22 10:02:38 följande:
    Spännande läsning här. Måste kommentera ur en felstavares perspektiv. Vet inte hur, som någon skrev tidigare, det skulle synas att man är dyslektiker men vissa av oss har förbannat svårt med stavandet. Vet inte hur många gånger jag INTE skrivit  ur rädsla för att någon ska ha åsikter om hur jag stavat. Eller hur långa onödigheter jag skrivit för att kunna undvika ETT ord som jag vet att jag inte kan lyckas få rätt. Det händer allt för ofta överallt att folk påpekar mer stavning än det man vill ha sagt med en text. För vissa av oss handlar det inte om utbildning eller försök att stava rätt (har klarat högskola på rent vres och kämpar dagligen med stavande). Jag ser helt enkelt inte när det är fel och klarar ibland inte att ljuda mig till hur det ska va. Konstigt nog är det inte ovanligt att man blir sedd som lite dum när man råkat stava fel, och de sårar oerhört när man vet så väl att det blir så även om man anstränger sig allt man kan.
    Jag tycker inte folk som stavar fel ger ett dumt intryck. Men visst påverkas en skriven text vår uppfattning av en person, på samma sätt som en grov dialekt ger vissa associationer och en hes eller nasal röst ger andra associationer. Dock är det inte bara stavning, utan även innehåll och hur man berättar en historia. 

Skriver någon "nuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu r ja så jevvla aaaaaaaaaaaaaarg ja va hemma hos ha igår va å  han ba lixom fasst ja sagt att han ente fik å såkåm hon såm gilla han fasst ja sakt att ja gilla han å då tyker ja att ja faktist att JA va dä föst eller vaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa tykker duuuuuuuuuuuuuuuuuuuu????!?!!!!!???" och bemöter folks undrande frågor med "vvvvvvvvvvvvvvvvaaaaaaaaaaaaaaa faaaaaaaaaaaaaaaaaaan ja ha inte bett om din åsikkt så ba DRAAAAAAAAA ÅT HEEEEEEEEELVETE! så tänker jag nog att de inte var stjärnan i hönshuset.
Svar på tråden Varför störa sig på stavfel?